Auto Motor Klassiek in mei 2014

In AMK mei 2014: DHRC kolommen, Ford Escort RS1600i, Honda CB 350 F, Alfa Romeo 6C2500 Competizione, Lagonda 2 ltr LC, VW Golf G60 Limited, Triumph TR7 Restauratie, Honda Cub Super 120, Techno Classica Essen, Monte Carlo Rally, TVR Tasmin Coupé, Tulpenrallymaand, Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

Hete hatchbacks met magische lettercombinaties, ze markeerden de technische revolutie van de jaren tachtig en verdrongen zelfs coupés. Ford deed een belangrijke duit in het zakje met de Escort XR3(i) en RS Turbo, maar wie kent de RS1600i? Eigenlijk een tussenpaus, maar misschien wel de lekkerste van het stel uit Saarlouis.

Nabestellen van het laatste nummer

[products_carousel display=”category” product_cat=”7440″ image_size=”medium” price=”false” quantity=”false” add_to_cart=”true” carousel=”true” auto=”false” minimum=”2″ items_min=”1″ items_max=”3″ items_scroll=”2″ pager=”true”]

Honda CB350F: Deed Honda zichzelf concurrentie aan toen de Japanse auto- en motorfabrikant uit Hamatsu in 1972, na zijn inmiddels legendarische CB 750 F en de ook waanzinnig goed verkopende CB 500 Four, ook nog met een kleine viercilinder van 347 cc uitkwam? Tenslotte had Honda in die inhoudsklasse al sinds 1969 een goed verkopende 350 cc tweecilinder. Wat zat daar achter?

Alfa Romeo 6C2500 Competizione: Voor de tweede wereldoorlog had Alfa Romeo prachtige karakteristieke bolides gebouwd zoals de Alfa 6C2300, die in 1938 werd afgelost door de 6C2500. De productie daarvan kwam in de oorlog stil te liggen, maar werd in 1946 weer opgepakt. De 6C2500 verscheen in verscheidene versies, zoals de “Freccia d´Oro” en de “Villa d’Este”. Het motorvermogen varieerde van 87 pk voor de basisversie tot 145 pk voor de raceversie, de “Competizione”.

Wanneer ik u vraag de stereotype TVR-rijder te omschrijven, dan zal Elmer Oosten uit Nunspeet waarschijnlijk niet snel binnen uw plaatje passen. Elmer valt nog ruim binnen de categorie ‘jongeren van onze samenleving’. Het obligate grijzende haar, de wijkende haarlijn en het bescheiden buikje liggen nog ver in het verschiet. Nu hoef je niet per se van middelbare leeftijd te zijn om TVR-liefhebber te kunnen zijn, maar de keuze voor een snelle VW Polo of gepimpte Subaru Impreza zou statistisch gezien voor de hand liggen. Voor Auto Motor Klassiek des te meer reden om nader kennis te maken met Elmer én diens TVR Tasmin coupé. Naar verluidt het enige exemplaar dat momenteel op Neerlands wegen te vinden is.

En dat is dan de ‘Super’ Motor, door en voor Dimitri Hettinga gemaakt bij de Chongqing Yinxiang Motorcycle (Group) Co. Ltd. Dimitri’s Supers zijn een eerbetoon aan het meest geproduceerde motorisch aangedreven vervoersmiddel ter wereld: de Honda Super Cub!

Aldert van den Berg (41) uit het Friese Hurdegaryp was 20 jaar oud toen hij op een goede dag bij zijn buurman op de oprit een Triumph TR7 zag staan. Hij was meteen helemaal weg van het sportieve, klassieke uiterlijk en het wigmodel. De TR7 was een auto die hij zelf maar wat graag wilde hebben. Aldert liet er bijna letterlijk geen gras over groeien want een dag later kocht hij er zelf ook één. Geen ‘kant-en-klaar’ exemplaar zoals zijn buurman had. Dat kon hij zich vooralsnog niet veroorloven. Aldert kocht een ronduit slecht exemplaar met als doel ‘m terug te brengen in concoursstaat.

Van de Volkswagen Golf G60 Limited zijn er slechts 71 gemaakt. Guido Schreur heeft er eentje en verbaast zich nog altijd over het stuk techniek dat in 1989 al werd gemaakt. “Wat een heerlijke toerauto, wat een vermogen, wat een prachtig motorgeluid. Het is écht het ultieme wat VW óóit gemaakt heeft.”

Niels Janson is een 17-jarige autoliefhebber. En net als elke autoliefhebber en in ieder geval elke lezer van AMK geeft hij zijn ogen tijdens de vakantie goed de kost. Tenslotte weet je nooit wat je in een achtertuintje tegenkomt.

Traditioneel besteden wij ieder jaar minstens twee keer uitgebreid aandacht aan de Tulpenrallye. De Tulpenrallye is niet alleen Nederlands meest bekende rally, maar ook ‘onze’ oudste.

Onder de kap gekeken van een Lagonda 2 litres low chassis: Een motorruimte waar je uren lang voor gaat zitten om er naar te kijken. Een ambachtelijk kunstwerk.

Het zal u niet ontgaan zijn dat eigenlijk overal herdacht wordt dat de autosportwereld een halve eeuw geleden danig op zijn kop werd gezet. Dat had te maken met de overwinning van de Iers/Britse equipe Paddy Hopkirk/(wijlen) Henry Liddon in de Rallye van Monte Carlo.

In Bob’s Boekenhoek brengen we iedere maand een aantal boeken onder de aandacht. Tenslotte verschijnen er ieder jaar weer veel interessante exemplaren. Nu gaan we in Bob’s Boekenhoek niet alleen nieuw verschenen boeken bespreken, maar ook boeken die al langer op de markt zijn of in een ver verleden zijn gepubliceerd. Omdat veel van de in het verleden verschenen schatten in boekvorm, mede door internet en gespecialiseerde boekhandels best goed verkrijgbaar zijn.

Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Ook deze maand heeft Bob, die eigenlijk Hans heet, weer een leuke selectie klassiekerboeken voor het voetlicht gehaald. Deze maand zijn dat Morris The cars and the company, Eine kurze Geschichte des Automobils en The Magnificent 7.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Mogelijk was het een oude truc van de illusionist Dynamo, maar ik zag hem afgelopen weekeinde voor de eerste keer. Temidden van nietsvermoedende omstanders stapte de tengere tovenaar vanaf de kade en liep op water. Gewoon over de Thames. Stomverbaasd fotografeerden de omstanders er op los om dit bijbelse wonder aan ongelovigen te kunnen laten zien. Normaal loopt Dynamo altijd eenvoudig weg, verbouwereerde mensen achterlatend. Dit keer werd hij door een politieboot van de Thames afgehaald.

Mijn oma zei altijd: de wondertjes zijn de wereld nog niet uit. En gelijk had ze want ze zijn er te kust en te keur.

Neem de Honda CB 350 viercilinder, dat was minstens zo’n groot wonder indertijd. Een 350 cc viercilinder in massaproductie voor verbazingwekkend weinig geld en ook nog eens ongelooflijk betrouwbaar. Net als zijn legendarische grote broer, de viercilinder CB 750 uit 1969, die bij introductie ‘most sophisticated production bike ever’ werd gedoopt door een Amerikaans magazine. Ook de Triumph TR7 mag een wonder heten, hoewel op een heel andere manier. Alleen al het feit dat hij er überhaupt kwam, want het Leyland Concern kampte in die tijd al met enorme moeilijkheden. Niet alleen was heel Engeland het strijdtoneel tussen vakbonden en werkgevers, intern kampte het concern ook nog eens met verschillende bedrijfsculturen en haat en nijd tussen de afdelingen onderling. Het mag dus met recht een wonder heten dat de TR7 er kwam, en dat er ook nog eens 115.000 van van de band rolden.

Wie de Alfa Romeo 6C2500 Competizione kent uit het boek ‘Slapende Schoonheden’ die zal hebben genoten van de bijzondere auto en tweeslachtige gevoelens hebben gehad bij de conditie. Aan de ene kant heeft de vervallen conditie iets heel moois, maar aan de andere kant is het ook weer diep treurig. Maar als je dan hoort dat deze auto inmiddels onherkenbaar is veranderd en miljoenen heeft opgebracht bij een veiling dan weet je: de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Moderne auto’s zijn al helemaal wonderlijk. De Mercedes-Benz S-klasse heeft bijvoorbeeld camera’s die de weg van tevoren analyseren en dat doorgeven aan de wielophanging. De vering ziet de drempel als het ware aankomen.

En dan hebben we natuurlijk nog de wonderlijke en razend knappe hybride technologie. Maar een echt wonder, dat zou toch een klassieker zijn die, net als illusionist Dynamo, op water loopt. Hoewel… Het zou me niks verbazen als Rutte en Samson de politie erop af zouden sturen om hem van de weg te halen!

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • Ford Escort RS1600i (1983) – RS Festival
  • Honda CB 350 F – little big four
  • Alfa Romeo 6C2500 Competizione – uniek
  • Onder de kap – Lagonda 2 ltr LC
  • VW Golf G60 Limited – de über Golf
  • Wrakken in Le Bugue – de vondst
  • Triumph TR7 Restauratie – Weg van de Wig
  • Honda Cub Super 120 – Een eerbetoon uit Passie
  • Techno Classica Essen
  • Monte Carlo Rally 50 jaar terug
  • TVR Tasmin Coupé – de TVR die ergens op lijkt
  • mei – Tulpenrallymaand
  • Klassiekertjes Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

En:De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 15 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.