De Toyota MR2, een aparte sportieveling uit Japan

Auto Motor Klassiek » Bijzonder » De Toyota MR2, een aparte sportieveling uit Japan
Er classics inkoop

De Toyota MR2 dus. En toen ze die aanduiding hoorde  moest de BX rijdende directrice de cours van de Alliance Française glimlachen. “Dat kan nooit in Frankrijk. Daar klinkt de afkorting als ‘Merde’, schijt dus”.

Dat probleem werd voorkomen door de Toyota op de Franse markten aan te bieden al ‘MR’. De Britten zagen het veel vriendelijker, die noemden de Toyota ‘mister Two’. Overigens viel Rolls Royce ooit in de zelfde naamgevingsvalkuil. Voor de Duitsers was het idee om in een Silver Mist te rijden sub optimaal. Want ‘Mist’is in het Duits hetzelfde als ‘Merde’ in het Frans is.

Er was wat onduidelijkheid

Nog een soort van probleem voor de MR2 was dat er mensen van overtuigd waren dat de ontwikkeling en het ontwerp van deze rappe Japanner door Lotus was gedaan waarna Toyota het pretpakket zou hebben over genomen. Van het Lotus M90 project waar dan naar verwezen werd is er slechts eentje gemaakt waarna Lotus ook nog eens werd uitgekocht door GM. De Toyota MR2 was een echt Japanse ontwikkeling. Maar Toyota kreeg bij het ontwerp van het onderstel wel advies van de Lotus ontwikkelaar Roger Becker. Het onderstel en de middenmotor maakten dat de Toyota – wat kort door de bocht, maar toch – vergeleken werd met de sportwagens uit het hoogste segment.

Gebouwd als een exoot

Het feit dat de MR2 een middenmotor had, dat was eigenlijk organisch gegroeid in de vroege ontwerpfase. Van uit die basisschetsen voor ‘een leuke en zuinige auto’ begon de wagen te evolueren naar een echte sportwagen, en kreeg hij na prototyperij en veel testwerk (ook op circuits) dus de naam MR2. Dat betekende natuurlijk iets en wel ‘Midship Runabout, 2-seater’. Later werd dat ‘Mid-engine, Rear-wheel drive, 2-seater’. Maar dat veranderde niets aan de belettering. De ranke tweezitter was meer dan 200 km/u snel.

De MR2 was geen verstandige Japanse middenklasser

En in een tijd waar in Japan bekend stond als leverancier van ‘heel verstandige auto’s’ was de MR2 opeens een soort lokale opklaring. Want ‘verstandig’ was de auto zeker niet. Er kon geen hele familie in, de bagageruimte was minimaal en het thuisbrengertje was ongeveer even groot als een 2 Euro munt. Maar het ding ging als de brandweer en stuurde messcherp. De vaart kwam er in vanwege de heel goede gewichtsverdeling, het hoogwaardige onderstel en de 1587 cc viercilinder zestienklepper met twee tandriem aangedreven bovenliggende nokkenassen.

Elektronica van Bosch

Uitgerust met Bosch L-Jetronic inspuiting en elektronische ontsteking leverde dat blok (in de Europese uitvoering) 124 pk. Deze motor was daarbij ook de eerste massage produceerde 4 kleppen/cilindermotor en deed de leukste dingen met de – leeg – maar net 1.000 kilo wegende Toyota. Voor 1986 was de belangrijkste verandering dat de MR2 een T-top dak kreeg voor nog meer rijplezier. 1987 Was het geboortejaar van de MR2 voorzien van een compressor waarbij de machine in ademde via een intercooler. Helaas werd deze auto niet officieel in Europa geleverd.

Nu best gezocht

Intussen is het niet vanzelfsprekend om voor het befaamde ‘weinig’ een mooi en goed exemplaar te scoren. De MR2 is zo’n unieke verschijning dat er na de eerste roadtests al juichend geroepen werd dat ‘deze auto over 20-25 jaar een gezochte klassieker zou zijn’. Waarvan akte…

Denk bij aanschaf aan prijzen tussen de € 2.000-2.500 voor een project en bedragen tussen de € 6.000-10.000 voor het betere werk.

Het restaureren waard

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

5 reacties

  1. Ik heb sterke twijfels bij de bewering dat de elektronica van Bosch afkomstig was. Volgens mij is het allemaal Denso geweest bij deze auto’s. Heb 5 4AGE ecu’s van verschillende Toyota’s in de kelder en op geen van allen zijn er Bosch logo’s te bekennen.

  2. @ PeterU: Zoals altijd staan er stome sgreivvaudten in de teksten hahah…

    Maar ach….Erover zeuren mag ik niet meer dus….

    Wat is zo’n Emmer een toffe kar zeg!

    Dit is het eerste AW11-type, ik heb zelf ooit het nieuwe model, de SW20 mogen bezitten….

    1 van m’n tofste auto’s ooit….

    Met elke bocht werd de glimlach op je bek groter en voelde je je Schumacher!!

    Vandeweek nog een rode AW11 zonder achterbumper op èèn van de sloperijen op de Haarlemmerliede zien staan, deed me ff góed zeer om hem daar te zien staan en heb de stille hoop dat iemand(wellicht door mijn tip?!) dat ding redt van z’n schroot-dood….
    Kan hem nu zelf helaas niet ophalen anders had ik het gedaan….

    Als ik er ooit weer eentje tegen ‘t slanke lijfje loop gaat ‘t wat mij betreft wéér gebeuren en wordt ‘t m’n speeltje….

    Het laatste model(met de ‘Porsche 911’-neus vind ik toch een stúk minder leuk dan de 1e en 2e types….
    Is ook geen middenmotor-auto meer helaas…

    • De mk3 , de pseudo porsche was een model back to the roots . De mk 2 was te zwaar , te groot ook wel . De 3 , met middenmotor had weer de driveability zoals het ooit de bedoeling was.

  3. Leuke sportwagen en heel wat betaalbaarder dan een Porsche of Italiaanse exoot.

    Overigens: er staat in de tekst: massage produceerde…(voorlaatste alinea)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten