Een sportauto voor gezinsgebruik: Zo kan de zeldzame NSU TTS het beste omschreven worden. De basis van het model vindt zijn oorsprong in 1964. Toen werd de NSU Prinz 1000 als grote viercilinder broer van de ‘Prinz 4’ op de markt gebracht. In 1965 een kreeg de ‘1000’ een snellere broer. Dat was de NSU Prinz 1000 TT. De in 1967 uitgevoerde facelift van de Prinz 1000- die vanaf toen ‘NSU 1000’ werd genoemd- was voor NSU het sein om ook de sportieve variant onderhanden te nemen. De TT werd uitgerust met een 1177 cc motor, die goed was voor 65 PK. Hij verving daarmee de 1085 cc motor uit de Prinz TT. De Neckarsulmer onderneming hield de uit de NSU Prinz 1000 en NSU 1000 stammende 996 cc motor echter in ere. Die was- in sterk aangepaste vorm- bestemd voor de snelste ‘Prinz afgeleide’ van NSU: De NSU TTS.
Optisch en technisch aanpast
Die TTS werd door NSU voor diverse doeleinden ingezet. Het was in ieder geval de NSU die vooral ontwikkeld was om de sportieve ambities- en het daaruit voortvloeiende sportieve imago- van het Neckarsulmer concern luister bij te zetten.
De NSU TTS had in de basis de bouw van de oorspronkelijk ‘grote Prinz’. Hij werd echter optisch en technisch aangepast. Zo plaatste ‘Neckarsulm’ onder de voorbumper een grote oliekoeler. Verder werd voor de wegligging het onderstel verlaagd.
Om het sportieve karakter extra gestalte te geven, werd de 996 cc motor voorzien van twee horizontale dubbele Solex carburateurs. Om een indruk te geven: BMW plaatste deze bijvoorbeeld in haar 2000 TI. Die motorische aanpassingen leidden tot een standaardvermogen van 70 pk. Niet zelden werd dat vermogen door de rechtmatige eigenaar aangepast naar hogere waarden.
Versnellingsbak ‘auf Wunsch’
Die paardenkrachten stelden de NSU TTS- in combinatie met een gewicht van 700 kilo- in staat om een top van 160 kilometer per uur te bereiken en in 12 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur te komen. Voor het schakelwerk was er bij de TTS een bijzondere optie te verkrijgen. NSU gaf de koper de gelegenheid, een versnellingsbak ‘auf Wunsch’ samen te stellen.
Men stemde de schakelwegen en overbrengingsverhoudingen dan af op de wens van de koper. De TTS had verder de kenmerkende trek, dat de motorkap boven de achterin geplaatste krachtbron vaak op een kier stond. Op die manier werd oververhitting van de motor voorkomen. En er was nog iets: door zijn technische constructie (motor achterin, wielen met negatief camber, schommelassen achter,) was hij vooral geschikt voor de ervaren rijder.
Indruk in wedstrijden dankzij wendbaarheid
De sport-NSU maakte ook indruk in wedstrijden op afgesloten wegen en circuits. Dat kwam niet alleen op het conto van zijn wendbaarheid.
Er werd voor die gelegenheden ook gebruik gemaakt van speciale tuningsets. De TTS was eind jaren zestig en begin jaren zeventig een prominente gast in rally’s en circuitraces. Diverse ‘Renner’ behaalden successen met de NSU. Deze was tot ver na de productiestop in 1971 nog actief- en succesvol- in diverse wedstrijden.
Slechts 2402 keer geproduceerd
De TTS werd vanaf 1967 gedurende vier jaar geproduceerd. Dit cultobject uit de sportauto scene liep in die periode 2402 keer van de productielijn in het Duitse Neckarsulm. Het wordt conceptueel (lichtgewicht, potente motor) beschouwd als de voorvader van de VW Golf GTI. Ook in ons land was hij te koop. In 1968 kostte de NSU TTS 8.390 Hollandse guldens.
Lees ook:
– NSU Prinz 4L. Familiebezit van Mark van Dellen
– NSU Prinz – een restauratie
– De NSU Typ 67 viercilindermodellen. Van Prinz 1000 tot 1000C
– NSU Ro80. Nu beter dan ooit
– Tuning, nu en toen…
Leuk al dat commentaar,
Erik heeft het redelijk voor 95% goed,…. maar hé wat weet ik er van terwijl ik dagelijks tegen een TTS koets aankijk ( nee geen omgebouwde TT of 1000),… de meeste nu overgebleven TTS-en zijn allemaal aangepaste 1000-jes of TT-en,… maar wie ziet dat hè ??
Vroeger een NSU TT gehad veel te snel voor zo’n klein autotje woog volgens mij 560kg en dan 65PK ja dat wilde wel voor teon die tijd.
Johan Geers
Eu adoro este carro desde de miúdo. Tenho um mas em miniatura.
Ach ja. Kritiek leveren is altijd makkelijk. Denk dat je ook wel een kompleet artikel mag insturen..
Denk dat Erik er niet vies van zal zijn om het te plaatsen😜
Misschien dat dat je Corona-lockdown-thuiszitten wat makulukkur maakt😎
Het was volgens mijn mening conceptueel meer de voorloper van de Simca 1000 Rallye I, II en III en de Skoda S110R, RS130, RS180 en RS200. Als model binnen het VAG-concern werd de NSU Prinz opgevolgd door de Audi 50, de latere VW Polo.
Als je deze auto als voorganger noemt/ziet van de Golf, dan heb je het technisch niet helemaal (of echt niet) begrepen.
Als je letterlijk de Wikipedia overschrijft dan krijg je dat.
Beste Jeroen.
Dank voor jouw reactie.
In dit artikel noemen wij de NSU TTS een voorvader, geen voorganger in rechte lijn. In het artikel wordt niet gesteld dat de TTS technisch dezelfde lay-out heeft. Maar dat moge duidelijk zijn. De TTS was wél, net zoals menig tijdgenoot, wegbereider voor de kleinere snelle gezinswagens. Hoe volstrekt anders deze in technische zin of qua opbouw ook waren.
En nu zit Ik nog te wachten op een artikeltje over de Muench Mammouth, de tweewieler die aangedfeven werd door het blok van de NSU TTS ..
Inderdaad is meer aandacht op zijn plaats voor de technische bijzonderheden van dit unieke motortje, met zijn excenter-as-distributie.
Inderdaad verdient het verhaal van de Munch Mammut hier een plekje. Friedel Munch , de geestelijke vader ervan was een toptechneut (ook in de racerij) die zijn tijd ver vooruit was en helaas niet de erkenning kreeg die hij verdiende.
Maar die hebben we dan natuurlijk ook allang gepubliceerd: https://amklassiek.nl/munch-met-dank-aan-nsu/2018/04/18/