Volvo PV 544 (1960). Zweedse charme

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » Volvo PV 544 (1960). Zweedse charme
Er classics inkoop

Als er één merk is wat prat gaat op het bouwen van degelijke, solide en veilige auto’s dan is het Volvo wel. Wij keken onze ogen uit toen deze Volvo PV 544 geparkeerd werd. Bij de magische Zweed met de ronde rug, ofwel de ronding van het dak en de achterkant, is de aanduiding Katterug volkomen terecht.

Door: Dirk de Jong

Elke weekendrit is voor de familie Steenstra met deze Volvo uit de topklasse een waar genoegen. Zijn vrouw, en de 3 zonen vinden het een geweldige auto om mee te rijden. De jeugd vindt het een ‘coole’ klassieker en Teade Steenstra en zijn vrouw Hermine ervaren het nog steeds bijzonder is als ze worden aangesproken op het bezit. De liefhebbers steken spontaan de duim omhoog en die bewondering voor de Volvo PV 544 is plezier voor iedereen. 

Volvo PV 544 

De Volvo PV 544 is een modernere versie van de oorspronkelijke PV 444. Uiterlijk qua carrosserie zit er weinig verschil in, maar de PV 544 is technisch moderner. De wagen is onberispelijk. Prachtige grote bolle vooruit met daarboven de stoere zonneklep. Gewoon waanzinnig mooi. Dat het een originele Nederlandse auto is, maakt het bezit nog fraaier. 

Geschiedenis van de BT-99-84 

Door de vorige eigenaar werd de Volvo PV 544 als een schat gekoesterd. De laatste restauratie was in 2006. De technische conditie bleef al die jaren uitstekend door voortdurende aandacht en onderhoud. De reden van verkoop was de gevorderde leeftijd van de eigenaar die het op prijs stelde dat de Volvo weer naar een liefhebber ging. Bij aankoop kreeg Teade dan ook alle informatie mee. De volledige geschiedenis tot aan het oude kentekenbewijs toe. En dat niet alleen. Hij kreeg ook alle foto’s die tijdens het bestaan van deze Volvo PV 544 zijn gemaakt. Beter kun je een historie niet zichtbaar maken. 

Schoonheidsbehandeling

Teade heeft vervolgens de auto een schoonheidsbehandeling gegeven. Hij monteerde white walls die de Volvo nog een eleganter uitstraling geven. Het enige wat Teade graag wilde is de wat oudere techniek vervangen, zoals de radio. Maar dat is niet zichtbaar. De klassieke uitstraling blijft. Als ICT medewerker in onze haastige spektakelmaatschappij is een ritje met de Volvo voor hem rustgevend. En ook als sleutelaar wordt zijn kennis over de techniek van de Volvo bevorderd. Voor hem fungeert de Volvo als hét medicijn tegen stress. Je voelt je gewoon lekkerder in een Volvo PV 544 uit de jaren zestig.

Ook interessant:
Volvo PV 544 Special en een restauratie voor het leven
De Volvo 300-serie
Ruim zestig jaar ijzersterk: de Volvo Amazon
Volvo 440
Volvo 242 custom restauratie

Volvo PV 544
Volvo PV 544
Volvo PV 544

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

3 reacties

  1. Ontstressen lukt ook prima met een sleutel-semi-klassieker-motor. Bij gebrek aan een garage zijn twee wielen minder pure winst. Puntje is dat de sleutel-tijd nog wel eens ontbreekt/opgeschoven wordt. Een 1decembertot1maart-klus kan zomaar tot 22 juli uitlopen. Maar dan is het wel te gek als er (bijna) in 1x gestart wordt. 😜👋.
    De gedroomde 2CV is dan ook buiten de mogelijkheden. Daar moet je dan ook proberen nuchter in te zijn.
    Een andere droom, dat je voor bijna geen geld een klassieker kunt rijden kun je ook vergeten. Oude auto’s kosten geld in onderdelen en TLC, Nieuwe auto’s kosten geld in afschrijving

  2. Volvo wilde na het uitbrengen van de 120-serie, bij ons meestal Amazon genoemd, niet de klant met de kleinere beurs wegjagen. De PV444 was immers de Zweedse “Volkswagen” en de 121, 122 en 123 waren middenklassers. Vandaar de PV544, in feite een PV444 met grotere achterruit en de techniek van de 121. Ook stoelen, stuur en dashboard zijn gelijk aan die in de Volvo 121.

    Typisch voor de Zweedse kwaliteitL: de auto heeft geen chroomdelen maar edelstaal.

    En waarom er geen Amazon op staat? Daar stak de firma Zündapp in München een stokje voor wegens nog lopend octrooi op die naam.
    Kennelijk telde dat niet voor de typenaam Rekord…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten