Peugeot 402 Darl’Mat Roadster (1938). Een onbetwist pronkstuk voor Johan.

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » Peugeot 402 Darl’Mat Roadster (1938). Een onbetwist pronkstuk voor Johan.
Er classics inkoop

Johan Deinum is Peugeotspecialist in het Friese Joure. Hij leeft niet in het verleden, maar wil toch graag regelmatig in de ‘achteruitkijkspiegel’ kijken. Zijn aanbod in fraaie moderne occasions is groot en ook zijn dagelijkse werk in onderhoud en reparatie zijn helemaal van deze tijd.  Klassiekers en oldtimers. Wij besteden graag aandacht aan zijn Peugeot 402 Darl’Mat Roadster uit 1938.

Door: Dirk de Jong

Hij vindt het een genot om terug te kijken naar de wat langzamere, maar o zo mooie tijd, en dat zie je in zijn showroom waar verschillende klassiekers en oldtimers staan te glanzen. In één oogopslag zie je een Peugeot 504, een 203 Fourgonette een Peugeot 302, een 202 Dépanage en een 404. de geschiedenis van Peugeot trekt aan je voorbij. 

Verbazingwekkend privémuseum

Zijn showroom is bovendien een privémuseum, het grappige is dat veel bezoekers geen enkel idee hadden wat Peugeot allemaal produceerde. Het gaat van huishoudelijke artikelen tot brommers en Peugeot-snuisterijen die hier allemaal goed tot hun recht komen. In zijn mooie collectie zelfs een prachtige Peugeot 404 als trapauto, wat velen aanspreekt. (‘t  Is immers jeugdsentiment.) 

Peugeot 402 Darl’Mat Roadster uit 1938

We willen als echte liefhebbers graag aandacht besteden aan een wel heel speciale authentieke Peugeot, zoals deze Special Sport Roadster. Van deze Peugeot 402 Darl’Mat Roadster (1938) zijn er maar 53 gemaakt en dan is het bijna logisch om te stellen dat er nog maar enkele exemplaren zijn. Deze fascinerende Peugeot werd ontworpen door Emile Darl’Mat die nauwe contacten onderhield met de Peugeot fabriek. 

Stimulans voor het Peugeotimago

Dit project had ten doel om het imago van Peugeot te versterken met een wel heel bijzondere uitvoering in een unieke aerodynamic styling met een sportieve pittige motor. De fantastische vorm werd getekend door Georges Paulin en vervaardigd uit aluminium plaat door Marcel Pourtout. Deze twee creatieve heren hadden ook meegewerkt aan de Peugeot die op de Wereldtentoonstelling in Chicago de Eclipse introduceerde. (Het eerste terugtrekkende daksysteem). 

Johan: “Over klassiekers en oldtimers raak ik niet uitgepraat, de Peugeot 402 Darl’Mat Roadster (1938) is zo mooi en zo zeldzaam. Bovendien is deze roadster in de showroom vaak aanleiding tot leuke gesprekken. Deze Peugeot is duidelijk van de exclusieve categorie, een onbetwist pronkstuk.”

Zonder verleden geen toekomst

Gelukkig kom je ze bij Johan Deinum nog tegen, de klassiekers en oldtimers uit een straatbeeld van vervlogen tijden. Maar wat ons aanspreekt, is dat hij zich ontfermt over het rijdend erfgoed en zich inzet om het te behouden. En hij zorgt ervoor – door de verkoop – dat de originele klassiekers en oldtimers op de weg blijven. Wilt u ook dat gevoel van extase? Dan is een reisje naar Joure aan te bevelen!

Deze artikelen kunnen we ook aanraden:
Peugeot. Klassiek genieten in Salviac-Pepy
Rijden met een oude bekende: de Peugeot 504 Coupé V6 TI
Een Peugeot 504 met ervaring
Peugeot 504 Berline in Europa
Peugeot 205 Turbo 16. Rallykanon van de bovenste plank

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

5 reacties

  1. Nee Henk, de eerste Peugeots hadden geen Dion Bouton motor, maar een Daimler motor.
    Deze Daimler motoren werden in licentie gebouwd door Panhard & Levassor van 1892 tot 1896.
    Na 1896 had Peugeot zijn eigen motoren.

  2. Wat een schoonheid! Peugeot toch een merk met historie en fraaie voertuigen. Jammer van de kwaliteit van sommige modelgeneraties en dat terwijl Peugeot ooit bekend stond als de Franse Mercedes.

  3. Een vriend van mij in Elburg heeft een 402 Berline legere ,waar er 6 van gemaakt zijn als cabrio-limousine ,en deze heeft een electrische cotal versnellingsbak met overdrive.
    Ik geloof dat dit hetzelfde chassis met de grote motor is,zoals d’arlmat gebruikte.

  4. Mooie collectie!
    Mooi merk ook.
    Een goede vriend van mij, het komt wel erg dichtbij, kent iemand die de allereerste Peugeot met eigen Peugeot motor heeft. De eerste Peugeots werden immers met motoren van Dion Bouton gebouwd.

  5. Vraagje. Waar staat de 402 Darl Mat in de Le Mans raceversie?
    Stond vroeger in de D&V Peugeot garage in Rekem België
    Had geen deuren; dat herinner ik mij nog, is goedkoop verkocht naar Nederland.
    Peugeot zelf heeft er zo geen in het museum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten