Citroën Dyane 6 uit 1973. Het ware klassieke genoegen! 

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » Citroën Dyane 6 uit 1973. Het ware klassieke genoegen! 
Er classics inkoop

De Citroën Dyane werd in twee versies aangeboden. Het basismodel was voorzien van een motor van 425 cm³, de Dyane 6 daarentegen werd uitgerust met een 602 m³ met een maximumsnelheid van 110 km per uur. Beide zeer handelbaar, in de jaren 70 moderne wagens met een grote wegvastheid – het contact met de weg wordt nooit onderbroken – en het spreekwoordelijke comfort. De motor was zeer sterk en kon probleemloos urenlang draaien op hoge snelheid. 

Het moderne zusje van de 2 CV

Bovendien is de Citroën Dyane elegant, een kind van de 2 CV familie en ook niet aan de mode gebonden. De zonnebank thuis kan weg, bij de Dyane heeft de zon vrij spel. En over dit gemak gesproken. Het voorste deel gaat in een beweging open. Uitstappen is niet nodig, opgerold tot boven de achterruit bij een totale opening. Deze fraaie, gerestaureerde luxueuze Citroën Dyane 6 steelt nu de show in de showroom van Lijzenga in Damwoude. Men heeft daar respect voor het verleden van Citroën en komt met klassieke modellen die nog steeds heel veel mensen aanspreken. Naast het financiële aspect van verkoop en onderhoud is ook het ’hart’ voor klassieke auto’s duidelijk aanwezig en dat blijft een pluspunt. 

Een lange historie

Vanaf 1974 was deze Citroën Dyane in familiebezit, de liefde voor de eigenzinnige Citroën ging al die jaren van het ene familielid naar het andere. De jarenlange volledige restauratie werd afgerond door een complete revisie van de motor waarbij hij nu weer klaar is voor een nieuwe toekomst. Als oldtimer/klassieker is de Citroën Dyane bijna een serieuze kunstvorm, een goed auto-ontwerp uit vervlogen tijden wat nog steeds aanspreekt. Bij de Citroën familie was de Citroën Dyane heel lang een vast onderdeel van het auto leven, over een duurzame relatie gesproken!

Lees ook:
Citroën Dyane: de Lelijke Eend 2.0
Citroën Ami 6 Break Comfort uit 1968. Une très belle voiture pour Hans. 
Geschiedenis van de Citroën 2CV. Deel één. TPV, Fransen en Belgen
Geschiedenis van de 2CV. Deel twee: 1960-1974. Differentiatie, groei en vernieuwing
Geschiedenis van de 2CV. Deel 3. 1974-1990 (slot)

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

20 reacties

  1. In de jaren 70 was dit mijn eerste auto. Ben met een vriend samen naar Frankrijk gereden om te kamperen. Grote bungalow tent en kampeerspullen achterin. In de eerste versnelling in bergachtig gebied omhoog. Dan plankgas naar beneden de bochten door. Wat een wegligging. Op 14 juli midden in Bordeaux sloeg de motor af voor een Citroën garage. De garage houder wilden ons pas helpen na het zien van wat vakantiegeld. Een luchtschroef was uit de carburateur getrild. A votre service!, Wat een tijd. De remvoeringen of remschoenen moesten regelmatig vernieuwd en gecentreerd worden. Wat een fijne en zuinige auto.
    Vooral het rijden in de zomer met de kap open.

  2. Ja vrienden (m/v) ook mijn 1e auto was een Citroen Dyane: 51-86-PP. goedkoopste cabriolet destijds! 1e versnelling: handle uittrekken links naar voren, 2e recht naar voren, 3e recht naar achteren, 4e zie 1e, maar dan naar rechts. Achteruit: links naar achteren. Ik ruil graag mijn Porsche GTS in voor een uurtje terug naar 1973…..Mon Dieu!

  3. Geweldige auto, heb er ook een gehad ,complete huisraad mee verhuisd, en met warm weer ideaal ,dakje open en gaan met die banaan ,het was ook nog een gele ,Al met al heel veel plezier mee gehad en voor een prikkie kon je rijden, je kreeg bijna wegenbelasting terug,

  4. Mijn eerste eigen autootje. Op de afsluitdijk met stormwind tegen soms even terug naar 3.
    Mijn vader nam haar graag mee on te vissen.
    Achterbank eruit en vissen maar.
    Helaas slachtoffer van de roestduivel.

  5. Heb ooit een Dyane cadeau gekregen. Motorkapscharnier was vervangen door tape en elastieken tegen openwaaien. Ruitenwissermechanisme sloeg vast in loszittend doorgeroest voorruitframe. Bodemplaten en koffervloer waren ook in zeer bedenkelijke staat.
    Alles gefixed en vier jaar geleden wegens bezit van te veel A types, verkocht. Toch 28 jaar gehad.
    Reed wel heerlijk. Zelfs de verwarming deed het goed.
    Dyane blijkt nog te bestaan.

  6. Mijn broer had in die tijd een Diane . 85 a 90 km met gas op de plank bij wind tegen ….en jawel 100.. met wind mee…. geweldige tijd…en geweldige auto,s ..

  7. Marco W.mijn eerste auto was een bergwand isabella. Schitterend was was dat een leuke auto. Ik heb geen ruimte, maar anders kocht ik weer een oudere auto…prachtig.

  8. Het zien van deze auto maakt me blij en nu (ik ben van ’61) ik wat hardhoriger word, is de last van teveel lawaai minder. Uit de moderne auto’s haal je niet zoveel vreugde.

    • Een oom van me had er een, een gele altijd feest met die auto, vooral in de bochten gas terug nam hij weinig en dat typische geluid hoor ik nog van dat snorrende motortje.

  9. in de jaren 70 moderne wagens met een grote wegvastheid – het contact met de weg wordt nooit onderbroken – en het spreekwoordelijke comfort. De motor was zeer sterk en kon probleemloos urenlang draaien op hoge snelheid. 

    Hmmm, ook in de jaren ’70 was die zaak zwaar ondergemotoriseerd.
    Mijn vader met zijn R4 uit de jaren ’60 met driebak blies iedere Eend van de weg, en ook dus de Diane.
    De hoge snelheid haalde je alleen aan een sleepkabel.

    En te duur tov de Eend.
    Nostalgie is leuk, maar het moet wel realistisch blijven.
    Mijn A Kadett uit 1965 is vele malen moderner en sneller dan de hele Diane.
    En daar wil je ook de snelweg niet meer mee op.

    Sorry.

    • Wat heb je aan deze kritiek?
      Je hebt altijd auto’s die beter zijn, maar daar gaat het niet om. Je bent liefhebber of niet. Als je niet tegen verouderde auto’s kunt, waarom lees je dan berichten van mensen die hun best doen om goede verhalen en reportages te presenteren?

    • Een A kadett vergelijken met een Dyane. Kan toch niet, zo’n hok met starre assen. Reed of rijdt voor geen meter. Waar zat het moderne dan? Sorry.
      Nu wel leuk om te zien, maar je moet wel realistisch blijven.

  10. De Dyane was bedoeld als opvolger van de (toen al) stokoude 2cv
    en werd ook overleefd door deze voorganger, de 2cv.
    Zelfs in 2023 hebben deze klassieke auto’s nog een verbruik en wegligging om U tegen te zeggen.

    • Ben met mijn 2cv4 in 1971 tot hoog in Noorwegen geweest. Nog als vrijgezel. Alleen met een bestuurdersstoel. Kon er bij nood ook in slapen. Wat een tijd, overal daar bekijks. Heb nu al bijna 50 jaar een echte lieve Partner, maar heb ook nog ééntje van Peugeot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten