Audi 50: De Eerste Duitse Luxueuze Supermini Onder de Oldtimers

Auto Motor Klassiek » Artikelen » Audi 50: De Eerste Duitse Luxueuze Supermini Onder de Oldtimers

Sluitingsdatum februarinummer -> 16 december

Automatische concepten

In oktober 1974 betrad de Audi 50 het toneel in de toen populaire Supermini klasse, als antwoord op de groeiende voorkeur voor kleinere auto’s met voorwielaandrijving en een vanuit het dak scharnierende achterklep. Deze auto markeerde zijn plaats in de geschiedenis als de eerste Duitse Supermini, waarbij Audi NSU Auto Union AG hoge verwachtingen had voor deze modern gestileerde auto.

De Oorsprong van een Klassieker

Het idee voor een kleine, innovatieve auto ontstond bij Audi al in 1968. Toen Volkswagen in 1969 NSU overnam en het samenvoegde met Audi, werden de plannen concreter. In Ingolstadt werd het ontwikkelingscentrum van Audi NSU geopend, waar men begon met de ontwikkeling van Projekt K50, dat bedoeld was als vervanging voor de NSU-modellen met achterin geplaatste motoren. Binnen een indrukwekkende tijdspanne van 21 maanden was Projekt Kolben 50 voltooid.

De Audi 50 Maakt zijn Entree

Deze baanbrekende auto kreeg de naam Audi 50. De keuze voor de merknaam Audi werd ingegeven door de tijdgeest en de indrukwekkende comeback die het merk sinds 1965 had gemaakt onder leiding van Ludwig Kraus. De technologie van de Audi sloot naadloos aan bij de moderne auto’s die Audi produceerde. NSU, met zijn meer extravagante karakter, paste minder goed in de filosofie van moederbedrijf Volkswagen.

Een Samensmelting van Design en Technologie

Onder leiding van chef-ingenieur Ludwig Kraus werd de Audi 50 ontworpen door Bertone’s chef-designer Marcello Gandini, terwijl Claus Luthe de definitieve vormgeving van de zelfdragende carrosserie voor zijn rekening nam. De auto bood ruimte aan een derde deur en een opklapbare achterbank, en speelde in op de behoefte aan functionaliteit. De motor van de Audi 50 was een watergekoelde, dwarsgeplaatste 1093 cc OHC krachtbron, beschikbaar in twee vermogensvarianten. De auto beschikte over schijfremmen aan de voorkant en trommelremmen aan de achterkant, en uiteraard was het remcircuit gescheiden.

Onderstel en Remsystemen: Vooruitstrevend en Efficiënt

Het voorste onderstel van de Audi 50 maakte gebruik van het MacPherson-systeem en dwarsgeplaatste wieldragers. Aan de achterkant was er een geavanceerde ophanging met een semi-starre U-vormige as. De auto was voorzien van schroefveren en telescopische schokdempers.

Prestaties en Uitrusting: Een Klasse Apart

Bij de lancering was de Audi 50 verkrijgbaar in de LS en GL uitvoeringen. De GL-uitvoering had een rijker uitgerust interieur en extra chroomdetails, terwijl de motor in de GL 60 DIN-pk genereerde in vergelijking met de 50 DIN-pk van de LS. Dit illustreerde de veelzijdigheid en uitzonderlijke kwaliteit die de Audi 50 te bieden had.

De neef van de Audi 50: de VW Polo

Met het succes van de Audi 50 als achtergrond, zag in maart 1975 ook de VW Polo het levenslicht. Deze auto werd in sommige opzichten gezien als een meer economische variant van de Audi 50 en was ook ontwikkeld om de VW 1200 en VW 1300 te vervangen.

Evolutie en Aanpassingen

In augustus 1976, werd de auto licht gemodificeerd. De aerodynamica werd verder verfijnd en er werden enkele vereenvoudigingen doorgevoerd. In plaats van de GL kwam de GLS, die een rijke basisuitrusting had, met verstelbare hoofdsteunen en gesloten verchroomde wieldoppen. De GLS behield de 1093 cc motor met 60 DIN-pk van de GL. In 1977 werd een 1272 cc motor ook beschikbaar voor de Audi 50 GLS.

Het Einde van een Tijdperk voor de Audi 50

Volkswagen zag hoe Audi zich ontwikkelde tot een merk dat het goed deed in het luxere segment, terwijl de VW Polo en de VW Golf ook succesvol waren. In juli 1978 werd besloten om de productie van de 50 te stoppen na de productie van 180.828 eenheden. Dit betekende het einde van de auto, maar het liet een blijvende erfenis na als een luxe kleine auto.

Conclusie: De Audi 50 – Een Oldtimer die Geschiedenis Schreef

De Audi 50 heeft in korte tijd laten zien dat er ruimte was voor een luxe kleine auto en heeft zijn stempel gedrukt in de autogeschiedenis. Hoewel hij misschien te vroeg uit productie werd genomen, blijft hij een zeer gewaardeerde oldtimer onder verzamelaars en liefhebbers, en wordt het herinnerd als een auto die de weg effende voor modern design en innovatie in de supermini klasse. De Audi 50 is zonder twijfel een iconische vertegenwoordiger van de kracht en elegantie van Audi’s autodesign en engineering.

Schrijf je in en mis geen enkel verhaal over klassieke auto’s en motoren.

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

8 reacties

    • De slechte verkoopcijfers tonen aan dat dit model geen succes was. Veel geld (en weinig auto) voor een Audi embleem.
      ik had ooit een Audi 100 coupe, prachtig model.
      Toen het model 15 jaar uit productie was, was er ook werkelijk helemaal niets meer voor te krijgen, ook geen slijtageonderdelen. Ze hebben daarnaast enkele goede motoren gemaakt, maar ook vele hele slechte.
      Waardeloze onderdelenpolitiek bij Audi. Voor mij was het daarmee ook duidelijk dat ik nooit nog een VAG product zou kopen.

  1. Zonder een discussie op te starten tussen heet-gebakerde voor- , en hakken-in-het-zand tegenstanders: onder Nederlandse autoliefhebbers is het vaak “het is Duits DUS goed”…
    Terwijl Europa zoveel meer te bieden heeft dat vaak veel beter is…
    De Peus 104 was er eerder inderdaad en is vaak als voorbeeld gebruikt, soms zelfs letterlijk (Citroën LN(A)).
    De Audi 50 was echt niet beter, getuige de verkoopcijfers..

  2. Om dat autootje zo de hemel in te prijzen is een tikkeltje overdreven. Henk merkte dat ook op.
    Er zat absoluut niets aan wat “luxe” riep, behalve de 4 nullen op het stuur.
    However, redactie bedankt om het toch weer voor elkaar te krijgen om iedere dag iets anders
    naar ons gratis te versturen.
    Pet af.
    Bas.

    • Ik heb het artikel nog eens gelezen en het is echt bizar wat er hier is geschreven; ben ik niet gewend van AMK. De gemiddelde folderschrijver zou dit amper in een Audi-brochure durven zetten. Kijk eens naar de conclusie, die is gewoon lachwekkend. ‘Stempel gedrukt in de auto geschiedenis’ , ‘weg effende voor innovatie en design’, en : ‘De Audi 50 is zonder twijfel een iconische vertegenwoordiger van de kracht en elegantie van Audi’s autodesign en engineering.’ Toe maar, je moet maar durven! Feit is dat de Audi 50 nauwelijks een rol heeft gespeeld in de autohistorie, zelfs z’n zusje Polo I deed dat nog niet (kwam pas vanaf de Polo II).
      Het zijn leuke autootjes hoor, maar meer dan dat is het echt niet. Sorry.

  3. Effe hoor; wat was er dan zo innovatief aan de 50? En waar zat die luxe??

    Deze Audi kwam geruime tijd na enkele andere echt innovatieve iconen, zoals de Renault 5, Fiat 127, Autobianchi A112, Peugeot 104 en de echte Mini natuurlijk. Van de Audi 50 zijn er een handjevol van verkocht en volgens mij had ie niks vernieuwends. Dus om dit nou zomaar een ‘klassieker’ te noemen…

    • Ik heb een jaar of 4 met een Audi 50 gereden, fijn autotje.
      Stuurde niet heel strak overigens.
      Het was een poging van VW om ook een graantje mee te pikken van de kleine auto’s.
      Het was immers de eerste kleine van het VW concern…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten