Bimota, bijna altijd in de problemen

Auto Motor Klassiek » Motoren » Bimota, bijna altijd in de problemen
Er classics inkoop

Bimota: Het bewijs dat Italianen prioriteiten kunnen stellen. Al is het maar ‘Eerst de passie, dan de pasta’. Bimota is zo’n merk waar elke student van de Nijenrode Business University schilfertjes van tussen de vingers krijgt. Bimota maakte de meest fantastische motoren en wankelde daarbij van de ene financiële crisis naar de andere. Mooi toch?

Een bedrijfsmatige hinkstapsprong

Bimota was/is – dat kan bijna per week veranderen bij het merk – een kleine Italiaanse fabrikant van sportieve, exotische specials op basis van ingekochte motorblokken. Het bedrijf werd in 1973 in Rimini, Italië opgericht door Valerio Bianchi, Giuseppe Morri en Massimo Tamburini. De bedrijfsnaam is fantasieloos afgeleid van de eerste twee letters van elk van de achternamen van de drie oprichters, Bianchi Morri Tamburini. Een trend die we in de jaren zeventig ook zagen bij het kleinere soort motorjachtjes waarvan de ouders Jan en Dinie plus de kids Dirk, Annie zorgden voor unieke namen als ‘Jadida’. Van italianen hadden we meer verwacht.

Het idee was goed

Maar het idee achter Bimota was heel goed: de Japanners maakten fantastische, krachtige en betrouwbare motorblokken. Alleen bleven hun rijwielgedeeltes, als er echt op het scherpst van de snede werd gereden, doorgaans achter bij de potentie van de krachtbronnen. En Italianen hadden een staande reputatie voor sportieve, goed sturende motorfietsen. De oprichters vonden hun inspiratie bij de Honda CB 750 F, waarvan ze vonden dat die zeker een veel beter rijwielgedeelte verdiende. Dat werd de HB1 (H voor Honda, B voor Bimota en de 1 staat voor het eerste model met een Honda motorblok). Deze motorfiets kreeg direct internationaal erkenning als de best sturende motorfiets ooit gebouwd tot dat moment.

De rugdekking

Om de zaken ook dichter bij huis af te dekken gebruikte Bimota ook Ducati krachtbronnen. Het merk van de gebruikte kractbron werd aangeduid met de beginletter van dat merk. Dat komt zo terug bij onze Bimita Tesi 1D met zijn warm kloppende Ducati hart. De Bimota’s waren altijd technische toppers met veel slimme of revolutionaire technische details. Ze werden met de hand gemaakt. Een voorbeeld? De framebuizen werden met de hand gezet en bewerkt, waarna een lasser de framebuizen met de hand lastte. Vervolgens werd deze door een volgende werknemer afgewerkt en daarna uitgebreid getest en bekeken om er zeker van te zijn een hoogwaardig product af te leveren.

Duur tot in detail

En dat is dan nog maar één deel van de machine. Bimota’s waren dan ook huiveringwekkend duur. En indachtig de Italiaanse filosofie dat je als motorfabrikant alleen meetelt als je elke verdiende duit drie keer uitgeeft aan geld verslindende circuitactiviteiten garandeerde dus de eerder genoemde financiële hinkstapsprong door de jaren heen. In meer dan 25 jaar van het bestaan heeft Bimota 11.000 motoren geproduceerd waarvan 90% naar het buitenland ging. Heden ten dagen is er nog steeds een hechte groep Bimotaliefhebbers.En momenteel worden er blijkbaar weer Bimota’s gemaakt. Of toch niet?

Lees ook:
– Meer artikelen over klassieke motoren
Merkenliefde en een Bimota V Due
Martin frames. Inspired by Egli
De Moto Morini 350, die andere Italiaanse V twin
Laverda 1000 3C. De Laverda driecilinders

De specialist
Omdat het kan…

 

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten