Sluitingsdatum novembernummer: 23 september
Jaguar XK 150S 3.4 OTS – Britse schoonheid in concoursstaat
Sommige klassiekers zijn meer dan zomaar een auto. Ze zijn een belichaming van een tijdperk, van design én van techniek. Neem deze Jaguar XK 150S 3.4 OTS uit 1959. Open Two Seater, hemelsblauw van kleur, volledig gerestaureerd, maar trouw aan zijn origine. Een klassieker die er uitziet alsof hij zo van de stand in Earls Court is gereden.
De XK 150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de XK 140. Jaguar zette met de XK-serie al sinds 1948 de toon in de sportwagenwereld. De XK 120 had de wereld verrast met zijn snelheid en schoonheid, de XK 140 bouwde daarop voort, en de XK 150 werd de meest volwassen van het trio. Strakker gelijnde carrosserie, bredere grille, panoramische voorruit: de auto was klaar voor de jaren zestig, maar zonder zijn Britse chic te verliezen.
De S-uitvoering – en dat is wat dit exemplaar zo bijzonder maakt – was de sportiefste variant. Met zijn 3.4-liter zes-in-lijn, voorzien van drie SU-carburateurs, leverde de motor 250 pk. Voor eind jaren vijftig was dat pure topsport. Jaguar claimde een topsnelheid van 215 km/u. Niet dat de eigenaar dat tegenwoordig probeert, maar het is prettig om te weten dat het kan.
Bijzonder aan deze XK 150 is de aluminium opbouw. Hoewel de meeste XK’s van staal waren, bestaan er uitvoeringen met veel aluminium delen, wat de auto een lagere massa geeft: 1.270 kilo in dit geval. Combineer dat met de handgeschakelde versnellingsbak en je hebt een elegante roadster die ook nu nog speels en snel aanvoelt.
En dan het interieur… dat is niet alleen gerestaureerd, maar met respect behandeld. Het originele dashboard verkeert in topstaat, de chroom- en nikkelaccenten zijn nog altijd glanzend aanwezig. De blauwe lederen bekleding oogt als nieuw, maar ademt tegelijk die typische patina die alleen echte klassiekers hebben. Hier is niets overdone of opgepoetst, hier is zorgvuldig bewaard wat origineel is en liefdevol aangepakt wat nodig was.
De XK 150 markeerde ook een overgang. Kort na zijn introductie begon Jaguar te werken aan de auto die alles zou overschaduwen: de E-Type. En toch, de XK 150 heeft zijn eigen plek veroverd. Minder flamboyant misschien, maar ingetogen klasse is vaak tijdlozer dan de hype van het moment.
Dit exemplaar laat zien waarom de XK 150S vandaag de dag nog steeds begeerd is door verzamelaars en liefhebbers. Niet alleen omdat hij zeldzaam is – van de S-varianten werden er maar een paar duizend gebouwd – maar ook omdat hij de perfecte mix belichaamt van klassieke schoonheid, sportieve prestaties en Engelse verfijning.
graag meer foto’s
wat meer foto’s zou leuk geweest zijn
Mooier dan de E-type.
Zeker waar…
Absolut