Gedoe met te goede spullen – column

Auto Motor Klassiek » Column » Gedoe met te goede spullen – column
Er classics inkoop

Voor de winter ruilde ik mijn MZ TS voor een ex ‘Polizia’ Guzzi V65. Omdat ik toch een beetje een Guzzi-junk ben. De bijna met burnous beklede en bepakte V65 was in een heel nette staat en maagdelijk wit. Ik behoor niet tot de mensensoort die geobsedeerd is door maagdelijkheid, en wit is mijn kleur ook al niet.

Klassiek en origineel heb ik altijd voornamelijk ingevuld als “Naar mijn smaak en betaalbaar”. Zo kreeg de Guzzi zijn make-over, waarbij een set NOS Jama-dempers de grootste investering was. Voor de rest was het TLC en gezellig aanprutsen in details. De V-twin kwam bij zijn vorige eigenaar via MW motoren uit Borne, en Mark Wilmink is een vriendelijke vakman. En dat hij niet helemaal origineel is? Ik vind hem mooi en praktisch in zijn huidige staat.

Alles – inclusief de bedrading – zag er keurig uit. En dan is het aan de start van maart 2024 tijd voor de eerste rit. De accu ging van de druppellader, de banden kregen wat lucht en Shell Power 98 lijkt nog zoveel op echte benzine dat het starten lekker vlot ging. De ruil was destijds ongezien & ongeprobeerd gedaan, maar het blok liep keurig en zonder verrassingen. En het begon naar benzine te stinken in de garage. Het accijnssap liep buitenom de benzinekranen. Niet goed!

Lang verhaal kort: De mooie, strak gelegde benzineslangen tussen kranen en vlotterbakken lekten op de aansluitingen. Waarom? Omdat de moderne, hoogwaardige en huidige benzinebestendige benzineslangen dik & stug zijn. En omdat er in het traject iemand zijn best had gedaan ze zo mooi en strak mogelijk te leggen. De slangerij was beter en mooier gelegd dan dat ze bij Guzzi ooit gedaan hadden. Maar zo kwamen de benzineslangen wat gehoekt aan bij de benzinekraantjes, waarvan de uitlooptuitjes dus net te kort waren om de slangen mooi in lijn te geleiden. De verbindingen tussen slangen en kranen stonden dus op een kier. Met de deur op een kier krijg je tocht. Met zo’n lekkende aansluiting verlies je duur vocht.

De slangen zitten intussen nog een streep verder op de tules dan op de foto’s. Top! Maar het resultaat is zoals de Italiaanse genieën hadden gedacht: de mooi slanke slangetjes lopen in een paar soepele bochten naar hun respectievelijke woon- en verblijfplaatsen. Zonder lekkage. Trouwens ook zonder klemmetjes of wat. Maar dat is omdat ik pas onlangs heb gehoord dat je drukloos aflopende slangen nooit moet klemmen, juist omdat vloeistoffen zich onder de knelpunten door kunnen glippen.

Intussen heeft de Guzzi zijn eerste paar honderd kilometer probleemloos afgelegd. Zoals het hoort!

Soms is minder dus gewoon meer. En dat is iets wat we mogelijk moeten bedenken bij het werk en het onderhoud aan onze klassiekers. Zo hoorden we over een nieuwbakken Uralrijder die zijn combinatie dacht te verwennen met vol synthetische olie. Hij had net zo goed water in het carter kunnen gieten. Qua toleranties en oliepomp was het moderne smeermiddel meer dan een brug te ver voor de ervaren jaren vijftig techniek die het zelfs op gebruikt frituurvet beter had gedaan. En de halogeenstralers op de Guzzi zijn, als ze samen met het groot licht branden, eigenlijk net te hongerig voor de dynamo. Dat soort dingen…

Gedoe met te goede spullen
Gedoe met te goede spullen
Gedoe met te goede spullen

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

7 reacties

  1. Tja, nu twijfel ik dus (weer): wel of geen klemringen gebruiken op de benzineslangen? Volgens Dolf’s recent vergaarde kennis dus niet (wat ik ook al elders ben tegengekomen) en volgens de foto van Moritzzzz dus wel (wat ik óók al elders ben tegengekomen)… Wel of geen klemmen dus?

  2. Met olie is mijn stelregel: de goedkoopste olie van nu is waarschijnlijk beter dan de beste olie van 40 jaar terug.
    Dus mijn ouwe Honda uit 1985 krijgt de goedkoopste 10W40.

  3. Hi Dolf,
    Volgens mij gebruik je de doorzichtige, plastic leiding. Dat is troep en wordt keihard. Benzinebestendige zwarte neopreen leiding werkt veel beter en blijft soepel.
    Groet, Ger Dijkshoorn

    • Hallo Ger. Het wordt Lente! Ben jij nog in het land en op het oude adres en te bezichtigen? Je verhaal klopt natuurlijk. Maar die verstijvers zijn zo dun en soepel dat ik er betere bochtjes mee kon maken.

  4. Slangen behoren per definitie in de benodigde spanningsvrije boog te liggen zodat ze recht op de slangpilaar toelopen en daar tot aan de ‘aanslag’ op zitten zodat een slangklem ook de ruimte heeft die hem toekomt. En wat een leermoment alweer!…. ‘Accijnssap’. Die zal ik vanaf nu niet meer vergeten. Ik moest wat verzinnen om slangen hun goede zit te geven met een benzinefilter met hoge capaciteiten. Slangen spanningsvrij en potdicht. Met lekkende slangen verlies je (extreem) duur vocht en in een gesloten garage creëer je daarmee zomaar een pracht van een vernietigend vuurwerk. Allem de gedachte daaraan al. Brrrrrr…..

    Gedoe met te goede spullen – column

  5. Nieuwe motorrijders M/V/X snappen vaak oude techniek niet, want die zijn van voor de laatste milleniumovergang … en da’s ijstijd..toch?!
    Die overgang is alweer dik 20 jaar geleden, dus alles ervoor is ‘uit het jaar kruik’..
    Carburateurs zijn hopeloos analoog, en contactpunten prehistorisch..
    Ach…zolang je maar lol hebt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten