ABS en andere feestelijkheden

Auto Motor Klassiek » Motoren » ABS en andere feestelijkheden
Er classics inkoop

In 1988 bracht BMW de K100. Met ABS.

Alle Old School motorrijders steigerden. De tijd van het echte rijden en het zelf denken was nu definitief voorbij. Nu rijden er motorfietsen met ABS, cruise control, tractiecontrole, powerlaunch, quickshifters, anti hopping koppelingen, servo- en slipkoppeling, en wheelie- en stoppie controle. Plus natuurlijk actieve vering en demping, de bandenspanningcontrole, de ‘modi’ voor regen, toeren, sport, gladheid, matige tegenwind en koffiestops met latte macchiato en een koekje. En dan is er natuurlijk ook nog een multimediasysteem waarmee je je smartphone kan koppelen aan je motorfiets.

Begon de waanzin na het ABS??

Dat is natuurlijk heel mooi en een smart phone hebben we tegenwoordig allemaal. Maar toch. Zelfs de meest serieuze motorfietsen hadden voor de invoering van de ABS gewoon op zijn best een dubbele schijf voor en een schijf achter. De berijders wisten dat natte voorschijven eigenlijk bij het aanremmen hun eigen ABS hadden. Daar hield het verder wel mee op. Maar toch is dat ABS het enige systeem dat in praktijk erg praktisch kan zijn. En dat er zelfs al zelfrijdende motorfietsen (Honda) gepresenteerd zijn? Het zal. Maar het lijkt gevoelsmatig toch op het inhuren van een uitzendkracht om je geliefde een fantastische avond te bezorgen.

Leer toch gewoon motorrijden

Toen een motorrijder onlangs trots aan wat bevriende klassiekerrijders vertelde hoeveel digitale intelligentie hij aan board had reageerde één van de toehoorders met “Maar waarom leer je niet gewoon goed rijden?“ Daar zit wat in. Want elektronische hulphersenen laten echte hersencellen heel snel op non actief staan. Bij een TomTom doet dat niet zo’n pijn. Maar de SuperSportrijder die op een Laverda Jota mocht spelen ging keihard op zijn plaat. Bij het dapper insteken voor een bocht na een inhaalactie reed hij alsof zijn digitale beschermengelen op zijn schouder zaten. NOT! Zijdelings maken we daarbij voorzichtig de opmerking dat er een paar dingen zijn die je nooit moet uitlenen…

Het ‘lezen’ van de weg

Het ‘lezen’ van de weg, het kennen van de eigenaardigheden en de grenzen van onze klassiekers is hetgeen ons tot een soort ambachtslieden maakt. De motor is ons gereedschap en we weten hoe we ermee om moeten gaan. Op zo’n manier ben je een eenheid met je motor inplaats van dat je de minst actief werkende partij in een triootje bent. En als je al niet voelt hoe de bandenspanning is, dan controleer je hem gewoon regelmatig.

Onlangs mocht ik een dag op zo’n heel moderne motorfiets rijden. En op een elektrische motorfiets ben ik ook al een dag onderweg geweest. Mijn meest recente motor is een 1991’er Guzzi. En die is mij modern genoeg. Ik stap er keer op keer met een glimlach op. En af. De keer dat ik ermee ben gevallen? Dat was ook gebeurd op de modernste motor.

Onderhoudsonvriendelijk

Nog zoiets vreemds aan moderne motoren: ze zijn extreem onderhoudsonvriendelijk. En bij zowat alle werkzaamheden moeten ze ingeplugd zijn en uitgelezen worden. Gelukkig blijkt de moderne motorrijder weinig met techniek te hebben. De problemen worden opgelost tegen een werkplaatstarief dat zomaar kan oplopen tot krap 100 euro per uur hoorden we van een bevriende BMW rijder.

Bedenk: misschien zijn wij fossielen. De belangrijkste hard- en software zit gewoon onder onze helmen. De belangrijkste sensor zit in je kont. Het is weer bijna voorjaar. Dus let na de winterstop even op de bandenspanning

Een serieuze voorrem… Geen ABS

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

8 reacties

  1. Prachtig verhaal en helemaal waar, inderdaad kan ABS het enige hulpmiddel zijn waar je wat aan hebt maar al die andere electronische onzin kan mij gestolen worden. Jij moet de baas zijn over je motor en niet andersom!

  2. Tja, ik heb een Guzzi California zonder elektronische “beschermengelen” en die blijft net zo lang tot ikzelf zo krakkemikkig ben, dat als ik m van de zijpikkel haal, ik er mee omdonder.

  3. Voor sportief rijden is ABS echt niet fijn vooral niet wanneer zoals tegenwoordig beide remmen automatisch bediend worden bij gebruik van de voorrem.
    Bij hard remmen voor een bocht wordt de druk op het achterwiel dusdanig minder dat de abs ingrijpt waardoor ook de voorrem even wegvalt! ( BMW R1150R ) Je begrijpt dat je razendsnel die bocht opnieuw moet insturen of ….

  4. Zoals ik in een bekend forum al aangaf:

    “Ik beweer met mn verhaal niet dat vroeger alles beter was..maar wel dat ik de motoren van nu niet ‘snap’…
    Waarom moet je motor geprogrammeerd worden wanneer het regent, en dus in een andere modus?
    JIJ bent toch degene die bepaald wat een motor doet?
    Het zal allemaal wel, ben met mn 45 waarschijnlijk gewoon een dodo uit een tijdperk dat wobbelen en blokkerende achterwielen er doodnormaal bijhoorden..
    Zelf corrigeren vind ik meer bij voertuigbeheersing horen dan een voertuig dat zelf corrigeert…
    Tsja…again…dodo..”..

    • Bij een VRO3 cursus vanaf hoge snelheid geremd, motor met ABS stond een vrachtwagenlengte!! eerder stil, verschil tussen levende motorrijder en dooie dodo. Niet alleen de motortechniek is veranderd, maar ook het verkeer nl.Ik bezit zowel een motor uit 1976, waarbij je een telex naar de remmen moet sturen om enige vertraging te krijgen, als een moderne motor met ABS. Beiden zijn in hun soort fantastisch om te rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten