BMW E23, de eerste 7-serie

Auto Motor Klassiek » Artikelen » BMW E23, de eerste 7-serie

In mei 1977 werd de E23 geïntroduceerd, beter bekend als de eerste BMW 7-serie. Daarmee introdeerde BMW een auto die in alle opzichten zijn hoge positionering waar wist te maken.

De weg naar BMW’s terugkeer in de Oberklasse was in de negen voorgaande jaren geplaveid door de E3, de grote sportsedan die een eigen positie wist te verwerven binnen de exclusieve klasse. Vooral de verlengde varianten van de E3 markeerden BMW’s ambitie op hoog niveau. Het is niet voor niets dat Paul Bracq de BMW 7-serie ontwierp met de afmetingen van de verlengde E3 als uitgangspunt. Ook de motoren werden overgenomen van de voorganger. Toch werd de E23 op veel vlakken een andere auto. Het carrosserieontwerp was wulpser en volumineuzer en er werd een forse scheut comfort aan de rijeigenschappen toegevoegd. Verder was de Sharknose een duidelijk designkenmerk dat de BMW 7-Serie een eigen gezicht gaf. Dat gold ook voor het dashboard dat net als bij de overige jaren zeventig nieuwelingen uit Beieren functioneel ontworpen was én op de bestuurder was afgestemd.

Carburatiemotoren én 733i bij debuut

Bij de marktintroductie was de BMW 7-serie leverbaar als 728 en 730 (beiden met M30 carburatiemotor) en de 733i, die de krachtbron van de 3.3L overnam en een L-Jetronic injectiesysteem kreeg aangemeten. De 728 stelde het in de eerste paar jaren nog zonder transistorontsteking. De 730 en de 733i hadden deze wel. Revolutionair was ook het checkpanel met veel controlefuncties, dat zijn weg naar de 730 en 733i vond. De pers was na de introductie – ongeacht de uitvoering – diep onder de indruk van de E23, die in het begin verder in alle samenstellingen standaard met een vierversnellingsbak werden geleverd. Optioneel was op de drie debutanten een automaat van ZF leverbaar.

Modificaties, nieuwe typen

In 1979 werd het mogelijk om de E23 uit te rusten met ABS. En in september van dat jaar verscheen de 728i. Hij volgde de 728 én 730 op. Ook de 733i werd bedankt voor bewezen diensten. Hij werd vervangen door de 732i met Bosch Motronic injectiesysteem. Ook verschenen de BMW 735i (onder meer met vijfbak en 3430 cc) én een spaarversie, de 725i, die voor Duitse overheidsinstellingen en voor exportdoeleinden werd gebouwd.

Turbo

In 1980 werd de eerste E23 met turbokrachtbron aan het publiek getoond. De 745i beschikte over de 3210 cc motor met Turbolader en gold op dat moment als het absolute topmodel van BMW. Daarnaast speelden de Beieren in die jaren ook nog met de gedachte om een V12 motor voor de E23 te ontwikkelen, maar onder andere vanwege de tweede oliecrisis haalde dat idee in concrete vorm nooit het vooronder van de E23. Verder plaatste BMW ook nooit een achtcilinder in de grote motorruimte van de eerste generatie BMW 7-Serie.

Facelift en verdere modernisering

Voor modeljaar 1983 kreeg de E23 enkele modificaties aangemeten. In cosmetisch opzicht ontdeed BMW de 7-serie van een duidelijk stijlkenmerk. De fijntjes gestileerde haaienneus maakte plaats voor de forsere en in rechte lijn vormgegeven nieuwe neus. Alle versies kregen nu standaard een vijfbak. In motorisch opzicht veranderde weinig, behalve dat de geblazen 745i nu de 3430 cc krachtbron uit de 735i als basis kreeg. Verder monteerde BMW vanaf 1984 – op de 735i – een katalysator. In het begin alleen in combinatie met een automatische versnellingsbak, later ook met een handbak.

Toppositie van BMW verankerd

In 1986 verdween de E23, om plaats te maken voor de nieuwe E32. Maar de eerste BMW 7-Serie had het baanbrekende werk van voorganger E3 ten aanzien van BMW’s terugkeer in de Oberklasse omgezet in een vaste verblijfplaats binnen de Oberklasse. Het was een buitengewoon goed geconstrueerde wagen. Hij wist de balans tussen volume, rijdynamiek en comfort op hoog niveau te vertalen naar een begerenswaardige status. Ook vandaag de dag is de 7-Serie – zo ervoeren wij een tijdje geleden een week lang – nog altijd een eçht subliem rijdende automobiel, die in totaal 333.093 keer werd gebouwd. De 725i was de minst geproduceerde met 923 stuks. De 728i was de meest gewilde versie met 62.908 verkochte exemplaren, op de voet gevolgd door de 735i, die 60.746 keer werd besteld.

In Auto Motor Klassiek van juni 2017 staat de reportage die we maakten met de BMW 728 uit 1979.

Lees ook:
Abonneer nu op AMK en betaal € 27 minder
Rijden met de BMW 728 (E23). Een indrukwekkende ervaring.
Auto’s die veertig jaar worden in 2017. Een selectie.
BMW 518 E28. Bescheiden en heel fraaie Fünfer
BMW 2800 CS. Van vier naar zes cilinders

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

5 reacties

  1. Werkte in ‘87 bij een BMW dealer, en 1 klant met een 745i(turbo) wilde wel eens weten of de nieuwe 750i(V12) sneller was. Voor hem dan aanleiding om… Helaas voor mijn baas: de V12 was begrensd en de ouwe turbo accelereerde met neuslengte sneller en op top de V12 zoek.

  2. Toch wel een mooie auto.

    Ook Nederlandse overheidsfunctionarissen reden met de 725. De chauffeurs waren er niet blij mee, veel te traag. Rond 1985 werkte ik bij een Renault dealer, kwamen een paar van die chauffeurs proefrijden met de toen nieuwe 25 Turbo; zij waren gelijk om. Hun bazen niet, vonden de 25 te frivool.

  3. Bij het minste geringste krasje, deuk of wat dan ook op die grote platte kanten, er werd hier gezegd
    “It aged like milk”. Sommige autos kunnen vuil worden zonder er meteen armoedig uit te zien, de eerste 7 is zo een auto. De auto reed fijn, maar was zoals toentertijd alle BMW`s behalve de E28,
    “Maintenance sensitive”. Je moest echt goed in je slappe was zitten om dit rijdende to houden..
    Je ziet ze nooit meer. De E32 in de wat latere versies, zijn nog gemeengoed op de weg hier.
    De E32 heft zoveel recalls gehad van de fabriek, dat de ruimte op de deurposten totaal volgeplakt
    zaten met de recall-stickers. Ze waren wel goed beschermd tegen roest, daar hebben we nooit problemen mee gehad. imho is de laatste echte mooie en zeer goed gebouwde BMW de E46 Cabriolet. Probleemloos, alle E-46`s vanaf de eerste dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten