Citroën 2 CV AZ uit 1969. Het geitje van Margriet. 

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » Citroën 2 CV AZ uit 1969. Het geitje van Margriet. 
Er classics inkoop

De echte Citroënkenner weet meteen dat de lelijke eend in België een geitje werd genoemd.   Waarom is deze rode Citroën 2 CV AZ uit 1969 zo bijzonder? Dat komt doordat hij in België is gemaakt en er zaten vele verschillen tussen de Franse en Belgische uitvoering. Ze waren dan ook uitsluitend bedoeld voor de Belgische en de Nederlandse markt. Deze Citroën 2 CV heeft het originele Nederlandse kenteken 00 08 1969. 

Door: Dirk de Jong 

Waarom weken ze op tal van punten af van de in Frankrijk gebouwde modellen? Er is wel enig speurwerk nodig, maar de echte kenners zien het meteen. Eigenlijk is het wel begrijpelijk, het staal kwam uit België, de bekleding, maar ook achterlichten, dashboard en andere onderdelen. De in België geproduceerde Citroën 2 CV is dan ook iets luxer en dus specialer en veel gezocht in de klassiekerwereld. Citroën’s visie op ontwerpen is altijd al bijzonder geweest, kijk maar eens naar de Traction Avant, de Citroën DS, de 2 CV, Dyane, de Ami en GS allemaal auto’s met bijzondere kenmerken, het zijn gewoon kunstwerken. Net als deze Citroën 2 CV AZ.

De levensduur van een 2 CV? 

Was hij door het klimaat in Nederland al na 8 tot 10 jaar rijp voor de sloop? Dit exemplaar heeft het door toevalligheden overleefd. De Citroën 2 CV AZ uit 1969 stond al jaren te wachten op een opknapbeurt. Een attente vader kocht deze auto voor zijn dochter, maar kon later een 2 CV Charleston aanschaffen. Daarna bleef het Belgische geitje staan. De foto’s van de Citroën 2 CV AZ werden gemaakt op het moment dan hij vanuit de schuur weer in het volle licht stond. De opknapbeurt of misschien wel een totale restauratie staat op de planning, zodat Margriet hem in zijn nieuwe leven kan koesteren. 

Betaalbaar? 

Margriet: “Ik wist niet meer of het er ooit van zou komen. Ik heb veel bekeken en zelfs de meest nog betaalbare 2 CV’s hebben te veel geleden. Voor een mooie gerestaureerde 2 CV moet je bijna een lening afsluiten om het te kunnen bekostigen. Daarom hebben wij deze fraaie rode Citroën 2 CV AZ aangeschaft, met het besef dat er nog veel liefde en aandacht nodig is om hem op de weg te krijgen.  Jarenlang heb ik in gedachten het verlangen gehad om de herinneringen aan mijn vroegere autoleven weer levend te maken, en de vraag of het er ooit van zou komen is nu wel beantwoord.”  

Abonneer nu en ondersteun al onze vaak gratis activiteiten voor de klassiekerliefhebber. We sturen u dan ook nog eens elke maand een kersverse AMK toe.

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

9 reacties

  1. Koets, motor en chassis kwamen uit Frankrijk naar België en werden daar verder geassembleerd met andere (veelal lokale) onderdelen, zoals glas, dakjes, kleuren, dashboards, sierlijsten, bekleding en verlichting.

  2. Dit was onze eerste auto 1968 in Duitsland, 2e handse, wijnrode 2CV, 2 jr. oud voor DM 900,= – in 1970 total los gereden voor de deur door dronken kerel, die met gebroken spoorstang door reed naar huis, waar de “Polizei” hem op kon pakken! Schadepenningen 600,= DM, waarna we een nieuwe Dyane 4 kochten voor DM 4.569,20 Euro 2.073,41 kochten en 1973 meenamen naar Nederland.

  3. Maar let op, niet alle AZ’s geleverd in Nederland komen uit Vorst, België. De laatste in 1970 geleverde AZ’s (18pk) zijn in in Frankrijk gemaakt omdat de fabrieken in Vorst omgebouwd werden voor het produceren van de 2cv4 en 2cv6.

  4. Mijn ’59 AZ (gekocht in ’66) kwam waarschijnlijk uit Frankrijk en had nog één van de laatste ribbeltjesmotorkappen. Kenteken BG-20-53. Hij tochtte, trilde, gierde, rammelde en met zonder vermogen.
    Was een JG nummer niet een invoernummer, met als ezelsbrug Jammerlijk Gekneusd?

      • LETS (Luchtmacht Elektronische en Technische School) in Schaarsbergen, dus de ‘Slappe Hap’.
        De Inters werden gebruikt voor de primaire rijopleiding. Daarna kreeg je een persoonlijk voertuig de Hanomag AL28 1,5 tonner met 4WD en goed in het terrein, zoals hier op de Edese heide. En uiteindelijk afrijden voor C en D op een DAF. (iirc). ‘t Is al zo lang geleden, maar als alles goed ging werd je MTO en ging je naar een vliegbasis.

        • Heb in 1970 de rij opleiding gehad in Schaarsbergen op de international echt wennen met de versnellingspook maar ook met de instructeurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten