Auto Motor Klassiek in mei 2012

MiniaturenEr zijn niet al teveel auto’s die bijna vijftig jaar oud zijn en waarmee je nog dagelijks zou kunnen én willen rijden. En waarmee je dat na vier weken nóg met veel plezier doet. De Alfa Romeo Giulietta Sprint 1300 blijkt een van die zeldzame auto’s.

MiniaturenDe beeldschone Paso 750 waar wij ons hebberig stonden te voelen is een van de overlevenden. Hij is rood.

MiniaturenDe voorliefde voor de Austin Maestro zit diep geworteld bij Hein Bos. Zijn vader schafte een exemplaar aan toen Bos zes jaar oud was. De auto bleek een trouwe metgezel voor vele vakanties te zijn. Steeds beleefde Bos de heen- en terugreis vanaf de achterbank van pa’s Maestro. En als je zo’n Maestro maar lang genoeg op de stoep laat staan dan geloven je kinderen er vanzelf wel in, moet zijn vader gedacht hebben.

MiniaturenBijna tien jaar later is het geen enkel probleem meer om de locatie bekend te maken, nu internet en Google Earth hun verwoestende werk reeds hebben voltooid. Het dorpje Chatillon, gelegen in het diepe zuiden van de Belgische Ardennen, omsloten door de grenzen van Frankrijk en Luxemburg, vormde het decor van die ene unieke sloperij.

Miniaturen

Moderne auto’s zitten vol met elektronica en high-tech vondsten die hen veiliger maken. Een antiblokkeersysteem voor de remmen is misschien nog wel de grootste verbetering. Maar wat komt er allemaal kijken bij het tot stilstand komen? En hoe belangrijk is een tiende seconde?

MiniaturenEen galerie in de hippe Amsterdamse wijk de Pijp is niet direct de plek waar je grote Amerikanen denkt te vinden. En toch zijn ze er. Auto’s als de Ford Falcon, Chevrolet Al Camino en Buick Riviera. Ze hangen er op grote doeken aan de muur. De tekeningen zijn het werk van beeldend kunstenaar Eva Nooter (58).

MiniaturenFranky woonde net aan het circuit en de paddock raakte aan de achtertuin. Het was dan ook een topdag voor hem als kleine jongen om al die drukte mee te mogen maken. Door zijn jonge leeftijd zijn dit echter voornamelijk ietwat vervaagde jeugdherinneringen, toch is dat steeds blijven hangen in zijn achterhoofd.

MiniaturenOrganisator SIHA gaat er prat op ’s werelds grootste in zijn genre te zijn, maar voelt toch de hete adem van Retro Classics in de nek, een gelijkwaardig evenement dat tijdens hetzelfde weekend plaatsvindt in Stuttgart. Toch was er in Essen maar weinig te merken van een concurrentiestrijd. De 1200 standplaatsen in de 20 beurshallen van de ‘Messe’ evenals de schaarse plekken voor particuliere verkopers rondom de gebouwen waren allemaal volgeboekt.

MiniaturenNa afloop kunnen ook wij bevestigen, dat men daar met vlag en wimpel in is geslaagd. De ROZ Classic is een regelrechte topper geworden met een uitgebalanceerd geheel in moeilijkheidsgraad en rijtijden. Vele complimenten vielen het organiserende team aan de finish ten deel.

MiniaturenOldtimers te koop, Youngtimers te koop, Klassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Auto Motor Klassiek in mei

Leuke auto’s. Theoretisch zouden ze overal vandaan kunnen komen. Toch komen (kwamen?) er buitenproportioneel veel uit Italië. Je zou bijna denken dat je pas echt leuke auto’s bouwt als je wat relaxed in het leven staat. Zo las ik laatst in het archief in een Auto Motor Sport van eind jaren zestig over Lamborghini-fabriek toen deze nog van Ferruccio Lamborghini zelf was. Bij een bezoekje bleek dat het een tamelijk relaxte bedoening was daar in Sant’Agata. Klanten, personeel, journalisten en ook ‘the man himself’ aten gezellig samen in de bedrijfskantine. Iedereen praatte met iedereen en het zou ons niet verbazen dat de vino ook in ruime mate vloeide. Citaat uit het artikeltje: “Ferruccio Lamborghini bemoeit zich intensief met zijn autofabriek. Hij is bijna elke werkdag wel op de zaak. Volgens eigen zeggen werkt hij vier uur per dag.” Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan, zegt men, maar waarom zou je het risico nemen moet Ferruccio gedacht hebben. “Bijna elke dag” en “vier uur per dag werken”… dat is volgens Nederlandse normen niet écht heel intensief. Aan de andere kant, misschien is dat juist wel nodig om met zulke uitbundige creaties als de Miura op de proppen te kunnen komen. En waar kwamen wij nuchtere Nederlanders mee met al dat harde gewerk? De Daf 55! Een inventief stukje techniek, dát wel, maar zeker géén Miura. Hetzelfde zonnige relaxte Italiaanse levensgevoel biedt de Giulietta Sprint. Een prachtige creatie. Uit Italië. Je voelt je er direct in thuis. Al helemaal zo gauw je de sleutel omdraait en de motor aanslaat. De klassieke Alfa Romeo dubbelnokker heeft een onmiskenbaar eigen timbre. Het is meer dan een halve eeuw nadat ‘ie bedacht is nog steeds een lekker autootje waarbij je heel weinig hoeft te bedekken met de mantel der liefde. Is al dat harde gewerk dan juist contraproductief? Deze overpeinzing deed me denken aan een Britse journalist die in de jaren net na de oorlog een bezoek bracht aan de Daimler-Benz fabriek. Met zin en verstand had hij zich dat allemaal bekeken en hij was verbaasd hoe hard iedereen werkte. Belangrijke mensen verschenen al om half acht op kantoor om pas laat in de avond te vertrekken. Helemaal verbaasd was de journalist toen hij twee Daimler-Benz-medewerkers hoorde praten over een collega die de week daarvoor begraven was. Het respect en ontzag voor deze collega was hoog want… hij had zich dood gewerkt. Merken als Rolls-Royce, Bentley, Mini het is inmiddels allemaal Duits. En ook al is ook Lamborghini inmiddels Duits, tóch had Ferruccio gelijk. Vier uur werken zou toch eigenlijk genoeg moeten zijn. Bezigheid is leuk, maar het moet niet in werk ontaarden. Dan blijft er ook nog wat genoeg tijd om te genieten van mooie dingen, goede wijn en de een hele AMK vol met leuke auto’s…


In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen

  • Alfa Romeo Giulietta Sprint – Italiaantje mit pit

  • Ducati Paso – betaalbaar en bijzonder

  • Austin Maestro HLS – leuke youngtimer

  • Chatillon sloperij in junk yard safari

  • NSU Sportmax – een jongensdroom

  • Remmen en remweg – een beetje techniek

  • Techno Classica – jawel, echt de grootste

  • ROZ Classic – een rally zoals een rally hoort te zijn

  • Omloop van het Oosten – met slechts een paar verbeteringen zou het…

 En:
De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet.

VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG

Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek (?)
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Bijna 10 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken.

U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

Miniaturen

Miniaturen

Miniaturen

Miniaturen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten