Auto Motor Klassiek in februari 2012

Miniaturen

Rambler-Renault. Rambler? Voelt u zich vooral niet schuldig. Ook ik wist tot voor kort niet van het bestaan van deze auto. Een echte Renault is het dan ook niet. Eigenlijk is het een in licentie gebouwde Amerikaan. Hebben wij iets gemist?

Miniaturen

In 1965 was een 650 cc machine een echt zware fiets. In de huidige waanzin waarbij de 2 liter en de 200 pk grenzen overschreden zijn is een 650 cc een middenklasser. Okay. Even in het kort. Moto Guzzi. Bijna een eeuw jong en grossier in bijna doodervaringen. Het merk werd befaamd door zijn dwarse V-twins. De eigenaars daarvan noemden BMW’s “motoren met hangtieten”. Momenteel is Moto Guzzi weer eens als een Feniks uit zijn as verrezen.

Miniaturen

Gepensioneerd vrachtwagenchauffeur Rudie Vallinga (65) uit Bolsward mag met recht een echte Capri-liefhebber worden genoemd. Zo’n beetje vanaf het moment dat de Capri bestond, heeft hij er altijd minimaal één gehad. Dit is nog steeds het geval en zal ook altijd wel zo blijven. “Het is zo’n machtig mooi model, ik ben er na 40 jaar nóg niet op uitgekeken.”

Miniaturen

Het is jammer maar waar. Veel Amerikaanse autosloperijen waar eens de hele automobiele geschiedenis onder de hete zon stond te verstoffen zijn geruimd. De stukken historie die er sluimerde zijn aan recyclingbedrijven verkocht. Zo zijn veel onvervangbare onderdelen verdwenen. Het meeste Amerikaanse oud-strijdersstaal is opgeslorpt door de altijd hongerige Chinese industrie. Natuurlijk is recycling een mooi concept. Maar toen ik al dat Amerikaanse erfgoed in de mobiele shredder zag verdwijnen wilde ik de machinist er van te lijf gaan.

Miniaturen

De meeste auto’s hebben – als niemand het op je radio voorzien heeft – ruiten. Maar dat was niet altijd vanzelfsprekend. De eerste auto’s leken op open rijtuigen, daarin was het niet erg comfortabel in winterse omstandigheden of wanneer het regende. Glas is een voor de hand liggende keuze maar heeft een uiterst onhebbelijke eigenschap: het kan relatief makkelijk breken en of barsten. Daarom was het in het begin lastig om glas in auto’s toe te passen. Ruiten zijn in de loop der tijd in tal van uitvoeringen en variaties toegepast. Een overzicht over ruiten en de montage daarvan.

Miniaturen

Het is 1976 en de wereld schijnt behoefte te hebben aan een snelle hatchback. Volkswagen introduceert de Golf GTI en zet daarmee een trend.

Miniaturen

De veteranenrally in Hengelo had een paar jaar geleden een bijzonder karakter. Naast de jaarlijkse veteranenrit was er ook een legerdemonstratie gaande van het museum 40-45. Het hele dorp was overgenomen door militairen die de herovering van Hengelo naspeelden. Zelf was ik weer eens glansrijk afwezig bij de rit dus ik had alle tijd om het schouwspel te bewonderen. Op het moment dat het spel ten einde liep, verschenen de eerste veteranenmotoren in het dorp. Mooi getimed…

Miniaturen

Stel je voor: je bent zestien jaar. Waar verdoe je dan je tijd mee? Scooters, meiden, school en huiswerk. Nick Reinders niet. Tenminste: misschien wel, als ‘ie tenminste tijd over heeft. Nick (VWO-4) vult zijn dagen namelijk vooral met het vergaren van wetenswaardigheden over de Audi Typ44.

Miniaturen

In de modelauto industrie is het niet anders gegaan dan in andere bedrijfstakken. Je kunt gerust stellen dat 95% van de modellen nu in China worden gemaakt. Er zijn uitzonderingen en daar laten we deze maand wat van zien. Rio Tatarletti van Brumm is er trots op en laat dat bij iedere gelegenheid ook weten.

Miniaturen

Noem bij wie of wat Rover SD1 en men kijkt u vol afgrijzen aan. De auto staat wereldwijd bekend als misschien wel de slechtste ooit door British Leyland voortgebracht. Ontelbaar zijn de verhalen van eigenaren die tussen 1976 en 1986 zo’n ding aanschaften. Wijlen Willem Blankevoort, levensgenieter pur sang en in het verleden decennia lang met verve de flamboyante voorzitter van de Historische Auto Ren Club, liet zich eveneens ’inpakken’ door de plaatselijke BL dealer. Hij werd de trotse eigenaar, maar leverde zijn exemplaar al snel weer in onder het uitroepen van “Hier is-ie weer, je mag hem hebben, ik zie wel wat je op mijn bankrekening bijschrijft.” Blankevoort was weer helemaal gelukkig in zijn oude Volvo.

Miniaturen

Oldtimers te koop, Youngtimers te koop, Klassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Auto Motor Klassiek in februari

Recyclen is een mooi concept. Je gebruikt afgedankte zaken om weer nieuwe van te maken. Maar het maakt meer kapot dan je lief is. Je kunt ook op een andere manier ‘recyclen’ door dingen niet af te danken. Wij dopen dit ‘Het nieuwe recyclen’. Er zijn heel goede redenen voor aan te voeren. Onder andere omdat het leuker is. Neem de Renault Rambler. “Wanneer ik mij binnenin heb genesteld vraag ik mij af waarom auto’s niet zo zijn gebleven. De auto zit vol met mooie elementen. Details maken de auto. Het hoeft niet allemaal klinisch, afstandelijk en dienbaar te zijn. Het zijn de details en vormgeving die passie geven. Het is allemaal net wat meer. Waarom is dit tegenwoordig niet meer? Waarom saaie deurgrepen, duffe hemelbekleding en nietszeggende schakelaars?” De Renault Rambler is geen geliefde klassieker, maar hij maakt wel indruk.
Vrachtwagenchauffeur Rudie Vallinga is een echte Capriliefhebber en een duidelijk voorstander van het nieuwe recyclen. Vrijwel vanaf het moment dat de Capri bestond heeft hij er altijd minimaal één gehad. “Na veertig jaar ben ik er nóg niet op uitgekeken.” Zijn jongste aanwinst is een 1300L uit 1973 met 118.000 kilometer op de klok. Gevonden op de sloop! Op een haar na gered van de shredder. Alleen gepoetst en wat achterstallig onderhoud en nu wint hij er concoursen mee vanwege de originaliteit en de staat! Zo ver is het gekomen met de wegwerpmaatschappij…
Als ik lang in dezelfde positie zit heb ik ook wel eens last van een ‘versetzte Reihe’. Maar als ik dan opsta in een rondje loop dat gaat het al gauw weer weg. Bij sommige VW-Golfs is het echter chronisch. Maar dat is – zo ontdekken we – ‘helemaal niks erg’. Het is en blijft een über-Golf, eentje waar je het niet aan afziet. Opzichtig is zo’n VR6 namelijk allerminst, maar je bent wel het grootste deel van je medeweggebruikers simpelweg te snel af. De VW-Golf VR6 oogt kakelvers maar is inmiddels alweer 16 (!) jaar oud. Boze krachten vinden zelfs dát al een shreddergerechtigde leeftijd, want het milieu en zo.
Vergeleken met de Zehnder uit Zwitserland is het natuurlijk drie keer niks, 16 jaar… pff. Dat is piep vergeleken met de gevorderde leeftijd van de Zehnder. Maar het leuke aan veteranen als de Zehnder is dat ze eruitzien alsof ze achter de keukentafel zijn bedacht en met standaard bestek zijn gemaakt, zo eenvoudig. De schijn bedriegt. De vindingrijkheid en de fantasierijke oplossingen boeien en mogen zeker niet onderschat worden. Een echte zeldzaamheid zo’n Zehnder, in Nederland zijn ze nooit verkocht. En ook deze Zehnders waren ook alleen maar even op visite voor ze weer terug naar de afzender gingen. ‘Return to Zehnder’ zou Elvis zeggen. Dat is altijd nog beter dan het lot van de 56’er Fleetwood die u op pagina 58 genadeloos geëxecuteerd ziet worden. En hij had helemaal niks gedaan! Machteloos moesten we toekijken, zoveel zinloos geweld. Nee, wij houden het toch maar bij het nieuwe recyclen. Zeker als het om auto’s en motoren gaat.

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • Renault Rambler
  • Moto Guzzi Florida
  • Ford Capri 1.5
  • Junk Yard Safari – deel 2
  • Golf VR6
  • Back to Zehnder
  • Rover SD-1 (uit de oude doos)
  • Nick Reinders
  • Ruiten
  • Saab Vikingrit

 

 En:

De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet.

VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG

Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek (?)
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Bijna 10 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken.

U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

 

Miniaturen

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Miniaturen

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Miniaturen

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’ en onze youtube rubriek.

Miniaturen

Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.

MiniaturenEen moment van twijfel wanneer Ad van Beurden, initiator en teamchef van het inmiddels fameuze Saab Historic Rally Team belt met de vraag of er interesse is deel te nemen aan de 49e editie van de Saab Viking Rally van 2011. “Voor een auto wordt gezorgd, evenals een goede navigator” luidden zijn woorden. Dat geeft te denken. Kan een ervaren equipe in een degelijk geprepareerde auto zich wel mengen in een clubaangelegenheid? De oplossing wordt gevonden in ‘Het wordt toch niks als je er niet aan begint’. The race is on, in samenwerking met Rutger Kwant kwam dit verhaal tot stand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten