Track 800. Nu nog te nieuw. Maar een geheide klassieker

Auto Motor Klassiek » Motoren » Track 800. Nu nog te nieuw. Maar een geheide klassieker
Er classics inkoop

“Track” was een Nederlands merk dieselmotorfietsen. De Track is ontworpen en ontwikkeld door Erik Vegt. Zijn bedrijf heette “Track Dieselmotorfiets” en het productieteam bestond uit vier personen. Erik Vegt had in het verleden een bedrijf (EVA Products) waar hij motorfietsen aanpaste voor het maken van grote reizen en de deelname aan (woestijn)rally’s. Deze motorfietsen moesten een grote brandstoftank en extra gespierde vering krijgen, wat de rij-eigenschappen buiten de gebaande wegen niet ten goede kwam.

Dieselmotoren gaan zuiniger om met brandstof

Maar qua gewicht en motorkarakteristiek waren ze tot voor kort nog niet de ideale krachtbron voor avontuurlijke motorrijders met de ambitie om off road te reizen. Ook Star Twin uit Loenen heeft zich gericht op de productie van motoren met een diesel motorblok. Maar bij het Loenense bedrijf was de insteek om dat bedaagde dieselen te veranderen in dynamisch dieselen. De Thunderstar – het project ontwikkelt zich nog steeds – is een uiterst sportieve superbike.

Erik zocht naar mogelijkheden om deze problemen op te lossen en vond ze in het gebruik van een lichte dieselmotor. Inmiddels was de vermogensafgifte van dergelijke dieselmotoren onder andere door de toepassing van Common-Rail Diesel Injectie (CDI) vrij sterk verbeterd. Nog onder de bedrijfsnaam E.V.A. Products begon men in 2006 met de ontwikkeling van een dieselmotorfiets. In hetzelfde jaar was een eerste prototype gereed, en in 2009 publiceerde het blad “Motor” een test met deze motorfiets.

Een driecilinder diesel

Het hart van de Track is de 800cc OM660 driecilinder turbodiesel van Daimler (Mercedes). Het motorblok wordt ook toegepast in industriële applicaties zoals airconditioning-generatoren, in boten en in de Smart auto. De belangrijkste aanpassing voor de Track dieselmotorfiets is de montage van een eigen motormanagementsysteem. Ook heeft E.V.A. Products een lager (platter) carter toegepast. In de Track levert het motorblok een vermogen van 45 pk tussen de 3000 en 4000 tpm. Het maximale koppel bedraagt 100 Nm bij 1800 tpm.

Erik Vegt is drie jaar bezig geweest om het model te perfectioneren.

Voor het design deed de bouwer een beroep op een ontwerper van Aprilia en Alfa Romeo en daar is een behoorlijk stoer ontwerp uit voortgekomen. De motor verbruikt 2,5 liter diesel per 100 km en heeft dus een vermogen van 45 pk. Dat is een realistisch, bruikbaar vermogen zonder de megalomane insteek van de collega-concurrenten. Het vermogen wordt via een automaat met centrifugaalkoppeling, een in eigen huis ontwikkelde CVT en cardan naar het achterwiel overgebracht. De CVT zorgt ervoor dat het motorblok altijd het maximale koppel naar het achterwiel overbrengt, zodat je altijd de maximale trekkracht hebt. Tussen 60 en 120 km/h is het acceleratievermogen het hoogst, precies waar je het nodig hebt. De secundaire overbrenging gaat middels een cardan. En voor motorfietsen op diesel bestond-bestaat geen speciaal gebruikerstarief.

Als je rustig rijdt, doe je bijna 30 km op een liter diesel. Met de 19 liter brandstof kan zo in theorie 570 km aan één stuk gereden worden.

Einde verhaal

Track Motorfietsen bouwde vanaf april 2013 de laatste vier fietsen en toen viel het doek. In een nieuwsbericht op de site meldde Track dat ze te weinig klanten hebben kunnen vinden om een levensvatbaar bedrijf te blijven. Om te kunnen voldoen aan regelgeving moeten ze minstens 100 fietsen per jaar verkopen. Dat is niet gelukt. En daarom wemelt het nu nog steeds van de BMW GSen

Het aantal Tracks dat in Nederland op kenteken staat is zeker 12 stuks en die staan allemaal geregistreerd als zelfbouw. Dat is af te leiden uit de opbouw van het Framenummer. Helaas alleen bij RDW bekend.

Erik Vegt heeft kennelijk ook enkele nummers gekregen van RDW om een typegoedkeuring te kunnen krijgen. Maar daar hield het dus mee op. Dat heeft bij verkoop nooit verteld, maar waarschijnlijk wel geweten.

Na veel heen en weer gebel en mailen naar RDW blijkt dat er sinds 2016 geen diesels meer op kenteken worden gezet. Eentje daarvan staat bij een AMK-lezer in Vlaanderen. En die krijgt zijn Track maar niet op kenteken…

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

12 reacties

  1. Net even bij de RDW gekeken, er zijn er nu 4 als merk zelfbouw geregistreerd, waarvan de eerste in 2008. Daarnaast met het merk Track 7 stuks, maar geen van alleen een typegoedkeuringsnummer. Dan wordt import in het buitenland een probleem

  2. Als track bezitter kan ik melden dat de motor is gemaakt met technisch vernuft. Technisch vernuft en zakelijk vernuft bijten elkaar vaak, zo mogelijk ook in dit geval al heb ik diep respect hoever dit project heeft mogen komen.

    Diesel zit in de verdomhoek, dat is correct. Ik gooi er renewable diesel of GTL in (synthetische diesel uit afvalproducten) en met nagenoeg geen zwavel of roet en een verbruik van 1:33 gemiddeld voel ik mij allerminst schuldig.

    Dat deze “diesel” 50ct per liter duurder is dan de vervuilende variant is ook politiek want 70% van de prijs is accijns. De uitstoot van de moderne diesel in niet meer meetbaar, De doodsteek heeft meer met een boost te maken voor de nieuwverkoop dan met werkelijke milieuwinst. Groen is intussen ook maar marketing.

    Is ook wel nodig want een goede diesel gaat zo maar 1.000.000.km mee. Tja waar moet je dan nog op verdienen. Overigens vind ik technisch gezien de elektrorevolutie erg leuk. De leugens waarmee ze door de strot worden gedrukt minder.

  3. @ Dennis
    Verhip ja, zo goed als vers van de pers. Al heeft België de crisis nóg niet, maar het dreigt door een recente rechterlijke uitspraak nu wel.
    Het zal mij benieuwen. Dan resteert de Duitse grens alwaar de stikstofcrisis nog serieus pas op de plaats maakt. We gaan het zien wie overal voor op gaat draaien. Al lijkt dat op voorhand helaas al duidelijk te zijn. De toekomst zal het uitwijzen.
    Bedankt voor de tip Dennis

  4. Hallo Dolf.
    We moeten helaas wel ondervinden dat Eric Vegt niet uit het juiste motorhout is gesneden en dat hij continu probeert iedereen op te lichten op alle gebied niet alleen de eind gebruikers en liefhebbers maar ook alle bedrijven in binnen en buitenland willen niets meer met Eric te maken hebben.
    Als wij uitgezocht hebben welke toeleveranciers er zijn geweest en contact zoeken stopt de conversatie zodra het woord Track en Eric Vegt valt.
    Ik ken nu 15 eigenaren en niemand wil nog met hem enig zaken doen. Dat zegt genoeg.

  5. Gelijk heb je Peter. Over diesel is al zoveel negatiefs geschreven dat de politici de onzin nog zelf geloven ook. Eerst iedereen aan de benzine. En hopla, vet belasten die benzine. Toen was LPG hot waarbij het fiscale omslagpunt eerder te behalen was dan met diesel. En hopla,…. daar was de overheid er weer met een leugen dat LPG rijden zwaar milieu vervuilend zou zijn. Toen kregen we de schone diesels. Ze waren zo zuinig dat er zélfs fiscale voordelen vergeven konden worden. En hopla,…. ook daar stak de overheid weer rap een heipaal voor. Toen liet VW zich als eerste betrappen met sjoemel diesels en het hek was van de dam. Een afgedwongen stikstofcrisis er overheen (die vreemd genoeg ophoudt aan onze landsgrenzen) en het einde is helemaal zoek.
    Ik ben benieuwd wanneer de eerste internationaal rijdende elektrische vrachtwagen er zal zijn.
    Ik vrees dat ik dat niet meer zal meemaken.
    Diesel mag dan wel niet meer ‘hot’ zijn maar zonder?….dat kunnen wij economisch egnie

  6. Over smaak valt niet te twisten, maar hier staat voor mij een prachtige modern ogende motor en over diesel is al zoveel negatieve onzin geschreven dat je het bijna gaat geloven, ben zelf vrachtwagenchauffeur en wil wel eens zien hoe ze dat ooit elektrisch gaan krijgen met hetzelfde toegestane maximum gewicht, kunnen we allemaal Rizla of Mascotte gaan rijden, dat weegt niks (o nee roken zit ook al in het verdoemhoekje)

  7. Hai Rjab
    ‘Gaat niet, bestaat niet’.
    De schrijver van het artikel heeft daar al heel wat leuks laten zien! Dus: “Why nut?”
    En voor de lange afstand is Diesel idd gewoon fijner en véél zuiniger dan benzine rijden.
    Met alle respect en goede bedoelingen van elektrisch rijden. Dat men met de zgn uitstootvrije voertuigen maar eens aantonen hoe uitstootvrij ze zijn. Ik herinner mij iets van moeten laden aan het lichtnet waarbij de power in Duitsland, na sluiting van de kerncentrales uit Merkels bruinkoolcentrales moet komen en hier in NL veelal uit steenkool en nauwelijks minder vervuilende biomassacentrales, alwaar elders hele bossen voor tegen te vlakte gaan. 🤨 De moderne Diesel is echt helemáál zo slecht nog niet. Zelfs niet als sjoemeldiesel. Ze moeten echter niks beloven wat ze niet waarmaken. Daar gaat de rel om. Niet of Diesel nu zo slecht is.
    Een Diesel fiets is een statement. Maar let op! Wat vandaag in NL mag, kan morgen al per decreet streng verboden zijn. We wonen immers in NL met een zakenkabinet. Dus pazzop!

  8. Thanxxx!! Heb dit verhaal van meet af aan gevolgd. Als zakelijke dieselstoker denk ik dat voor de afstanden diesel veel beter is dan benzineee. Vond het een erg interessante fiets, bij een bezoek aan het VUmc zelfs een keer in het wild gezien. Zou misschien wel wat voor de US-soldaatskies zijn ivm diesel als standaardbrandstof.
    Wat natuurlijk voor de ware langeafstandavonduurrijder heel leuk zou zijn is de mogelijkheid van een diesel om bijv slaolie te stoken. Ik dacht dat ik over die mogelijkheid mbt de Track wat over had gelezen. Weet niet meer zeker (iets met geheugen 🤢).
    We hebben natuurlijk de Poolse medemens gehad die voor het weekendretourtje Polen een winkelwagentje vol slaolie haalde.
    Zou bijv een Subaru boxerdiesel onder mijn GL1100 te sleutelen zijn?

  9. Ik blijf het volgens hetgeen ik lees een geweldige fiets vinden. Jammer dat ze niet meer gebouwd worden. Maar als het gebrek aan klanten Track niet op de knieën gekregen had, dan zou de overheid dat nu doen. Diesel is verketterd. Diesel is ‘out’. Diesel rijden staat, als het zo doorgaat, weldra nog gelijk aan aan verboden wapenbezit of zelfs gelijk aan meerdere jaren tuchthuis.
    Dit terwijl Parijs door Diesel toch een stuk minder ver weg is. Ik vind die Track een ‘vette’ fiets. Heel jammer dat ik hem nooit heb kunnen rijden. Al ware het maar om een verdedigbare hoge aanschafprijs, die in het geheel niets afdoet aan het bestaansrecht van die ooh zo mooie motorfiets. Maar toch, hij wordt niet meer gebouwd. Heel erg jammer.
    ….Even een traan weg pinken….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten