Auto Motor Klassiek in augustus 2012

Miniaturen

De Volvo 240 mag dan al bijna twintig jaar uit productie zijn, in het straatbeeld is het nog altijd een vertrouwde verschijning. Er rijden in Nederland nog bijna achtduizend van deze onverwoestbare tanks rond. Exclusiever zijn de varianten met een zescilinder onder de kap – de 262, 262C, 264 en 265. Daarvan rijden er nog maar 355 over de Nederlandse wegen. Nog exclusiever is de 262C van Sjef Frehe. Daarvan bestaat er maar één.

Miniaturen

Jaren geleden tijdens de veteranenrace in Holten van de HMV (Historische Motor Vereniging) keek men de ogen uit. Een BSA met bovenliggende nokkenas, die hadden ze nog nooit gezien. Zo’n motor was toch nooit door de fabriek gebouwd? Kon hij vanwege de aangescherpte originaliteitsbewaking dan wel mee rijden? Men besloot van niet en hoe mooi hij ook gebouwd was, teleurgesteld keerde de eigenaar Sjoerd van der Werf uit Noord-Holland huiswaarts.

Miniaturen

Wubbe Johannesen’s (59) Opel Manta van september ’78 heeft nog altijd de eerste motor in het vooronder liggen. Het is een tweeliter met elektronische brandstofinjectie van van Bosch. De officiële benaming van Wubbe’s klassieker luidt ‘Opel Manta 20 E Berlinetta’. Dat is een hele mond vol voor de voorloper van de inmiddels ook al uit het straatbeeld verdwenen Opel Calibra.

Miniaturen

Bestaat er een klassieker die even onmiskenbaar verbonden is met een bepaalde lifestyle als de Volkswagen Bus? Of het nu een T1, T2 of T3 betreft, hun eigenaren zijn sociaal, ‘plukken de dag’, genieten van de kleine dingen in het leven en haast of stress lijken aan hen voorbij te gaan. “Life is what happens to you, while you’re busy making other plans” aldus John Lennon, maar dat wil niet zeggen dat je het leven zo nu en dan niet wat kan bijsturen. Genoeg reden voor ondergetekende zich eens te gaan verdiepen in de wereld van de Bulli.

Miniaturen

Verontwaardiging over het feit dat een motorfietsfabrikant zelf gaat shoppen? Dat is zòòò nineties! Van 1993 bijvoorbeeld. Toen presenteerde het Beierse BMW zijn 650 cc eencilinders. Die hadden Oostenrijkse Rotax-motorblokken. En ze werden in Italië gemaakt. Bij Aprilia.

Miniaturen

Het landschap ziet er uit als een van die geheimzinnige industriële installaties uit Star Wars. Erg sleutelvriendelijk lijkt het allemaal ook al niet. De dikke V12 lijkt bedolven onder inspuitgedoe. Maar Jaguar’s V12 was de enige dagelijks inzetbare twaalfcilinder en hij is dat nog steeds.

Miniaturen

Organisatoren Timo Rietbergen en Jan-Peter Nijmeijers hadden zich het 10-jarig jubileum van het internationale concours d’elegance Paleis het Loo wellicht heel anders voorgesteld. Tijdens het nationaal concours op zaterdag scheen de zon nog volop en was er een massa volk, maar de weervoorspellers die voor de volgende 24h regenweer hadden aangekondigd, kregen spijtig genoeg een overschot van gelijk.

Miniaturen

Er komt heel wat bij kijken om een auto door een bocht te laten gaan, veel meer dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Hoe de stuurinrichting is ontwikkeld, opgebouwd en wat er aan afstelling en onderhoud noodzakelijk is, daar gaat het deze keer over.

Miniaturen

De laatste jaren wordt het Zandvoortse duinencircuit geregeerd door ‘het milieu’, wat onder andere inhoudt dat ‘geluid’ een ‘issue’ is.

Miniaturen

Oldtimers te koop, Youngtimers te koop, Klassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Auto Motor Klassiek in augustus

Vandaag kopt de krant groot op de voorpagina: “dagje op stap; dure grap”. Attracties en dergelijke blijken de afgelopen jaren zomaar 30 procent duurder geworden. Dat verbaast helemaal niets. Misschien is het daarom een idee dat we in de AMK – indachtig de weergaloze Mastercard-reclame – overal een prijskaartje aanhangen. (Prijskaartje: gratis) Dat houdt alles overzichtelijk.
Stel je voor, je zit met de mooiste vrouw ter wereld romantisch te dineren bij kaarslicht. (Diner bij kaarslicht: 160 euro, was 120 euro). Ook de mooiste vrouw heeft longen, een maag, nieren en darmen. Wil je daar het fijne van weten wanneer je bij kaarslicht heel diep in haar ogen kijkt? Nee. Klassiekerliefhebbers zijn anders. Kom je op een meeting (meeting: 15 euro) met de mooiste klassiekers ter wereld en opent iemand een motorkap (motorkap: 200 euro gebruikt), dan staan er direct 37 man omheen. Zeker wanneer er dan ook nog gestart wordt… (starten Jaguar V12: vanaf 4 euro). En dan komen de interessantste feiten naar boven. Dat bracht ons op het idee voor een nieuwe regelmatig terugkerende rubriek genaamd ‘onder de motorkap’. We beginnen gelijk goed, met een blik onder de motorkap van een Jaguar XJS 5.3 V12 HE. (Jaguar XJS 5.3 V12 HE: € 11.000.) Als eigenaar Paul de motorkap van de albino roofkat met een royaal armgebaar opent zegt hij: “Mooi hè?” De aanblik was exact wat viel te verwachten. Een prachtige aluminium twaalfcilinder vrijwel helemaal verborgen onder onmisbare bijzaken.
Toch kom je onder de motorkap niet altijd tegen wat je verwacht, misschien dat het daarom zo fascinerend blijft. Neem de exclusieve 262C van Sjef Frehe. Daarvan bestaat er maar één. (Eenmalige 262C: op aanvraag.) Normaal zit onder de motorkap van een 262C de ietwat futloze maar mooi klinkende PRV zescilinder (€ 750 gebruikt). Niet bij die van Sjef Frehe. Maar nu is deze coupé ook anders dan alle andere coupés van Volvo. Qua historie, qua bouwjaar en qua uitvoering.
Misschien wel net zo verrassend is de ongelooflijke populariteit van de VW-bus. (Samba-bus: € 50.000). We proberen het geheim te doorgronden maar stuiten daarbij op nieuwe mysteries. De Rat-look bijvoorbeeld. Technisch perfect, maar zo roestig en afgetrapt als mogelijk. Was Columbo tóch zijn tijd ver vooruit met zijn afgetakelde Peugeot 403 Cabrio! Niet iedereen snapt de Rat-look. Daar had Columbo al mee te kampen. Maar denk ook eens opnieuw aan het diner bij kaarslicht. Haar gezicht als je haar naar huis wilt brengen in de Rat-look VW Bus: onbetaalbaar!.

 

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • VW T1 Microbus en Combi
  • Onder de motorkap: Jaguar XJS V12
  • Volvo 262C
  • BSA racer met koningsas
  • Opel Manta 20E Berlinetta
  • Concours d\’Elegance op Het Loo
  • Besturing
  • BMW F650
  • Wings & Wheels
  • KlassiekerPost
    De AMK lezers reageren
  • Klassiekertjes
    Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

 

En:
De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet.

VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG

Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek (?)
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Bijna 10 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken.

U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

 

Miniaturen

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Miniaturen

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Miniaturen

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals \’gestrikt\’ en onze youtube rubriek.

Miniaturen

Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten