Toyota Corolla Coupé GT. Verlate heldenstatus van een dekselse dwarsligger

Auto Motor Klassiek » Reportages » Toyota Corolla Coupé GT. Verlate heldenstatus van een dekselse dwarsligger
Er classics inkoop

Een geinig ding, zo’n Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16. Maar als je vertelt dat de waarde richting de dertig mille schiet staan mensen aan de grond genageld. Na eerder een middelmatige belangstelling wordt deze achterwielaangedreven dwarsligger de laatste tien jaar totaal gehypet. Waaraan ontleent de Toyota Corolla Coupé GT AE86 die plotselinge heldenstatus?

Tekst & fotografie: Aart van der Haagen

Zeker, je autohart slaat op hol als je denkt aan een 955 kg lichte sportmachine zonder liflafjes. Mét achterwielaandrijving en een toerenwillige zestienkleppenmotor van 124 pk. Dat alleen helpt de Toyota Corolla Coupé GT AE86 nog niet aan een zodanige status dat Toyota er nota bene zelf aan refereert met de 21e-eeuwse GT86. 

Voor een verprutste Corolla Coupé met een zwaar leven in de rallysport durven mensen nu 25 mille te vragen. En een originele doet nog wel meer. Goed, op zoek naar de verklaring voor deze idioterie. De geschiedenis leert dat iconische auto’s buitengewoon vaak een competitieverleden hebben. En in het geval van de Toyota Corolla Coupé GT AE86 klopt dat geheel. Want hij maakte zich verdienstelijk in de racerij, de rallysport en de driftscene. 

Daarnaast kreeg de nooit in Nederland geleverde Sprinter Trueno-versie een heldenrol in de Japanse manga-televisieserie Initial D. Bovendien kennen jonge generaties autofanaten het model uit diverse racegames. Mooi, maar zie eens een originele Toyota Corolla Coupé GT AE86 te vinden. Welnu, Louwman’s Toyota World slaagde eind november 2019 in die missie. En verwierf een Nederlands geleverde Corolla Coupé GT Twin Cam 16 van 1986. Dat allemaal in de waanzinnig lekkere rood-zwartcombinatie. 34 jaar en 115.000 kilometer levenservaring, je leest het nauwelijks aan hem af. Al vonden er wat technische en cosmetische ingrepen plaats om hem er weer tiptop bij te zetten. 

Rijden met de Toyota Corolla Coupé GT AE86

De heroïsche verhalen over de AE86 wekken een onbedwingbare drang op om er een stukje mee te sturen. Hij brengt je al meteen in de stemming. Want het in hoogte verstelbare lederen sportstuur steekt ver het interieur in. Terwijl je diep wegzakt in een prettig kuipje met een kantelbaar zitvlak en wangen die je dichter om je lichaam kunt klemmen. 

Nog voor de grommende Twin Cam-motor vol op toeren mag komen, iets dat hij extreem graag doet, laat de Toyota Corolla Coupé GT AE86 zich al heel vlot verleiden tot een ouderwets dwarse rijstijl. Hij mikt met gretig genoegen zijn kont naar buiten. Valt met zijn lichtvoetigheid en ruime wieluitslag weer net zo easy te corrigeren. Geholpen door een heerlijk precieze en directe besturing. Zonder de vertroebeling van een bekrachtiger. 

Jaag je daarna de felle zestienklepper hoog in de toeren. Probleemloos tot over de 7000 tpm voor het rode gebied begint. Dan maakt de zeer rappe AE86 er een complete circusvoorstelling van en wil je nooit meer rechtlijnig door het leven gaan. Je hoeft er geen animatieserie aan te wijden. Dit is levensecht genieten. Hoe spijtig dat deze Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16 zo ver buiten veler bereik ligt. 

Lees ook:
Toyota Corolla 30 de Luxe van Kees Mieremet. Originaliteit uit 1976
De Toyota MR2, een aparte sportieveling uit Japan
Toyota Corolla Special De Luxe (1968)
Suzuki Cappuccino, hevig cafeïneshot. Tóch meer espresso
Uit The Eighties: De Subaru XT Turbo 4WD

Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16
Jazeker, een economy-indicator om je tot rustig rijden te manen
Mooi hoe de – neerklapbare – achterbank doorloopt in de zijpanelen
De rugleuningen zijn standaard lichter van kleur dan de zittingen, dus niet verbleekt
Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16
Aan de passagierskant het T-VIS-inlaatsysteem met vier vlinderkleppen
Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16
Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

4 reacties

  1. Leuk artikel. Mijn beste vriend en ik hebben er één. Origineel en roestvrij. Zilver/zwart. Gekocht van een liefhebber die de auto van zijn vrouw moest verkopen om een nieuw project aan te mogen schaffen. De auto was helaas door hem aangepast voor een meer tuning-look. Sportonderstel, dito uitlaat en een sterkere motor, speciaal geïmporteerd uit Japan (160 pk). Alle originele onderdelen en de motor waren er gelukkig nog. We hebben de auto weer helemaal origineel gekregen. Er resteren nog wat optische details in ex- en interieur. Maar wát een leuke auto om te rijden zeg!

    Eigenlijk zijn we bezig de iconische auto’s uit onze jeugd (toen we er geen geld voor hadden :-)) her te beleven. Eerder hadden we bijvoorbeeld al een De Lorean in tadeloze staat. Daarom verkopen we ook deze uiteindelijk weer. Op één of andere reden kiezen we wel telkens auto’s die qua waarde voor het grotere publiek lastig in te schatten zijn. Toen we aan kennissen vertelden dat we ongeveer € 25.000 euro wilden vragen, dachten ze dat we gek geworden waren. Voor een veredelde Corolla, uit 1986?! Tja, het is een kleine liefhebbersvijver.

    We hebben dus meteen deze AMK gekocht! Misschien dat jullie expert-opinion helpt. Natuurlijk leveren we dit exemplaar met de auto mee!

  2. Is zeker een prachtige auto , helaas ( en daardoor misschien de hoge prijs door zeldzaamheid ) niet vaak verkocht in Nederland , was best prijzig t.o.v. de standard modellen .
    In die periode hadden wij er 2 in onderhoud , die verbraken een beetje de sleur van het ” gewone ” , net als iets later de MR2 . Maar ook voor onderhoud of reparaties zag je ze niet vaak , nog niet .

    • Over onderhoud gesproken. We hebben het differentieel vernieuwd omdat we wat bijgeluiden hoorden. Probeer dat onderdeel maar eens te vinden. We kwamen bij CAR in Nijkerkerveen terecht. Die hadden er heel toevallig één.

      Ze vertelden ons een bizar verhaal. Eind jaren 90, begin ’20 hadden zij de ene na de andere GT naar de sloop gebracht. Getuned, afgeragd etc. Waren toen, zelfs voor onderdelen nauwelijks wat waard. Nu hadden ze graag meer donorauto’s gehad. Want ook zij hadden de waarde-ontwikkeling nooit verwacht.

  3. Lijkt een zeer leuke auto. Mijn eerste auto was een Triumph Dolomite Sprint, weliswaar 4 deurs maar lag qua vermogen/gewicht/achteraan uitbreken niet zover uit elkaar. Pure Fun! Deze Toyota doet zijdelings een beetje denken aan mijn huidige Maserati Racing, evenwel is deze laatste langer en een stuk eleganter. Leuk artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten