Auto’s die in 2018 veertig jaar worden. Deel één.

Auto Motor Klassiek » Artikelen » Auto’s die in 2018 veertig jaar worden. Deel één.
Er classics inkoop

Het nieuwe jaar is begonnen. Een jaar, waarin weer een aantal automodellen de leeftijd van veertig jaar zullen bereiken. Wij blikken in twee bedrijven terug op een aantal geselecteerde modellen, die in 1978 hun neus aan het venster drukten. Vandaag beschrijven wij het eerste deel van het tweeluik.

Opel Senator/Monza

In 1978 startte de productie van de Senator en de Monza. Zij vertegenwoordigden Opel in het hogere segment. Beide luxe Opels debuteerden met de keuze uit twee motorvarianten: de 2.8S en de 3.0 E. Later in 1978 volgde de 3.0 S, die ook weer in beide modellen leverbaar was. Toch hadden beide modellen hinder van interne concurrentie (topversies van de Rekord én de Commodore) terwijl de afwerking als gemiddeld werd beschouwd. Voor het modeljaar 1982 vond de eerste facelift plaats. De modellen hielden het in twee generaties vol tot en met 1987, en werden in de loop van de tijd ook leverbaar met kleinere motoren.

SAAB 900

Strenge Amerikaanse veiligheidseisen inspireerden SAAB om de 99 door te ontwikkelen. De 900 kreeg een gewijzigde voorzijde, een langere wielbasis en een doordachte cockpit. Aanvankelijk werd de auto met drie- en vijf deuren geleverd. De sedan- met een ten opzichte van de 99 ook gewijzigde achterzijde- deed als twee- en vierdeurs versie in 1980 zijn intrede. De 900 werd voorzien van de bekende 1.985 cc motoren, die in meerdere configuraties leverbaar waren. Uiteraard werd de Turbomotor ook toegepast in de 900, waarvoor later ook krachtbronnen met 16 kleppen techniek werden ontwikkeld. In 1987 werd de wagen gefacelift, en vanaf 1991 kwam nog een 2.1 liter motor beschikbaar. Deze SAAB, op basis waarvan ook de eerste SAAB cabriolet werd ontwikkeld, hield het tot in 1993 vol. Prachtige wagens.

Toyota Tercel

Toyota bracht de Tercel, de eerste voorwiel aangedreven auto van de Japanse fabrikant. Hij was leverbaar met een 1.3 en -voor bepaalde markten- met een 1.5 motor. Opvallend was de driedeurs Coupé, die een grote glazen achterklep had en ook met vijfversnellingsbak was uit te rusten. Wat ook in het oog sprong: prijstechnisch viel de Tercel tussen de Corolla en de Carina. Qua afmetingen was hij echter kleiner dan de Corolla. De Tercel maakte een heel aardig debuut. Hij kon zodoende in 1982 het stokje waardig doorgeven aan de tweede generatie.

Mitsubishi Colt (A150)

In 1978 lanceerde Mitsubishi een auto voor meerdere continenten. De compacte hatchback kwam in Europa op de markt als Colt, en werd als drie- en vijfdeurs carrosserievariant aangeboden. Hij was met een 1,2 liter en een 1,4 liter motor leverbaar, en werd voorzien van een 4 x 2 transmissie. De bestuurder kon de vier reguliere versnellingen gepaard laten gaan met een sportstand en een economische stand, in te stellen met een tweede pookje. In 1981 volgde de Turbo. In 1982 werd de Colt licht gefacelift en tegelijkertijd diende hij als basis voor de sedan versie. Die werd Lancer F genoemd.  In 1984 maakte de A150 plaats voor de Colt C10.

Citroën Visa

Als opvolger van de Ami 8 presenteerde Citroën de Visa, en die was van meet af aan leverbaar met een 652 cc motor (Special en Club) en een 1.124 cc motor, die exclusief was voorbehouden aan de Super. De Visa was een onmiskenbare Citroën met zijn satellietbediening, één ruitenwisser voor de voorruit en de merkwaardig gestileerde neus. De koets met vijf portieren zorgde voor de nodige gebruiksgemakken. In 1981 volgde de tweede en succesvollere generatie van de Visa, op basis waarvan ook de C15 én een aantal sportievelingen (zoals de Mille Pistes!) werden gebouwd. En in 1988 werd de productie van de Visa, na ruim 1,2 miljoen exemplaren, beëindigd.

Nog een aantal nieuwelingen van 1978

BMW introduceerde de M1, de eerste auto van de Beieren met midden motor. Mercedes Benz nam de S123- de station variant van de W123- in productie. Het was de eerste combinatiewagen die Mercedes-Benz in eigen huis had ontwikkeld. Citroën lanceerde naast de beschreven Visa óók de Acadiane. Dat werd de opvolger van de 2CV AK modellen. Verder presenteerden de Fransen de LNA. Vauxhall bracht de Carlton, feitelijk een aangepaste de Rekord E. De Carlton moest in Nederland het wegvallen van Ranger opvangen. Verder kwam de Britse GM dochter met de Royale, de evenknie van de Senator en de Monza. Toyota bracht -naast de eerder beschreven Tercel- ook de Starlet naar Europa. Voor Japan was het de tweede generatie, voor de rest van de wereld betekende het de debuut Starlet.

 

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten