Klassiek of niet?

Auto Motor Klassiek » Column » Klassiek of niet?
Er classics inkoop

En daar gaat het al mis. Toch? Want wat lezen we? Bij auto’s spreekt men van een oldtimer als de auto 25 jaar of ouder is. Een motor mogen we pas een oldtimer noemen als hij ouder dan 30 jaar is en zo veel mogelijk in originele staat blijft. Een klassieker wordt niet dagelijks gebruikt als vervoermiddel.

En: Motorfietsen, die minstens 25 jaar geleden in gebruik genomen zijn, kunnen ingeschreven worden als oldtimer.

Of: Is uw auto of motor ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.

Als je dat dan eens afzet tegen onze respectievelijke leeftijden en die kwart-eeuw grens: Is een motor uit 1999 dan een klassieker? Dat zou gevoelsmatig zo kunnen zijn als we bij ‘klassiek’ de emotionele component meetellen als in: De motor van mijn vader/buurman/neef/de bakker, of ‘Mijn Eerste Motor’. Maar als dat je insteek is, dan moet je veel jonger zijn dan de meeste klassiekerliefhebbers.

Dan kom je uit een andere wereld waarin motorfietsen technisch gecompliceerd zijn, een wereld waarin de elektronica ook tussen twee wielen kwam te hangen en waar het zelf onderhouden en repareren van je trots slechts aan weinigen is gegeven.

Klassiek zijn is natuurlijk niet alleen bouwjaar, maar ook van emotie afhankelijk. Zelfs als harteloze investeerder kun je er iets mee. Hoewel het ook niet gratis is om zo’n ‘recente’ klassieker nog eens rustig 25 jaar te laten ‘rijpen’. Maar een Buell of een Hayabusa? Of een Honda Valkyrie? Dat lijken betere opties dan helden van weleer zoals Harleys en BMW’s die nog maar net de kwart eeuw hebben aangetipt. En of al die Limited Editions ooit geld waard worden? Of waren en zijn dat alleen goedkope marketeerstrucjes geweest?

Als we nu zouden investeren in geluk en leuk motorrijden (plus de kans dat je je geld niet direct hebt weggegooid) dan is er onder de 10 mille (ver onder de tien mille) veel leuks te vinden. V-Maxen, MT-01, Suzuki 1200 Bandits. Allerlei Triumphs. Monsters. Noem maar op.

Het voordeel van die motoren die nu ergens tussen ‘oud’ en zeg toch maar klassiek zweven is dat ze qua motorbeleving nog echte motorfietsen zijn en niet gegijzeld worden door tientallen elektronische regelneefjes die naar hun aard allemaal overlijden en niet repareerbaar maar mogelijk later nog wel duur, erg duur nieuw te koop zijn. Bovendien zijn de recente klassiekers – indien goed onderhouden en respectvol bereden – zoveel beter dan zo’n legendarische Norton Atlas of Triumph Trident. Want bij die fietsen was het in hun tijd niet echt ongebruikelijk dat de eerste kapitale motorschade al na een kilometer of 5000 optrad. Maar bij motoren vanaf midden jaren negentig moeten de eerste 50.000 tot 100.000 verregaand probleemloos kunnen zijn.

Hier op de redactie heeft een Guzzi Cali gelopen tot hij met 240 D op de klok wegging (naar iemand die hem ging restaureren). Een andere recentere klassieker, een Ural 650 kopklepper ging trouwens na 140 D km weg. In die 140 km kreeg hij twee keer een ander blok, drie keer een andere versnellingsbak, twee keer een andere cardan en een keer een andere cardanklok. Een paar dynamo’s en een handvol vlotters plus nog wat kleingoed maakte de zaak af. De onderdelen werden allemaal vervangen door gebruikt spul. Dat was goedkoper dan repareren. En dat zie ik bij een zescilinder Honda Valkyrie of een Buell niet zo snel gebeuren.

Als we het dan toch over ‘wijsheid’ & ‘gelijk’ hebben: Als we gewoon blijven doen waar we schik in hebben, dan gunnen we de anderen ook hun pret. En laat er bij Hans in Velp nu een heel lieve Honda NVT 650 staan, uit 1999. Voor maar 990 euro. Kijk, als je die nu koopt, dan rij je er gewoon de eerste 25 jaar probleemloos op, dan poets je hem een keertje. En verkoop je hem voor de hoofdprijs!


Klassiek of niet?
Heel echte klassiekers vragen vaak wat meer zorg
Klassiek of niet?
Voor zeldzaamheid staat ook een prijs. Een ‘tamelijk recent’hoeft niet ‘tamelijk gecompliceerd’ te betekenen

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

7 reacties

  1. Beste allemaal , ik bezit een buell x1 van 2000 met 120 000 heerlijke kilometers op de teller.
    Niks mis mee met een buell , als je er goed voor zorgt , blijf je glimlachen , simpel zonder
    moderne veiligheids systemen, het is ook maar waar je van houd.

  2. Je koopt veel leuks voor weinig. Ik heb er 3 staan, een Triumph Trophy 900 uit 1998 (€2000 in 2015), een Triumph Daytona 900 uit 1993 (€2300 in 2020) en een Honda V65 Sabre uit 1985 (€2450 in 2004).
    Mijn criteria: geen ABS en wel carburateurs.
    Die Hinckley-Triumphs zijn oerdegelijk. De Trophy heeft er bijna 200.000 op staan. Verbruikt geen olie, ziet er nog prima uit en rijdt uitstekend. En alles doet het.

  3. Tja, het laatste hemd heeft geen zakken, dat klopt.
    Maar dat laatste hemd laten zakken kost steeds meer getuige de crowdfundings die er tegenwoordig voor zijn, zelfs voor een bn-er als Def Rhymz, die zijn eigen zakken toch best gevuld had . . . .

    Tja, en klassiek ?
    Ga eens in bromfietsland kijken.
    Vollop klassiekers (25 / 30 jaar) die we als jonge knaap nog kenden, en nu ineens klassiek zijn.
    De Maxi, de Citta, de MB, allemaal 25+, en op een oldtimerrit aanwezig.
    En toch kijk je ernaar en denk je: “nu al ??””

    En dan is het woord “origineel” al heelmaal 2-ledig als in folderorigineel of origineel, er is geen 2e van.
    Varierend van Kreidlers, veel moier en strakker dan nieuw, tot aan Puchjes die nog de originele onderdelen hebben, en vol “patina” zijn, beide “origineel””.

  4. En dan heb je nog een pimpelgrijs gebied dat oldtimer motorscooter heet. In Nederland meestal onder de volkse naam Vespa, zij het dat er heel veel merken in de bijna prehistorie van dat rare geval op kleine wieltjes waren en nog steeds zijn bij de ware freaks onder het A-rijbewijs volk.
    Tja, wat moet je daar dan mee? Met die eigenzinnige beplate kleinwielige “motorfietsjes”?
    Ik ben zo sinds kort weer in het bezit van zo’n motorscooter. Een heuse Lambretta uit 1964. Ooit zelfs het motorrijbewijs gehaald met een scooter, na enige maanden in enkele straten hebben mogen oefenen, herkenbaar aan het L-plaatje onder de nummerplaat.

    Klassiek of niet?

  5. Ik wist niet dat er een verschil zat tussen de oldtimer bepaling van een motorfiets (30 jaar) en een auto(25 jaar)! Toch weer wat bijgeleerd.

  6. Investeren of vooruitzien is voor hen die denken dat geld is om je zakken mee te vullen..
    Helaas; je laatste jas heeft geen zakken.
    Dus geniet! Nu!
    Ik heb nog nooit een motor gekocht om er (later) beter van te worden, al heb ik er een paar staan die wat waard zijn..da’s leuk voor m’n nageslacht.
    Er is zoveel leuks te koop voor 500-1000 euro, zelfs een Suuz GSX600F kost minder dan dat.
    Kopen en rijden met die handel; daar zijn ze voor.
    Zelfs al is de tank benzine duurder dan een ander hok..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten