Fiat 124 Spider. Open genieten in drievoud

Auto Motor Klassiek » Artikelen » Fiat 124 Spider. Open genieten in drievoud
Er classics inkoop

In de komende Auto Motor Klassiek uitgave leest u een mooi verhaal van de hand van Aart van der Haagen. Hij beschrijft daarin de Fiat 124 Sport Spider uit 1971 die 27 jaar geleden ook al eens in het magazine stond. En over een tijdje leest u het verhaal van vader en zoon Verhaag uit Leeuwarden. Zij hebben in totaal drie exemplaren van de zo fraaie langloper uit de ontelbare reeks Fiat modellen, en die namen wij op een mooie ochtend mee naar een prachtige locatie in Aldtsjerk.

Want dat was het. En om met de locatie te beginnen: dat is Landgoed De Klinze, dat in een buitengewoon rustieke omgeving is gesitueerd. Van oudsher was dit een horeca-etablissement én hotel. Sinds 2016 hoort het prachtige pand (en de opstallen) bij beddenspecialist Meulen en Baarsma, dat van de Klinze onder meer een proefslaaphotel maakte en in alle soorten en maten binnen fraaie toonzalen bedden aanbiedt. Wij maken er, met de bereidwillige medewerking van Dirk van der Meulen, een prachtreportage.

Passende setting

De open Fiat 124 past er heel goed. De combinatie van elegante en krachtige lijnen maken de Italiaanse sportwagen chic. Op het mooie Friese landgoed komen de vormgeving en de uitstraling van deze fraaie auto in drievoud prachtig tot hun recht. En dat drievoud heet Spider, géén Sport Spider. De bouwjaren zijn namelijk 1974, 1979 en 1981, en alle drie keerden zij terug uit de Verenigde Staten. Dat is het land, waarvoor de Spiders vanaf modeljaar 1975 exclusief in Noord-Italië werden gebouwd.

Fotograaf aan de slag met drie Spiders

Vanwege het aantal van drie Spiders krijgt fotograaf Bart Spijker het drukker dan op voorhand gedacht, want aanvankelijk is het de bedoeling om met twee 124 Spiders op stap te gaan. Maar in Leeuwarden nemen we gezamenlijk het besluit om ook de allereerste Spider uit het Verhaag-imperium mee te nemen: een 1800, en meer specifiek: dat is de SpiderAmerica die Michel kocht. Michel wakkerde met deze auto het virus bij zijn vader aan, en Verhaag senior koos niet veel later ook voor een 124 Spider. Piet heeft een rode CS2 met de heerlijke 2-liter Lampredi motor en Weber carburatie onder de kap. De derde is een 2000 met injectie, uit 1981, codenaam CS0. Deze staat net als de CS1 op naam van Michel en is als enige gezegend met een automaat. Hij is net als zijn handgeschakelde 1800 in stemmig en distinctief Nero gespoten. Zo, dan bent u op de hoogte.

Zeldzame colonne

Alleen het vooruitzicht al om met drie Spiders op stap te gaan maakt wel het nodig los. Zo vaak zie je niet drie Fiat 124 Spiders in colonne, en dat geldt ook voor de nodige passanten die een hand opsteken en het gevolg in de Spiders begroeten. Ik zie het vanuit de auto waar ik mee rijd, samen met fotograaf Spijker bevind ik mij in de enige automaat in het driekoppige Spider-gezelschap. De automatische transmissie is gekoppeld aan de heerlijk oppakkende en evenwichtige twee-liter Lampredi motor die heerlijk gewicht in de schaal legt. De combinatie tussen de 132 CS3.031 motor en de automatische versnellingsbak is een zálige. De automaat en de motor voelen elkaar prima aan en passen bij de toch al massieve indruk die de Fiat 124 Spider maakt, ongeacht configuratie.

Massief gebouwd

Er zit een uitstekend, stevig en perfect afgeveerd onderstel onder de Fiats. De constructie van de carrosserie is daarnaast voor een wagen met een cabriodak bijzonder stijf. Dat geeft een extra dimensie aan de heerlijke toercapaciteiten van de Spiders. Wat daarbij helpt is dat feitelijk álle bediening gepaard gaat met een heerlijke dosis communicatie. De besturing is in alle opzichten top en geeft heel goed door wat deze doet. Hij laat zich bovendien in alle opzichten uitstekend bedienen, commando’s voert hij gedoseerd, exact en zonder vertraging uit. Het gaspedaal en de motor verstaan elkaar, en dat geldt ook voor de voortreffelijk werkende rem-installatie. En wat evenzeer prettig is: de stoelen zitten top, en je zit lekker laag in de Fiat. De bonus die je als langere bestuurder krijgt is dat de voetenruimte ver naar voren doorloopt. Dáár stemden de ontwerpers van Pininfarina indertijd de zitpositie op af en we zeggen het maar gewoon: die is écht voortreffelijk.

Speciale ervaring met extra dimensie

Open rijden is natuurlijk altijd een speciale ervaring, maar het rijden in een Fiat 124 Spider geeft een extra dimensie aan de pure toerbeleving. Ongeacht of er een automaat of een handbak in zit. En dat gaat verder dan de wind door de haren en het fantastische motorgeluid dat je open nog meer omarmt. De Spiders laten een dag lang zien waarom déze auto het voorbeeld was voor iedere concurrent in binnen -en buitenland. Ongeacht motor (en zeker in combinatie met de grotere viercilinder Lampredi-dubbelnokkers) bewijst iedere Spider zijn kwaliteiten. Die liggen op een heel hoog niveau.

Maar eerst…..de reportage in AMK 7-2022

De reportage met vader en zoon Verhaag en de drie Spiders houdt u tegoed. Want zoals gezegd: in AMK 7-2022 leest u een verhaal over de Fiat 124 Spider BS1 die na járen weer eens in het blad terugkeert. En reken er maar op, dat de coverstory van Aart van der Haagen een fantastisch verhaal wordt. En wilt u weten wat u allemaal kunt verwachten in de aankomende Auto Motor Klassiek uitgave? Ga dan naar de preview van het julinummer.

Met heel veel dank aan:

Dirk van der Meulen van Meulen & Baarsma
Piet en Michel Verhaag

Bart Spijker

Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Drie Fiat 124 Spiders op een rij voor het statige pand van Meulen & Baarsma. In het midden de rode 2000 van Piet Verhaag, aan weerskanten de Spiders van Michel Verhaag, met links de handgeschakelde 1800 en rechts de 2000 injectie met automaat. © Bart Spijker
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Past heel goed in deze chique setting. ©Bart Spijker
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Motoraanduiding, met kofferbakslot. Bijzondere oplossing. ©Bart Spijker
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Kan een Spider ook prima mee uit de voeten, met de 1.8 Lampredi motor. ©Bart Spijker
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Op de voorgrond de Fiat 124 Spider 2000 van Piet, in de verte de Fiat 124 CS1 SpiderAmerica met 1.8 motor van Michel
©Bart Spijker
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Het is een feestje om in een setting als deze de Fiats te fotograferen
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Twee keer open, één keer dicht. De Fiats zijn fotogeniek
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Nu van de achterkant bekeken, ook zo toont het trio zijn elegante sportiviteit. De V-vormen aan de achterzijde zijn door Tom Tjaarda bedacht.
Fiat 124 Spider. Genieten in drievoud
Heerlijk interieur waar twee volwassenen een uitstekend plekje hebben

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

7 reacties

  1. louis,
    Prachtige auto’s zijn dit toch. Fiat maakte toen mooie sportauto’s voor de relatief kleine portemonnee. Ook de FIAT 128 COUPE SPORT/128 3P waren leuke auto’s om te zien. Heb zelf een FIAT 128 COUPE SPORT gehad. Door heel Europa gereden van Finland tot Sicilië reed altijd alleen een kapotte uitlaat gehad in Finland.

  2. Schitterende auto’s. Een van de vele iconisch ontwerpen van Maestro Pininfarina.

    Een groot minpuntje in mijn optiek zijn de foeilelijke Amerikaanse bumpers die het oorspronkelijke design van menig Europese klassiekers om zeep hielpen. Zo ook hier. Ik zou niet met zulke bumpers rond willen rijden.

    • Ja vreselijk zien die eruit.Op mijn 850 spider heb ik die vervangen door de europese versie bumpers alsook de sidemarkers verwijderd.Kilometerteller ipv mijlenteller…veel mooier.

      Fiat 124 Spider. Open genieten in drievoud

  3. Wat een prachtige auto’s zijn het toch, zeker in de USA uitvoering! Vooral de automaat is wel heel begeerlijk!
    Is het grotere achterlicht een kenmerk van de 2 liters?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten