Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm

Sluitingsdatum januarinummer -> we zijn nu aan het afsluiten

Automatische concepten

Een bijzondere auto uit een ander tijdperk; een tijdcapsule waarvan de waarde niet alleen door de leeftijd wordt bepaald, maar vooral door hoe stevig hij de tand des tijds heeft doorstaan. Deze Japanner werd altijd netjes onderhouden, nooit gerestaureerd, en dat draagt bij aan zijn aantrekkingskracht. De charme hangt samen met het gevoel dat hij oproept naar de “seventies”, een tijd waarin eenvoud, degelijkheid en compacte auto’s de toon zetten. In 1977 kocht Harm de Toyota 1000 Special als dagelijkse auto. Tot 1990 bleef hij in die rol, waarna hij doorschoof naar de positie van tweede gezinsauto; een stille kracht op de achtergrond.

Betrouwbaar

Harm: “Ik was indertijd werkzaam in een schadeherstelbedrijf en vond de auto er gewoon goed uitzien. Misschien wat simpel volgens de kenners, maar de gunstige prijs en de beroemde Toyota-betrouwbaarheid gaven de doorslag. En dat is dubbel en dwars bewezen; we bezitten de auto nu 48 jaar. Ik noem hem gewoon een klassieker, want een klassieker is iets met waarde; en dat is deze kleine Japanner zeker. Hoewel hij nog maar sporadisch wordt gebruikt, merk ik in gesprekken dat hij herinneringen losmaakt. Wie had ooit gedacht dat de auto na bijna een halve eeuw nog steeds dezelfde ouderwetse charme uitstraalt?”

Auto veteranenclub

Op de neus van de Toyota 1000 Special prijkt het schildje van de AVC, behorend bij de vereniging “De Fryske Wâlden”. Een vriendenclub van klassieker- en oldtimereigenaren uit Noord-Nederland, waarvan de voertuigen minimaal 40 jaar oud zijn. De doelstelling is simpel, maar mooi: contact leggen en versterken tussen liefhebbers, en samen een handvol toertochten per jaar rijden. Het is trots zijn, verhalen delen en de geschiedenis doorgeven; niet te bescheiden graag.

Toyota een sterk merk

De Toyota 1000 was de compacte voorloper van de latere Toyota Starlet, een model dat in Nederland een grote schare liefhebbers kreeg. De Toyota 1000 Special zelf – met z’n onverwoestbare 1.0-liter K-motor en lichte koets – durven we inmiddels gerust een iconische status toe te kennen. Een warme band met Toyota is daarmee zo gelegd; en een warme band kunt u natuurlijk ook hebben met Auto Motor Klassiek. Elke maand kleurrijk op uw deurmat, vol verhalen, foto’s en reportages over auto’s zoals deze onverwoestbare Japanner.

(Hieronder staan nog meer foto’s)

Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm
Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm
Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm
Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm
Toyota 1000 Special (1971). Verzamelobject voor Harm

Schrijf je in en mis geen enkel verhaal over klassieke auto’s en motoren.

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

6 reacties

  1. Geweldig autootje wat ik eind jaren “70 had als woon/werk vervoer. Lichtblauwe uitvoering. Ging goed tot een idioot op de Amsterdamse Overtoom door rood van links achter een tram doorred waar ik net optrok. Einde van het Toyotaatje,total loss. Gelukkig geen gordel om zodat ik opschoof naar de passagiersplaats zonder verwondingen.

  2. Zoals Peter al aangeeft. Zeldzamer dan een Lamborghini. Voor mij een auto met een belangrijke herinnering. De buurjongen kwam op de zaterdagmiddag aankloppen met een noodkreet. De Toyota had een lekke koppakking. Een nieuwe pakking had hij snel nog weten te halen maar de ochtend erna moest hij met de auto naar Seedorf in Duitsland alwaar hij gelegerd was. De pakking moest vervangen worden maar mijn vader had geen tijd. Ik kreeg van mijn vader de instructies en een bemoedigend klopje op de schouder toen hij zei: “Dat kun jij ook wel”….. slik…. Ik was 14 jaar….
    Enfin, na pakweg een uurtje of drie was het werk geklaard. Alles netjes aangetrokken met de momentsleutel en kleppen netjes gesteld. Ik was ‘niet van gisteren’ door te stellen dat we hem moesten warmdraaien, stoppen, helemaal laten afkoelen en weer natrekken alvorens de rit naar Seedorf te aanvaarden. Dat betaalde zich. De bouten kwamen nog behoorlijk! Weer de kleppen gesteld en klaar. Na 1500km nogmaals van hetzelfde en de auto zou nooit meer defect raken. Het was mijn first. Een geweldige herinnering met die kleine Toyota 1000!!

    • Beste lezers ik heb een mosterd gele toyota 1000 gehad met kent. 4148se.

      Coupe uitvoering.

      Dit was mijn eerste auto.

      Geen zuinige auto maar goed. Was Onderhouden bij dealer toyota Trost in Utrecht.

      Jammer dat dealer Trost niet meer bestaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten