DKW Munga (Auto Union) (1964). De cult-klassieker. 

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » DKW Munga (Auto Union) (1964). De cult-klassieker. 
Er classics inkoop

In een klein buurtschap aan de rand van het IJsselmeer werd hij in een boerderij gevonden, dit bijzondere karretje dat je zelden ziet rondrijden. Een DKW Munga uit 1964. De geniale eenvoudige en robuuste constructie zullen vele dienstplichtige militairen nog kennen uit de jaren 60. Over de naam DKW werden grappen gemaakt, zoals de positieve omschrijving: Das Kleine Wunder. In Duitse dienst was het wat minder aangenaam: Das Krankenhaus Wartet.

Door: Dirk de Jong

De uitvoering die in het Nederlandse leger dienst heeft gedaan was een vierwiel aangedreven auto met een driecilinder tweetakt motor. Op de foto’s is te zien dat er twee accu’s in serie waren geschakeld om tot een 24 volts boordspanning te komen. Het spreekt vanzelf dat de DKW Munga geen enkel probleem had met modder en zand.

Historie

In de DKW Munga (met zijn groene uniform nog aan) werden gegevens ontdekt waarbij men de historie bij benadering kon achterhalen. Zo werd hij met het bekende militaire kentekennummer KR verkocht bij de domeinen. De papieren geven verder aan dat hij in de jaren 90 een civiel kenteken kreeg en vervolgens jarenlang stil heeft gestaan. (De achterbank en de nodige huif ontbreken inmiddels en de stilstand zal ook een flinke technische actie nodig hebben voor een volgend leven.) De volgende stap was de verkoop naar België waarbij niets meer bekend is buiten de verzekeringspapieren en het rood-witte kenteken van onze zuiderburen. Het verleden is dus in nevelen gehuld, en ook de toekomst is (nog) onzeker.

De huidige eigenaar: “Als hobbyauto zal de DKW Munga nog veel plezier kunnen geven, je maakt er tenslotte de ‘blits’ mee. Apart is ook het bekende tweetaktgeluid (ik noem het reutelen) wat je nergens meer hoort. En bijzonder oud legerspul trekt altijd wel de aandacht. Off road rijden op de woeste Veluwe is niet nodig.”

Misschien krijgt de nieuwe eigenaar nog eens een pretparkgevoel als hij weer op de weg verschijnt.

Lees ook:
Legervoertuigen en WOII
Legervoertuigen van na WOII
De VW 181. Van legervoertuig naar cultauto
Jeep GJ 10-A vliegtuigtrekker (1986): Brute kracht
Zündapp KS 600 bastaard gevonden

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

12 reacties

  1. welja, hij kon elke zandheuvel aan? dat dacht je maar. wij hadden er twee als verkenningswagen bij het 47e Painfbat te Havelte. (lichting 69-5)
    in de oefening in Hohne moest hij altijd met een Jeep aanhanger erachter rijden. u raadt al,
    dat ging dus niet.
    dus de oefening was voor de Luit en zijn helper die dag over. pak de zonnebrand maar!!
    dpl sergeant A. Schilthuizen (Foerier)

  2. De Suzuki LJ50 terreinwagen had in sommige landen ook een watergekoelde driecilinder tweetakt. In Griekenland heb ik er nog halverwege de jaren ’80 eentje gehuurd. was wel grappig, dat DKW of Wartburg gevoel.

  3. Nou, met de terreinvaardigheid viel het wel mee, oftewel het viel tegen vergeleken met zijn voorganger de Nekaf/Willys. Had één voordeel, er zat een verwarming in!

  4. Had deze tezamen met een VW 1600 Fastback, ook in olijfkleur als Kommandeurs-Chauffeur bij de Bundeswehr gedurende mijn diensttijd 1966 in Duitsland, tanken was even wennen, eerst benzine in de tank, dan de 2-takt olie naar verhouding en dan enkele keren aan de tankdop trekken, in de tank zat namelijk een bezemwals die de olie door de benzine mengde! Gedurende dienst tijdens de jaarwisseling de motor gestart even volgas geven, contactslot uit en dan weer aan met een geweldige uitlaatknal, soms me demper eraf gevlogen! Opmerking – De mengsmering op deze manier toe te dienen, met goede 2-takt olie had de Wankelmotor ook een langer leven geschonken dan bekent!

  5. toen ik 15 was kreeg ik van m’n vader een Willys 1943 die zou eerst lekker opgepimt worden maar na verloop van de reparatie toch naar origineel gemaakt met een sabatical van 10 jaar reed ik er mee rond, ik werd getipt dat iemand nog zo,n zelfde Jeep had staan en deze wilde verkopen om z,n zakgeld aan te vullen, maar bij aankomst ontwaarde ik een Munga op het erf, ook een leuk karretje en toen toch maar gekocht, thuis gekomen belde ik een echte VW / Audi kenner met de mededeling dat ik een Audi Quattro cabriolet van 1964 te koop had ! zijn reactie was die bestaan niet ! oke maar het logo van Audi zijn toch 4 cirkels ja dat staat overal op echt 4 wiel aangedreven en een kap die er af kan ??? hoe kan dat nou ik kom zaterdag kijken en toen hij die zaterdag uitgelachen was heeft hij hem gekocht en jaren lol mee gehad en misschien nog wel

  6. Inderdaad herinnering aan mijn tijd in dienst jaren 70. Ze deden het altijd, maar waren niet erg snel. Daarom haalden we bij sommigen de cardanas er onderuit en dan reed ie veel beter op alleen de voorwielaandrijving. Mocht niet natuurlijk niet, maar ja.

  7. Als je de motor wilt vervangen voor een 4-takt kan je beter gaan voor een V4 van Ford.
    Deed bv Saab al af-fabriek, en past een stuk beter, want iets korter.
    De “Opel-versie” herken je vaak aan een verlengde neus.

    Toen ik een jaar of 10 was, ergens eind jare 80, begin jaren 90, kwam er een man bij ons die er een had.
    Veel in de polder mee gereden als 11-12 jarige.
    In het land schapen laden, maar ook op de weg.
    Bomen tooien, schuurtje slopen, met de Munga (Mehrzweck UNiversal-Geländewagen mit Allradantrieb)
    Universal in de breedste zin van het woord.

    En ook “sporten”” op het toen inmidddels verlaten fietscrosterrein tegenover ons huis.
    Startheuvel en kombochten en trappen enzo op en af.
    Heeerlijk speelgoed.

    De wagen staat er nog, de body is helaas “op”.
    Dus als iemand nog een nette body voor een net bedrag weet . . ..

  8. Heb ze meegemaakt toen in diensttijd de fabriek kwam ze met eigen monteurs in bonskazerne in Grave de munga,s compleet modificeren remmen exetra waren er weken mee bezig maakte je een verkeerde duik in het terrein was het spul voor meestal aardig krom s avonds gingen we met die gasten naar kermissen in de buurt waar dan flink gezopen werd.Mooie tijd1962👍

  9. In de D.K.W Munga werd ook vaak een moter uit de Opel Kadett B ingebouwd ik zelf ook een munga gehad en daar lag ook de moter van de b kadett in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten