OPEL Kadett B. Van compact tot iconisch!

Auto Motor Klassiek » Artikelen » OPEL Kadett B. Van compact tot iconisch!
Automatische concepten

De Opel Kadett B is een auto die niet zomaar een model was, maar de basis legde voor een waar icoon in de autogeschiedenis. Wat begon als een compacte wagen, groeide al snel uit tot een symbool van sportiviteit, innovatie en veelzijdigheid. In 1965 was het eindelijk tijd voor een opvolger van de Kadett A, die pas drie jaar op de markt was. Opel besloot de Kadett B uit te brengen, met een verbeterd design en meer ruimte. En die keuze bleek later goud waard. Tot de stopzetting van de productie in 1973 gingen er maar liefst 2,2 miljoen exemplaren de deur uit.

Groter en ruimer

De Kadett B was meer dan alleen een nieuw design. De auto werd flink groter dan zijn voorganger. De lengte groeide met 18 cm, waardoor de totale lengte meer dan vier meter was. Dit gaf niet alleen meer ruimte voor de passagiers, maar ook voor de bagage. De kofferruimte werd maar liefst 12% groter, en de stationwagenversie – door Opel “Caravan” genoemd – kreeg een laadruimte van 1,57 meter wanneer de achterstoelen werden neergeklapt. Voor veel klanten was dit een verademing. En dat alles voor slechts 100 Duitse Mark meer dan de vorige generatie.

Veel keuze, veel variatie

Wat de Kadett B zo bijzonder maakte, was de enorme variëteit aan uitvoeringen. Klanten konden kiezen uit verschillende carrosserievormen, zoals de twee- of vierdeurs sedan, coupé en stationwagen. De Caravan was er in een versie met twee of vijf deuren, maar de vijfdeurs was zeldzaam. De coupé, die bekend stond om zijn unieke ‘kieuwen’ in de C-stijl, werd een van de meest gewilde modellen. Deze coupé kreeg de bijnaam ‘Gill-Coupé’ vanwege die luchtinlaten, die de auto een sportieve uitstraling gaven.

Technische updates

De Kadett B werd gedurende zijn productiejaren steeds verder verbeterd. De motor werd vergroot van 1.0 naar 1.1 liter en kwam in twee versies: de N-versie met 45 pk en de S-versie met 50 pk. In 1968 werden de bladveren aan de achteras vervangen door schroefveren, wat de handling van de auto aanzienlijk verbeterde. Daarnaast werd het interieur gemoderniseerd, met een nieuw dashboard en verbeterde ventilatie. Wat echter vooral opviel, was de beslissing van Opel om het interieur vanaf 1971 volledig matzwart te maken voor meer veiligheid en een frissere uitstraling.

Luxe en sportief

De Kadett B was niet alleen praktisch, maar ook een lust voor het oog. De coupé, geïnspireerd door Amerikaanse compacte modellen, had een slanke en dynamische uitstraling. Maar de sportieve kant van de Kadett B werd pas ècht duidelijk bij de introductie van de ‘Kadett Rallye’. Deze betaalbare sportwagen was uitgerust met een 1.9-liter motor en kon snelheden van 170 km/h bereiken. De matzwarte motorkap van de Kadett Rallye was niet alleen een designkeuze, maar had ook een functioneel doel: het voorkwam dat de bestuurder verblind werd door de zon.

Rallysuccessen

De Kadett Rallye bewees zijn kracht op de rallypaden. In 1967 won het team Lembart/Vogt zijn klasse in de legendarische Monte Carlo Rally, een van de moeilijkste rally’s ter wereld. In 1968 boekte de Kadett B indrukwekkende resultaten: 222 overwinningen in zijn klasse en meer dan 600 medailles. De Kadett Rallye werd hierdoor niet alleen populair in Duitsland, maar wereldwijd. Van de Stuttgart-Lyon-Charbonnières Rally tot de Tour de Luxembourg Rallye, de Kadett Rallye was overal te zien en won keer op keer.

De Olympia A

Naast de sportieve modellen bracht Opel ook een luxere variant van de Kadett B uit: de Olympia A. Deze versie richtte zich op klanten die iets meer wilden dan de standaard Kadett. De Olympia had speciale luxe-interieurs, houtfineer op het dashboard en een gemodificeerde grille. Het model was verkrijgbaar in drie uitvoeringen en vulde het gat tussen de Kadett en de grotere Rekord. De Olympia A symboliseerde de focus van Opel op luxe en prestaties in het compacte segment.

Innovatie en veelzijdigheid

De Kadett B was een van de meest veelzijdige modellen in zijn tijd. De auto was beschikbaar in maar liefst acht verschillende carrosserievarianten, van de klassieke sedan tot de Gill-Coupé en de Caravan. Het woord Gill vertaal je in het Nederlands als ‘ademhalingsorgaan van een vis c.q. kieuw van een vis (Bron: vertalen.nu, red.) . Ook onder de motorkap was er keuze: van de 1.1-liter motor tot de 1.9-liter motor. De Kadett B werd zelfs een pionier in de elektrificatie van auto’s: de Stir-Lec I uit 1968 was een experimenteel elektrisch aangedreven prototype dat de Kadett B een vooruitstrevende positie in de autogeschiedenis gaf.

Einde van de Kadett B

In 1973 kwam er een einde aan de productie van de Kadett B. Maar in die korte periode had de auto zichzelf onmiskenbaar bewezen. De Kadett B was verkocht in meer dan 120 landen en had wereldwijd een enorme impact. Het model was niet alleen een commercieel succes, maar legde ook de basis voor toekomstige succesverhalen, zoals de legendarische Opel GT en de opvolgende generaties van de Kadett. De Kadett B werd het technische platform waarop Opel later nieuwe iconen zou bouwen en zette daarmee een nieuwe standaard voor de merkidentiteit van Opel.

Kadett B als legende

Wat de Kadett B zo bijzonder maakte, was niet alleen zijn technische vooruitstrevendheid, maar ook zijn veelzijdigheid. Van een praktische gezinsauto tot een sportieve rallywagen: de Kadett B bood voor elk wat wils. Het model heeft zich door de jaren heen bewezen als een van de meest geliefde klassiekers van Opel. En zelfs nu, meer dan 50 jaar na zijn introductie, blijft de Kadett B een favoriete keuze voor autoliefhebbers en verzamelaars wereldwijd.

(Hieronder gaat het verder met de foto’s.)

Van compact tot iconisch!
Opel Kadett Limousine tweedeurs (1973)
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett Caravan bouwjaar 1969 en Opel Kadett „Kiemen“-Coupé, bouwjaar 1967
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett B, 1971
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett B tweedeurs Limousine, interieur (1971)
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett B Limousine, 1965-73
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett B tweedeurs Limousine, interieur (1971)
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett B Limousine
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett B Caravan, 1972
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett Caravan, bouwjaar 1969
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett LS vierdeurs, 1967
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett Rallye, 1966
Van compact tot iconisch!
Autosport, Opel-merkenraces: Opel Kadett Rally op de Nürburgring (rond 1970)
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett LS Coupé Rallye, 1971
Van compact tot iconisch!
Opel Kadett „Kiemen“-Coupé, bouwjaar 1967De Opel Kadett B is geproduceerd in twee series: de B1 en de B2 (vanaf 1967). De B1 is herkenbaar aan onder andere zijn kleinere achterlichten en heeft een begerenswaardige coupé in zijn modellenprogramma. Deze is te onderscheiden middels ‘kieuwen’ in de C-stijl en tevens de bolle achterruit, in plaats van hol bij het B2-type. Hij kreeg dan ook de bijnaam “kieuwen-coupé” en is vanwege zijn korte productieperiode de meeste gewilde B-Kadett, ondanks zijn kleine motor van 1100 cc.
Van compact tot iconisch!
1968 – Stir-Lec I: de Opel Kadett B was ook een pionier in elektrisch rijden: de Kadett XEP en de Stir-Lec I (afgebeeld) waren de eerste Opels met elektrische aandrijving. Dit maakte de Kadett niet alleen een legendarisch model in de klassieke autogeschiedenis, maar ook een voorloper in innovatie.
Van compact tot iconisch!
Opel Olympia, (1967-1970) – In 1967 introduceerde Opel de Olympia A, een luxueuze variant van de Kadett B. Het model was het antwoord op de vraag naar meer premium opties binnen het compacte segment. “De Olympia is de logische toepassing van het succesvolle Kadett-concept naar boven,” zei Opel destijds. De auto had bijzondere afwerkingen zoals luxe vloermatten, een leren dashboard en een gemodificeerde grille. De Olympia A was er in drie uitvoeringen en stond symbool voor de hogere prestaties en het rijcomfort die Opel vanaf dat moment zou bieden.
Van compact tot iconisch!
Van compact tot iconisch!
Alle afbeeldingen en foto’s in dit artikel zijn afkomstig uit het Opel-archief van Stellantis

Schrijf je in en mis geen enkel verhaal over klassieke auto’s en motoren.

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

15 reacties

  1. Er zijn landen waar de hoogte van de wegenbelasting wordt bepaald door het aantal fiscale pk’s, zoals Frankrijk, Italië en België. Vooral in Italië zijn auto’s onder de 1000cc erg voordelig, vandaar dat Opel alleen voor de Italiaanse markt de 1.0-versie maakte, feitelijk met de motor uit de A-Kadett. Die na een heel lange pauze overigens zou terugkeren in de D-Kadett en Corsa A.

    In Nederland begon het programma met de 1100N-motor van 45pk, en die is onder de motorkap snel te herkennen aan het enkele uitlaatspruitstuk. Die 1100N had geen “rotocaps”, draaiende klepschotels die het verbranden van kleppen moest tegengaan. Geen zorgen, deze motoren waren bijna onverwoestbaar.

    Hoe onverwoestbaar merkte ik in 1980. In mijn diensttijd in Duitsland vergat ik een keer de carterdop. Resultaat: het oranje olielampje ging ineens aan op de snelweg. Ach, dacht ik, dat kan niet, ik heb net gepeild. Dus reed ik door tot aan de volgende benzinepomp. Toen kwam er al aardig rook uit de motorkap. Met drie liter verse olie en de benzinedop op het kleppendeksel kon ik gewoon verder. Een andere keer ben ik van Rotterdam naar huis in Oudenbosch gereden zonder koelwater. Geen probleem, gewoon de kapotte radiator vervangen, nieuwe koelvloeistof erin en verder gereden. Een keer won in een weddenschap in een kroeg door te zeggen dat de Kadett nog zou starten midden in de winter op 1 bougie. Dat wist ik niet, maar ik won de weddenschap. Hij startte inderdaad met strenge vorst in de vroege morgen met drie losgetrokken bougiekabels.

    O ja. De LS was geen vijfdeurs, maar een Kadett-versie van de Olympia. Die werd vervangen in 1970 door de Ascona A. De Ascona A zou eigenlijk vervanger zijn voor de Kadett-B en Olympia-A, maar GM Detroit had andere plannen. De C-Kadett zou uiteindelijk, met veel DNA van de B-Kadett, een echte wereldauto worden die op alle contintenten werd gemaakt.

  2. Den haben wir viele Jahre gefahren mit nur einem Defekt. Der Anlasser löste sich 2 mal. Mit Schraubensicherung war das dann endgültig behoben. Der Nutzwert und das Preis -Leistungs -Verhältnis wurde von keinem meiner Autos mehr erreicht.

  3. In 1975 een Car-a-Van van de werkgever voor hfl. 250,= mogen kopen. Bijna vijf jaar probleemloos zonder enige vorm van onderhoud mee gereden….. Fantastisch ding. Daarna een Kadett C gekocht, ‘s-avonds in de regen onder een lantaarnpaal; even probleemloos…..!

  4. De B-Kadetts waarin mijn vader reed ( bouwjaar midden 1970 resp begin 1973) hadden allebei zo’n enorme lange schakelpook. Als klein jongetje mocht ik, gezeten in de passagiersstoel uiteraard, die bedienen. Goede herinneringen aan.

  5. ik heb jaren gewerkt bij Opel als 1e monteur, en de B vond ik de fijnste om te rijden en sleutelen, wat anderen dweilen noemde vond ik juist heel fijn om eens dwars door een bocht te gaan , later had de Opel manta ook dit heerlijke gooi en smijt rij gedrag.

      • De juiste naam van de Opel stationwagens is Car-A-Van. Hiermee gaf Opel aan dat het een combinatie is van een Car (personenauto) en een Van (bestelwagen). Niet een Caravan (woonwagen). Verder een leuk artikel.

        • Dank voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk dat Opel in zijn reclame-uitingen destijds graag speelde met de schrijfwijze Car-A-Van, om duidelijk te maken dat het een combinatie was van “Car” en “Van”. Officieel heette de stationwagen echter gewoon Caravan. Zo staat het ook in de brochures, prijslijsten en op de typeplaten. Beide schrijfwijzen zijn dus terug te vinden, maar Caravan was de officiële modelnaam.

          • Kiemen, geen Kiewen Coupe.
            Verder staan er nog wel wat missers in het artikel, maar daar wijzen anderen al op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten