De GT, Opel’s mooiste sportwagen ooit?!

Auto Motor Klassiek » Artikelen » De GT, Opel’s mooiste sportwagen ooit?!
Er classics inkoop

Alle nieuwe modellen die tegenwoordig op de markt verschijnen, lijken allemaal op elkaar. Het is daarom een verademing om in het verleden te duiken. Toen was het héél anders. Niet beter, maar qua vormgeving en karakter zag je inderdaad vaak betere modellen. Met een aangenaam lijnenspel dat voortgevloeid was uit een potlood. Gewoon vanaf de tekentafel ontsproten uit een menselijk brein. Niet uit een computer of met de allernieuwste AI-techniek. Waarbij iedereen dezelfde gegevens stopt in het ontwerpprogramma. En er het zoveelste, saaie model uitrolt.

Ouderwetse creativiteit

Een voorbeeld van die ‘ouderwetse’ creativiteit is de Opel GT.  Een fraaie coupé en een tijdloos model. Hij verscheen in 1968 op de markt. Zijn grote broer in Amerika – de Chevrolet Corvette – vormde zijn inspiratiebron. En eenvoud siert, de techniek was afkomstig van de Opel Kadett ‘B’. Het model was zo geslaagd dat er eigenlijk nooit iets aan werd gewijzigd. De Opel GT werd gebouwd van 1968 tot 1973. Hij was zowel in Europa succesvol als in de Verenigde Staten. Dat laatste kunnen vele Europese typen niet zeggen. Het werd vaak geprobeerd vanwege de Amerikaanse marktgrootte. Een megagroot afzetgebied! Maar de Opel GT lukte het wèl. Hij kon er slagen dankzij zijn betrouwbare techniek. En vanwege zijn geslaagde uiterlijk. Een betaalbaardere coupé die de passie van de massa voor auto’s kon bevredigen, juist in een periode waarin de middenklasse wat meer geld begon te krijgen om zich uit te leven.

Experimental GT

In 1965 werd het eerste showmodel aan het publiek getoond op de Internationale Autosalon IAA van Frankfurt.  Het was een eerste toets of de coupé überhaupt kans van slagen had. Het conceptmodel genaamd Experimental GT werd gemaakt door de Amerikaan Clare MacKichan. En veroverde gelijk de harten van zijn kritische beoordelaars. Daarop werd besloten om de auto daadwerkelijk in productie te nemen. De ontwerpers van het definitieve model waren Clare Mac Kichan en Erhard Schnell.

Nog sportievere uitstraling

Het koetswerk van de productie-GT was wezenlijk anders dan dat van het conceptmodel. De definitieve versie had een nog sportievere uitstraling. De voorpartij was groter, met een kortere overhang. Dankzij de uitstulpingen voor het inlaatsysteem was een lagere motorkap mogelijk. De rechthoekige wegklapbare koplampen van de Experimental GT werden vervangen door verleidelijke ogen, die de auto nog markanter maakten. De krachtige en tegelijkertijd elegante lijnen verlaagden de luchtweerstand zonder te veel lift toe te voegen, zodat de auto ook bij hoge snelheden op de autosnelweg stabiel bleef.

Twee motorversies

De Opel GT verscheen in 1968 op de markt. In twee uitvoeringen. Eén met een 1068 cc motor met 60 pk. En eentje met een meer potente 1897 cc met 90 pk. De techniek was verder vertrouwd. Het was afkomstig van de Kadett-B. De 60 pk-versie had een maximum koppel van 85 Nm bij een toerental van 4400 toeren per minuut. De motor beschikte over twee Solex carburateurs, een driemaal gelagerde krukas en een onderliggende nokkenas. De topsnelheid bedroeg 155 kilometer per uur. Niet slecht voor z’n kleine motor.

Overduidelijke favoriet

Maar de kers op de taart bleek de uitvoering met de 1897 cc motor, afkomstig uit de Rekord. De 1900 was duidelijk herkenbaar vanwege zijn uitstulping op de motorkap. Als je die niet had, dan telde je niet mee.  Dit was noodzakelijk omdat de Rekord 1900 CIH motor niet naadloos in het vooronder paste. Er was een aanpassing voor nodig. De topsnelheid bedroeg 185 km/uur en de auto accelereerde van 0 naar 100 in 11,5 seconden. De handgeschakelde vijfversnellingsbak was standaard. Maar hij was ook leverbaar in combinatie met een drietrapsautomaat. De 1900 was overduidelijk de favoriet bij zijn afnemers. In de vijf jaar dat de Opel GT op de markt was werden er meer dan 100.000 exemplaren van verkocht. Veel daarvan kwamen terecht in de Verenigde Staten, waar de Opel GT de harten van duizenden fans veroverde dankzij zijn op de Corvette geïnspireerde uiterlijk.

‘Kleine Corvette’

Het sterke punt van de Opel GT is zijn vormgeving. Die wordt gekenmerkt door de lange en welgevormde motorkap. En door de vier grote ronde achterlichten. Dat zijn details geïnspireerd op de Chevrolet Corvette uit die tijd. Chevrolet was toentertijd ook eigendom van General Motors. Zijn overeenkomst met de potente Amerikaan leverde de GT terecht de bijnaam “kleine Corvette” op. 

Meerdere locaties

De productie vond vreemd genoeg niet plaats in Opel moederland Duitsland. Er was domweg geen plaats in Bochum en Rüsselsheim. Dus werd er uitgeweken naar buurland Frankrijk. De Franse firma Chausson vervaardigde de kale carrosserie. Die werd vervolgens getransporteerd naar Brissonneau & Lotz nabij Parijs. Zij monteerden het chroomwerk, de bedrading, de ramen en het interieur. Daarna werden de GT’s op de trein gezet naar Bochum, waar het chassis en de motor werden gemonteerd. Redelijk omslachtig, maar dat ging nu eenmaal niet anders.   

Eenvoud siert

In 1970 werd de 1100-versie uit productie genomen. Zijn opvolger kwam een jaar later. Dat was de GT/J. Hij blonk uit door zijn eenvoud. De kleuren waren bijvoorbeeld non-metallic. Blauw, oranje, okergeel en knalgeel. Al het chroom was weggelaten. In de plaats ervan werd matzwart toegepast. En een paar rallystrepen accentueerden het sportieve karakter. In plaats van een oliedruk- en stroommeter had de GT/J controlelampjes. En hij had geen verlichting in de motorruimte. Deze eenvoud bleek bepaald geen degradatie van het model. Het was gewoon anders. Moderner.  Een niet onbelangrijk detail betrof de motor. De GT/J werd alleen geleverd met de gewilde 1897 cc motor. De snelheidsmaniakken konden zich dus uitleven. Het droeg beslist bij aan het succes van de GT/J.

Alle verwachtingen overtroffen

Hoe dan ook, de GT bleef de klanten boeien tot het einde van zijn productie in 1973. De toeleveringsbedrijven Chausson en Brissonneau & Lotz werden door Renault overgenomen. De Amerikaanse veiligheidseisen werden ook steeds strenger. Die twee zaken tezamen dwongen Opel tot het stoppen met de Opel GT. Dankzij zijn prestaties, unieke vormgeving en aantrekkelijke prijs overtrof de populariteit van de GT alle verwachtingen. In een tijdspanne van slechts vijf jaar werden er in totaal 103.463 exemplaren gebouwd. Niet alleen Europese, maar ook Noord-Amerikaanse klanten hielden van Opel’s radicale sportauto. Die nog steeds veel fans heeft aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.

125 jaar Opel

2024 is een belangrijk jaar voor Opel. 125 jaar geleden werd de Duitse autofabrikant opgericht. Op 21 januari 1899 tekende Wilhelm Opel – zoon van Adam Opel, de oprichter van het bedrijf – een contract met slotenmaker Friedrich Lutzmann om diens Motorwagenfabrik (autofabriek) over te nemen. Daarmee begon Opel met de autoproductie en begon ook een nieuw tijdperk waarin Opel-geschiedenis zou schrijven tot ver buiten Rüsselsheim. Opel – tot dan toe een naaimachine- en fietsenfabrikant – begaf zich met de autoproductie op voor het bedrijf onbekend terrein. Sindsdien verlieten al meer dan 75 miljoen voertuigen de Opel-fabrieken in heel Europa. En de Opel GT is er eentje van. De kenners zijn het erover eens dat het Opel’s mooiste sportwagen ooit is!

De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
Opel GT/J, foto’s Peter Vader @ Hofman Leek
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
Opel GT
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
1968 Opel GT
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!
De gt, opel’s mooiste sportwagen ooit?!

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

7 reacties

  1. Een van de mooste Opels ooit, samen met de A-manta (en dat zegt een Audi- en Ford liefhebber.)
    Echt een mooi ontwerp, en vooral geheel anders als andere Opels in die tijd.

  2. Bij de meeste auto’s is het studiemodel opwindend mooi en het productiemodel eerder saai.
    Bij de opel GT was dit omgekeerd. Gelukkig dat het studiemodel niet onveranderd in productie gegaan is met de lelijke vierkante koplampen en minder mooie lijn.

  3. Vanaf het begin af aan een mooie, smaakvolle auto geweest. Is het dus nog steeds. Maar de Opel Speedster is ook een opvallend mooie tussen al het geweld van de grote, dure sportwagenmerken. En nog snel ook.
    Alleen alle drempels maken het leven met zo’n auto niet gemakkelijk in de stad of op binnenwegen.

  4. Heb het altijd een prachtig ontwerp gevonden. Met die 1.9L erin was het een redelijk rap ding natuurlijk. En ja, dat gaspedaal is echt lelijk. Dat mag terug richting origineel bij zo’n auto ☺️

  5. Sweet memories…
    150 kmh rijden en het gevoel hebben dat je 200 ga..
    Groot handel om de koplampen met enige kracht op te zetten, en het licht te ontsteken daarna.
    Er zijn er zelfs enkele gemaakt (in BE meen ik) met de 6 cilinder..

    Van het fotomodel, jammer van dat lelijke gaspedaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten