Als hartstochtelijk liefhebber is Meindert verbonden met het merk Ford. Niets is leuker dan het enthousiasme voor klassieke Fords te delen met gelijkgezinden. Dat is voor hem verbondenheid door passie. En de Ford Granada 2600 GL van Meindert kom je nog maar zelden tegen op de weg.
Door: Dirk de Jong
Op een evenement kom je deze indrukwekkende Ford nog wel eens tegen. En … natuurlijk op het mooie Friese platteland. Tenslotte kunt u nu ook even verlekkerd kijken naar de Ford en de natuur.
Klassiekerliefhebber
Meindert: “Mijn Ford Granada 2600 GL is een prachtig exemplaar in een ongekend originele staat. Een prima reiswagen, heerlijke stoelen, deze Duitse degelijkheid zal me vele jaren plezier brengen. Het verhaal wil dat deze Ford ook in de voorraad van de Gallery in Brummen heeft gestaan. Hij kan geen zwaar leven achter de rug hebben. Alles is gewoon nieuw dankzij de toewijding van de vorige eigenaar die op deze manier zijn autoliefde voor Ford vorm heeft gegeven. Ik heb een grote voorliefde voor Ford en vind deze Granada fantastisch.”
Ford schreef indertijd:
Een wagen met fraaie lijnen. De sfeer van comfort, luxe en kracht, wat de auto bij uitstek geschikt maakt als zakenlimousine. Een ijzersterke troef in het topsegment van prestige-automobielen.
Grote aantrekkingskracht
Meindert: “Toen ik werd getipt over het aanbod van deze Ford moest ik even de adem inhouden. Het oefende gelijk een onmiskenbare aantrekkingskracht op me uit. Sterker nog: Kippenvel! En die fysieke sensatie bevestigt dat je iets waardevols op het spoor bent, er werd niet getwijfeld, de auto werd gekocht en op naam gezet. Het grote genieten kon beginnen, en dat worden kleine toertjes in de omgeving en misschien deelname aan evenementen. Het is een schoonheid op wielen, ik kan er geen genoeg van krijgen.”
Enthousiasme
We doen geen poging enthousiasme van Meindert te verklaren. Onze ervaring is dat vele liefhebbers zich door enthousiasme laten meeslepen wat vaak gaat uitlopen op brandende liefde. Dat het bezit van een oldtimer effect heeft op het geluk dat heeft Meindert met zijn reactie wel bewezen. Vindt u het geen prachtig mooie Ford?
Lees ook:
– Ford Granada 2.0 V6 L. Rijden met een sublieme klassieker
– Ford 17M/Ford 20M P7a. Niet geliefd. Toch succesvol.
– Ford Capri 2.8 Injection (1983)
– Ford 20 M (1968). Verbazingwekkend mooi en elegant
– Ford Capri 2800 Supersport (1982). Een bijzondere reddingsactie
Ben nou niet direct een Ford-man…..
Maar dit model roept toch wel om mooi gevonden te worden.
Mooi in proportie, juiste kleur, schitterende uitvoering!
Heerlijke (dorstige) motoren.
Een fantastisch artikel en ook heel leuk dat de persoon in kwestie leuk beschreven wordt!
Mijn vader zaliger zijn laatste Ford (hij was Ford Tractor vertegenwoordiger-verkoper voor de firma Thomas in Merchtem België – hij overleed in ’75) was dit model in Consul GT 2.3 6 cyl. Coupe uitvoering. Nieuw gekocht in’ 72.
Nen dikken bak en knappe kar. In het Vlaams gezegd.
Nostalgie…
Tof artikel.
Mooie wagen en, in tegenstelling tot wat sommige vinden, leuk artikel! Juist interessant, de beleving van de liefhebber achter de auto.
Ik heb er ooit 1 trip mee gemaakt, van Enschede via Brussel naar Amsterdam. Het is mij altijd bijgebleven hoe snel, stil en ruim die auto was. Het voelde allemaal heel solide aan. Daarna nog een paar dagen met een Ford Corsair op stap geweest.
Maar wat is het toch moeilijk vandaag de dag om een artikel te schrijven, dat gratis je brievenbus
inkomt en dan proberen ervoor te zorgen dat het niemand ergert, of het jammer vind.
O well, c`est la vie I guess.
Greetings from YVR.
PS schitterende fotos trouwens.
Bas.
Ook dit artikel neemt me weer op sleeptouw naar mooie herinneringen. Deze auto heeft een mooie specificatie en (gelukkig) geen kunstleren dakbekleding (zwart of bruin) wat indertijd wel populair was.
Ford is lange tijd hofleverancier van de Koninklijke stallen geweest, dus koningin Juliana had standaard enkele “Royal blue” Granada Ghia’s ter beschikking, ook van het opvolgende model.
Ik heb zelf ook een aantal jaren Granada’s gereden en ervan genoten ondanks het feit dat wiel-uitlijning wel vaak nodig was om een beetje strak te kunnen sturen. Donkerblauw met blauw pluche bekleding was ook een mooie kleurcombinatie. De 2.6 en later de 2.8i waren heel soepel draaiende en betrouwbare Duitse machines. Er was indertijd ook een 3.0 liter versie, van Engelse oorsprong en kwalitatief minder.
Leuke auto, triest artikel.
Het valt me bij deze redacteur op dat hij meer woorden besteed aan de eigenaar dan aan de auto waarover hij zou moeten schrijven. Jammer, triest en ergerlijk.
Moeten? Het is een vrij land hoor, een gratis artikel. En beleving hoort er ook bij. Ik zie jouw betere artikel dan ook met interesse tegemoet!
Dat is wijze praat !!
Prachtig model, veel mooier dan de vierkante opvolger uit 1980
In 1989 kocht ik net hetzelfde model en dezelfde kleur, maar 2.0 Ghia automaat voor 10.000 frank (250 euro) in perfecte staat bij een benzinestation, voor een kennis die een auto nodig had. De auto reed super en comfortabel en had veel binnenruimte.
10 jaar oud in Belgie en een grote auto was toen nagenoeg onverkoopbaar. De meeste benzinestations langs de secundaire wegen hadden wel meerdere van deze 10.000 frank auto’s te koop.
Nu zijn ze zeldzaam en prijzig geworden