BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde

Auto Motor Klassiek » Artikelen » BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde
Er classics inkoop

Aan het einde van de jaren zeventig was de BMW E21 de voorkeursauto van menig liefhebber. De versie die bovenaan het lijstje stond was de BMW 323i, de auto waarmee de Beieren vanaf 1978 de kroon op het werk van de E21 generatie zetten. Wij reden met een nieuw in Nederland geleverd exemplaar uit de privé collectie van Gerard Kramer, en genoten met volle teugen.

Deze in Polaris Silber gespoten BMW stond al lang op het netvlies, en tijdens een prachtige zaterdag is het eindelijk zover. Het exemplaar van de familie Kramer is een juweel van een auto, helemaal origineel, zuinigjes in de opties en voorzien van nagenoeg alle documentatie. Bovendien stamt hij uit zijn eerste bouwjaar, 1978. En de BMW 323i herken je onmiddellijk. Denk de logo’s weg, bekijk de auto schuin van achteren en twee uitstekende uitlaatpijpjes lachen je toe. Zij vertellen je dat je een rit met dé wannahave uit die reeks staat te wachten. Dit wekt verwachtingen en we verklappen alvast: deze worden volledig waargemaakt.

Typisch BMW interieur

Het interieur is typisch BMW uit die jaren. Het is sportief zakelijk, alsof niets mag afleiden van waar het werkelijk om gaat: rijden. Voordat je dat gaat doen is het wél zaak om je even te verdiepen in de structuur van de bedieningsorganen, maar daar kom je wel uit. De zit is top, wél zak behoorlijk diep in het interieur weg en klemt de handen voor het bepalen van de juiste positie aan het fijne stuur, dat als het ware naar je toe is gebogen. De goede positie in de BMW 323i is snel gevonden, zeker nadat de rugleuning een tikje naar achteren gaat. En dan kan het feest beginnen.

Prachtige ontplooiing van koppel en vermogen

Deze BMW 323i laat een onvoorstelbare hoeveelheid kippenvel op de armen achter. De zijdezachte zescilinder M20B23 motor (2316 cc, Bosch K-Jetronic) openbaart evenwicht, een prachtig en mooi uitgesmeerd koppel, een ragrijn Reihen-Sechs geluid en nog altijd veel potentie om snel de 100 kilometer per uur te passeren. In dat laatste geval hoef je niet eens enorm je best te doen om die snelheid te bereiken, want de motor reageert uitgebalanceerd maar krachtig op een geleidelijke neerwaartse beweging van het gaspedaal. De vermogensontplooiing (143 DIN-pk) gaat heel fijn samen met het stevig intredende koppel. Dat bereikt zijn piek van 190 Nm pas bij 4500 toeren per minuut, maar een waarde van 125 Nm bij 1500 toeren per minuut laat wat ontwikkeling niets aan duidelijkheid te wensen over. De fijn overlappende vier versnellingsbak kan het allemaal met gemak aan, al had ook een bak met vijf korte versnellingen zéker niet misstaan in deze formidabele BMW, die ook nog met een drie-traps automatische transmissie leverbaar was.

Comfortabel onderstel, zeker ‘rechtdoor’

Een heerlijkheid van een krachtbron dus, die evenwichtig en krachtig overkomt en heel goed bij dat zalige onderstel past. Dat veert heerlijk comfortabel in en uit. En het dempt ongemerkt goed. Ook dat onderdeel is top, maar behoedt u: de BMW 323i houdt niet van bochten op het scherpst van de snede. De kans op uitbreken is dankzij het forse vermogen op de achterwielen bij hoge snelheden niet voor de poes. Dat weten we. We proberen het niet eens, óók al omdat we de auto in bruikleen hebben. Wel nemen we een paar lekkere bochten op een wat hogere snelheid. De BMW houdt koers, maar onbewust voel je een lichte waarschuwing vanuit het achterwerk opkomen.

Gewild meesterwerk

Dit is een heerlijke toerwagen, die vooral op de Langstrecke zijn kwaliteiten ondubbelzinnig toont, je voelt dat direct. En wat je ook voelt is de combinatie van besturing, koppelen, schakelen en vertragen. Geen centje pijn, volop communicatie en dát voor een compact executive uit 1978. Het zegt alles over hoe BMW vroeger al in staat was om zijn auto’s van de band te laten rollen. En de rit met de BMW 323i uit de privé collectie van de familie Kramer maakt duidelijk waarom dit de auto was die je moest hebben als je volop in de vaart der volkeren zat. Hij maakte carrières. En plaatste die van anderen in de schaduw. Wát een meesterwerk. Wát een indrukwekkend goede auto is deze Beier. Nog steeds.

Abonneer nu en ondersteun daarmee alle initiatieven van AMK voor de oldtimerliefhebber. Bovendien ontvangt u elke maand een Auto Motor Klassiek in de bus.

Foto’s: Bart Spijker
Met dank aan: Jannie, Gerard en Anne Kramer

BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde
Op snelheid meters maken is heerlijk met deze BMW E21
BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde
Past op de snelweg, maar voelt zich ook uiterst relaxt op het platteland
BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde
De combinatie 320/6 had al iets zinnenprikkelends. Dit is de overtreffende trap.
Heerlijk gezicht, die dubbele eindpijpjes. Let ook op de puike velgen
BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde
Ziet er echt nog schitterend uit na 44 jaar, deze BMW E21
Zakelijk sportief, maar meer dan bekorend interieur
BMW 323i. Rijden met de E21 die iedereen wilde
Zorgt voor een belangrijk aandeel binnen het rijplezier, deze M20B23 motor.
Uitgebreid verlichtingspakket, het dient meerdere doelen

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

10 reacties

  1. Heb in 1982 een jonge 318i E21 tweedehands gekocht als dagelijks voertuig.Heb er nooit afscheid van kunnen nemen, en na een volledige restauratie in 2004 gebruik ik hem alleen in de zomermaanden bij droog weer.De E21 is een wagen die je niet moe wordt.

  2. Ben nog steeds groot liefhebber van dit merk. Wilde ook pertinent in een e21 lessen. Dat is dan ook gebeurd in een 320/6, geweldige ervaring. En ja de 323i stond ook op mijn verlanglijstje.

  3. Mooi die reacties hier, ik heb 37 jaar geleden een 320 6 cilinder gekocht en rijd daar nu nog regelmatig mee. Krijg ook heel vaak duimen en reacties van….zooow die heb ik vroeger ook gewild of gehad en had ik hem maar nooit weggedaan . Nou idd ik ben nog steeds verliefd op de auto en zal hem dan ook nooit weg doen. Groeten van een E21 rijder

  4. Mooie auto, was wel erg duur vroeger.
    Jongetje uit m’n klas had er één (beetje rijke pa had ie), weliswaar een jonge tweedehands (of demo) maar toch. Altijd scheuren met dat ding.

    ‘Zakelijk-sportief’. Dat sportief begrijp ik nog wel, maar dat ‘zakelijk’ vind ik altijd zo onzinnig. Zit er dan een nietmachine, perforator en typemachine in het dashboard ofzo?

  5. Werkte in die tijd bij een BMW garage alwaar de E21 reihe net was opgevolgd door de E30 serie. De 323i was BMW’s eerste ‘kleine’ zespitter (distr.riem-motor) met inspuiting. Het mooie van uitlopende modellen was het customizen welke sommige klanten van ons toen deden zoals dog-leg Getrag close-ratio, sperdiffs, bilstein’s en turbo’s werden voorzien. Beestachtig wat een potentie dat deze auto al des BMW’s!

  6. Als ik deze auto zie heb ik 1 hele mooie herinnering die ik mijn leven niet vergeet.in 1979 was ik 13 jaar en leerling van Rob slotenmaker.wij gaan ff thuis wat ophalen zei hij tegen mij terwijl hij de sleutels naar mijn gooide voor de deur van de slip school.ik dacht tot de poort van het circuit.hij dacht daar anders over.geen politieman die gelooft dat er een manneke van 13 achter het stuur zit zei hij nog.
    Met een glimlach van oor tot oor rijdend over de boulevard van Zandvoort met de grootmeester naast me.ik zal die herinnering altijd blijven koesteren.
    RIP Rob..,…..

  7. In de jaren 70 was dit ook voor mij als beginnend automobilist mn gedroomde auto. Vooral die 143pk sprak aan. Toen bleef t echter bij een 10 jaar oude Volvo 144S.
    Maar tijden veranderen: in 2008 kreeg ik een 118D als bedrijfsauto, met…. ook 143 pk en bijna 300nm koppel. En dat was toen de kleinste dieseluitvoering van de 1-serie. Daarmee overigens bijna 240.000 probleemloze kms mee gereden.

  8. De beste auto die ik ooit heb gehad; kippenvel tot op m’n tenen!
    Ooit ingeruild op een 1600 Renault Fuego…oef, dat was even wennen

    • Die 323i zal wel sneller zijn geweest dan die Fuego (tenzij je een turbo had), maar zo’n Fuego is toch wel veel mooier! Vind ik althans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten