Škoda 1000 MBX, cultauto van Škoda

Auto Motor Klassiek » Artikelen » Škoda 1000 MBX, cultauto van Škoda
Er classics inkoop

De Škoda 1000 MBX De Luxe beleefde zijn debuut in maart 1966 op de Internationale Autosalon van Genève. De ruime vijfpersoons auto met de motor achterin en achterwielaandrijving werd in oktober van datzelfde jaar in productie genomen. Het werd voor toenmalige Oost-Europese begrippen een exoot.

De MBX was gebaseerd op het vierdeurs Škoda 1000 MB productiemodel dat vertrouwde op een moderne monocoque carrosseriestructuur en een motor die achter de achteras was gemonteerd. Škoda bouwde begin jaren 60 voor de productie van de Škoda 1000 MB een compleet nieuwe fabriek in de directe nabijheid van de bestaande productiefaciliteit in Mladá Boleslav. De nieuwe fabriek bestond uit moderne faciliteiten met meer dan veertig productiehallen en diverse andere gebouwen op een oppervlakte van 80 hectaren.

Bijzondere kenmerken

De historie van de tweedeurs MBX gaat terug naar 1960, toen de twee prototypen van de Škoda 990 Tudor werden gebouwd. De speciale carrosserie – met duidelijk naar binnen toe lopende C-stijlen die opgingen in de panoramische achterruit en de twee portieren met ramen zonder raamstijlen – werd ontworpen in de Kvasiny-fabriek. Het koetswerk behield de ruimte van de oorspronkelijke sedan, met een verbeterd (uit)zicht. Niet alleen konden de bestuurder en voorpassagier hun portierramen omlaag draaien, ook de achterpassagiers hadden de mogelijkheid smalle ruitjes achterin te openen. Bovendien konden de driehoekige C-stijl ruitjes naar buiten worden geklapt voor extra ventilatie.

Verzonken B-stijl en bijzondere C-stijl: typische kenmerken van de Skoda MBX. Afbeelding: Skoda
Verzonken B-stijl en bijzondere C-stijl: typische kenmerken van de MBX. Afbeelding: ŠKODA

Debuut in Genève

De Škoda 1000 MBX De Luxe werd op 10 maart 1966 op de Autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Het model verraste de bezoekers met zijn originele vormen. Het tweedeursmodel wekte door de grote glasoppervlakken de indruk geen B-stijl te hebben. Die B-stijl eindigde in het midden van de carrosserie onder de raamlijn, waarbij het smallere bovenste deel samen met de ramen naar beneden gedraaid kon worden.

Arbeidsintensief geproduceerd

De Škoda 1000 MBX werd aangedreven door een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 988 cm3 en een vermogen van 38 kW/52 pk bij 5.000 tpm. Met een leeggewicht van 815 kg en een laadvermogen van 375 kg bereikte de auto een topsnelheid van 127 km/u. Het brandstofverbruik lag tussen 7,8 en 8,0 liter benzine op 100 km. Het model was standaard voorzien van twee Jikov carburateurs; een motor met een enkele carburateur werd slechts in een paar gevallen gemonteerd. De tijdsintensieve assemblage van de ŠKODA 1000 MBX, die vele manuren vergde, startte in oktober 1966 in het stand-alone deel van de Mladá Boleslav-fabriek, zodat de hoofdproductielijn geen vertraging opliep. De laatste twaalf MBX-modellen van de in totaal 1.403 exemplaren van de 1-liter-versie rolden begin 1968 van de productielijn.

De MBX kreeg een interieur met een mooie kleurstelling mee. Afbeelding: ŠKODA
De MBX kreeg een interieur met een mooie kleurstelling mee. Afbeelding: ŠKODA

MBX belangrijk voor buitenlandse populariteit

In november 1967 werd het modelaanbod van het merk uitgebreid met de sportieve 1100 MBX De Luxe. Het motorvermogen bleef onaangetast bij een cilinderinhoud van 1.107 cm3, maar het voordeel was dat het koppel steeg van 75,5 naar 81,4 Newtonmeter. Andere verbeteringen waren een krachtigere oliepomp en een efficiëntere koeling. Van deze sterkere versie werden tot 1969 1.114 exemplaren gebouwd, waarmee het totale aantal tweedeurs MBX-versies uitkwam op 2.517. Ondanks het relatief lage productievolume vergeleken met het 1000 MB serieproductiemodel (443.156 auto’s) gaf deze uitvoering de populariteit van het merk ŠKODA in tal van veeleisende buitenlandse markten een aanzienlijke ‘boost’. De legendarische Coupé ŠKODA 110 R (1970-1980) gaf een passend vervolg aan het succes van de aantrekkelijke tweedeurs MBX-versie, gevolgd door de Garde- en Rapid-modellen.

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

7 reacties

  1. In 1967 zouden we daeler worden alles was rond gemaakt in Voorschoten dus voor Nijmegen een week later ging het niet door werd een andere dealer aangesteld die was op dat moment een mooi dealerschap afgenomen met een nog mooiere lokatie was toch jammer werd opdat moment redelijk goed verkocht even dit.Gr.Stef.

  2. Mijn vader lonkte naar een Skoda. Was wat sterker (gemotoriseerd, op papier althans) dan onze Ami. Mijn broer en ik hebben deze ouderlijke dwaling kunnen voorkomen.

  3. Als er een ander “Naamplaatje” aan had gehangen, zou het beter verkocht zijn. Mooi ding maar idd nogal arbeidsintensief uitgevallen. Ook was het voor wat het uitstraalde, zelfs in die tijd, net niet vlot genoeg. Bedankt Erik voor dit artikel.
    Groeten vanuit een warm YVR,

    Bas.

  4. Deze waren zelfs nog goedkoper geprijsd dan een Lada.
    Vooral de coupeversie was prachtig gelijnd.
    In de jaren 70 massaal verkocht in Belgie en helaas ook even massaal weggegooid omdat ze zo goedkoop geprijsd waren.

    • De MBX en de Lada zijn nooit tegelijkertijd verkocht.

      Misschien bedoel je zijn opvolger, de Skoda S110R Coupé. Die was ongeveer even duur / goedkoop als de Lada 1200S, net geen 10.000 gulden in Nederland. de sedans waren natuurlijk goedkoper. De Skoda’s stonden dan ook iets lager in de rangorde dan de Lada’s, ook in Tsjechoslowakije.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten