Klassiekerprijzen: Gaan waar het geld is

Auto Motor Klassiek » Nieuws » Klassiekerprijzen: Gaan waar het geld is
Er classics inkoop

De meest indrukwekkende onzin wijsheid die ik ooit hoorde: ‘Geld is het belangrijkste ter wereld. Daarom heet het ook geld.’ En in de handel gaat het om ‘geld’. Dat idee brengt sommige denkers 1.0 tot woede.

Eén van onze adverteerders had een mooie klassieker staan

En die was misschien niet eens duur. Maar de vraagprijs was serieus. De handelaar kreeg een kantjeslange mail van iemand die zichzelf in elk geval als Kenner zag. Lang verhaal kort: De auto klopte niet en de prijs was schaamteloos hoog. Als bewijs zaten er een stel bijlages bij van auto’s van hetzelfde type zoals die in de Verenigde Staten te koop stonden. Allemaal toppers. Allemaal gerestaureerd.

Nu is het natuurlijk wel een beetje zo dat Amerikanen wel degelijk goed restauratiewerk kunnen leveren, maar dat hun insteek toch vaak is dat je met veel, heel veel plamuur en een vette laag lak ook een heel eind komt. En om nu te oordelen naar wat plaatjes? Een ander die een z.g.a.n. BMW R80 G/S te koop aanbood trof ook zo iemand met teveel tijd. De reageerder op de advertentie suggereerde dat de boxer voor dat geld wel gouden zuigers mocht hebben. Dat zal hem technisch en thermisch niet worden. Maar de tweede ‘beschuldiging’ was dat de verkopende partij zulke waanzinnige prijzen durfde te vragen omdat een paar van zijn perfecte restauraties het tot in de buitenlandse pers gehaald hadden. Het zal.

In onze passie is ‘waarde’ maar net wat de gek ervoor geeft

En er zijn nu eenmaal mensen die net zo makkelijk over tonnen aan euro’s praten als de meeste anderen over de aanschaf van een doos sigaren. Tel daarbij het principe van ‘zeldzaam & vraag en aanbod’ en dan snap je in elk geval dat klassiekerprijzen soms huizenhoog zijn. Zeker nu in verband met de lage rentes investeerders en speculanten in de markt zijn gedoken.

De winst zit hem (niet alleen) aan de inkoopkant. De winst zit hem ook in ‘het in de markt zetten van het product’. En dat plaatsten is al lang niet meer landelijk gebonden. We hebben toch Internet?
Maar de essentie is dat de handel moet verdienen. Dan wordt er gekeken wat er voor moois in te kopen is, waar je dat het goedkoopst kunt doen en waar je er de hoogste prijzen voor kunt krijgen.

Een vrachtje Lada’s haal je voor kleingeld uit de ex-Sovjetstaten als je de moeite neemt de bebouwde kom van Moskou te verlaten. Maar of er een verdienmodel inzit en ze dan hiernaartoe te halen? Dacht het niet. Maar als je voor twee ton het wrak van een uitgebrande Bugatti kunt kopen in Bulgarije? Direct doen! Want zelfs na de smeergelden en de restauratie blijft er een fantastische marge als zo’n herboren exoot geveild wordt in the States.

Maar toch: De prijsstelling in de markt heeft een ruime marge

Zo kan een eenmans klassiekerbedrijf toevallig tegen iets heel moois oplopen. Hij kan zijn vondst dan scherp in de markt zetten. En… er toch mee blijven zitten. Omdat de beoogde kopersgroep gewoon geen zaken wil doen met een handelaar die ook zijn eigen monteur is. En als het die handelaar dan ook niet lukt om gevraagde foto’s per mail te sturen – heus, het gebeurt  – dan stopt de communicatie snel. Wat dan wel weer grappig is: er zijn klassiekermakelaars (www.wilbers-taxaties.nl). Die gaan ‘op niveau’ om met koopkrachtige klanten en zijn vriendelijk tegen degene die vanuit zijn nissenhut in Boerenkoolstronkeradeel een zeldzame klassieker aanbiedt. En waar de koper zo’n klassieker zelf niet wil vinden, daar wil hij wel een heel serieus bemiddelingsbedrag betalen aan de makelaar. We kennen een paar mannen die op die manier internationaal opereren en er prettig van leven. Onze Tsjechisch-Britse vriend Jan is trouwens met een zoekopdracht nog op zoek naar een Bugatti 9 project en een Hispano Suiza. Dus als u er nog eentje heeft en kwijt wilt?

En in elk geval twee van die makelaars komen en kopen regelmatig in Nederland

Ze jagen op auto’s op het topsegment. En om onverklaarbare redenen zijn die hier in Nederland… Goedkoop. Het is natuurlijk maar net hoe hoog je de lat legt. Maar wij weten van een exemplaar dat hier via een makelaar werd gevonden en alweer twee keer binnen de handel was doorverkocht voordat hij pand verliet. Raar toch? Of is dat gewoon ‘handel’?
Bij een aantal van onze adverteerders gaat een deel het land uit. Want op plekken als de Emiraten, the States en Monaco? Om maar niet te spreken over de mannen die na de val van het communisme hun miljoenen hebben bij elkaar geregeld en geroofd. Daar is een naar onze ogen heel hoge prijs voor sommige lieden gewoon een koopargument.

Is dat allemaal dramatisch voor ons?

Dat valt wel mee. Of een klassieker nu voor € 100.000 of voor € 3.000.000 wordt verkocht is voor de meesten van ons niet relevant. Dat soort klassiekers waren in hun tijd al droomauto’s of motoren voor 99% van de mensheid. Dus dat ze financieel onbereikbaar zijn? Ze zijn ervoor bedacht. Het zij zo.
Intussen zijn er heel veel klassiekers op twee of vier wielen die natuurlijk niet weggegeven worden, maar die binnen redelijke grenzen betaalbaar zijn. Laten we ons geluk dus daar maar in vinden. Want onder ons gezegd en gezwegen: Lamborghini’s zijn eigenlijk net zo inzetbaar als klompen met naaldhakken.

Maar de klassiekers, exoten en unicaten die naar de rijken in zonniger landen gaan? Die worden in elk geval wel vaak gebruikt. Want wat heb je eraan als niemand weet wat je hebt? Alleen al daarom vinden wij Monaco een grappige locatie.

Onze vriend Jan, de klassiekermakelaar

Intussen…In Monaco

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

8 reacties

  1. In juli 1998 kocht ik een originele en genummerde Renault Clio Williams van bouwjaar 1993,deze was van mijn Renault dealer geweest,dus ik was de tweede eigenaar,ik betaalde er toen 32.000 gulden voor,nieuwprijs was in 1993 bijna 49.000 gulden.
    Ik heb hem nog steeds,verkeerd in zeer goede staat,152.000 km op de teller,helemaal origineel,niets aan verspijkerd.
    Hij is inmiddels vrij zeldzaam geworden in Nederland en in waarde gestegen.

  2. Vorige week een kawa z1300 6 cilinder uit Duitsland gehaald die al een dikke 15 jaar stond te verstoffen.
    Oude eigenaar was in 2006 overleden, maar zijn vader en moeder konden geen afstand doen van de grote liefde van zoonlief.
    Deze ouders zijn onlangs ook overleden en de vrouw en zoon van de eigenaar hadden niet zo’n binding met de motor…….
    Maar toch verkozen zij mijn lagere bod boven dat van een hoger bod van een handelaar !
    Kijk, zo kan het dus ook !!!
    En geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt deze motor voor een veel hogere prijs van de hand te doen. Hij wordt netjes opgeknapt en daarna wordt er mee gereden, zoals het hoort !

  3. Juist Wim Koelewijn en als je daar niet bij hoort ga maar es een kijkje nemen bij die clowns in Brummen.
    Hermenegildo Zagato zou zichzelf ontslagen hebben als hij zo’n voorbumper op zijn Lancia Flaminia Coupe had geplakt

  4. Klopt volgens mij helemaal wat je zegt Wim.
    Er zijn oldtimer liefhebbers maar er zijn ook liefhebbers van veel geld,
    dat toevallig met oldtimers binnen geharkt kan worden. Haal deze categorieën niet door elkaar.
    Oldtimers niet als liefde voor de auto maar slechts als belegging.
    Net zoals dat er mensen zijn die echt van oude huizen houden en dat er prinsen zijn die de woningmarkt verzieken met wegkapen van van die oude woningen waardoor ze door prijsopdrijving onbetaalbaar geworden zijn voor de echte liefhebber. Het ene gebeurt op wielen. Het andere staat op tientallen kleefpalen in de grond. Het financieel mechanisme is identiek.
    Ik ga voor de echte liefde voor oude voertuigen.
    Betaalbaarheid is een sleutelbegrip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten