omslag 9 2021 300

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

DAF 66 1300 Marathon Coupe en Volvo 66 GL

Een mooie dag met Hollands Glorie in tweevoud – 66 Derivaten

In maart liet Cor Tjepkema weten dat hij een volledig gerestaureerde DAF 66 1300 Marathon Coupé had gekocht. In april haalde Cor de auto op uit Gorinchem, en een paar dagen later reden we een rondje door de provincie. We stuitten op een Volvo 66 GL Combi, en niet veel later maakten we kennis met eigenaar Ane Westra. Zo ontstond het idee voor een duo-reportage met DAF 66 derivaten. En die mondde een paar maanden later op een mooie zomerdag uit in een verhaal waarin klassiekerpassie, gevoel voor DAF en een mooie duo rit centraal staan.

Ducati 350 desmo

Ducati 350 desmo

Er waren tien jaren verstreken sinds de productie van Ducati’s eerste ‘smalcarter’; de op de legendarische Marianna gebaseerde 175 T. Het snelle en fraaie blokje met bovenliggende nokkenas was met verschillende cilinderinhoud opklimmend tot 350 cc, met groot succes toegepast op de straat en op het circuit. Het werd nu echter tijd om de ‘koningsasser’ op vitale punten aan te passen om concurrerend te kunnen blijven, want de motormarkt werd inmiddels overspoeld met lichte en goedkope motorfietsen.

Alfa Romeo GTV Spider 1995 2005

Aankoopadvies Alfa Romeo GTV & Spider (1995-2005) – Cuore sportivo in optima forma

Al toen ze nog in de showroom stonden wist iedereen het zeker: de Alfa Romeo GTV en Spider uit de periode 1995-2005 worden klassiekers pur sang. Kijk je naar de waardeontwikkeling, dan begint het daar inderdaad op te lijken. Het bezit van zo’n sportwagen met de codenaam 916 vergt in principe geen grote offers van de eigenaar, want deze typen stammen uit de betere periode van het merk. Let op: als je achterstallig onderhoud moet wegwerken, kom je wel op de koffie.

Mercedes Benz 500 SEL limousine

Mercedes-Benz 500 SEL limousine – Über-Mercedes van 8,75 meter uit Litouwen SEL XXL

In Duitsland bestempelen ze elke middenklasser met een kont tot ‘limousine’, de rest van de wereld associeert de term gelukkig ‘gewoon’ met glitter & glamour. Er kan er maar één de eindbaas zijn: deze 8,75 meter lange Mercedes-Benz 500 SEL met een dubbele achteras en een kofferbak waar het duistere deel van het gezelschap een geheim kelderfeest kan houden.

Renault R4 van de HAN

De Renault R4 van de HAN

De R4, ze zouden er altijd zijn en blijven. Acht miljoen zijn ervan gemaakt. Hoofdontwerper Pierre Dreyfus vergeleek de R4 met een spijkerbroek: hij zit lekker, hij is praktisch, bijna niet stuk te krijgen maar makkelijk te repareren. Maar intussen is er de 4TLRally. Een rit van zo’n 6000 kilometer voor Renault 4’s vanaf Parijs naar Marokko en terug. De studenten van de HAN startten in Arnhem.

Restauratie Fiat 850 Special

Restauratie Fiat 850 Special – familiefeest

Josien Spoelstra en vader Tonny hebben samen vol overgave de Fiat 850 nieuw leven ingeblazen. Het was niet zomaar een restauratie. Het heeft de familieband van de Spoelstra’s enorm sterk gemaakt. Zo sterk als een Fiat 850 die gerestaureerd is.

Suzuki GT 380

Suzuki GT 380  Beschaafde alleskunner

Met de snelle, mooie en voor een tweetakt best beschaafde motor was de 371 cc metende GT 380 van Suzuki een prima aanbod. De luchtgekoelde driepitters zijn van 1972 tot 1978 gemaakt. Daarbij werd het eind van het tweetakttijdperk heel duidelijk omdat er nog tot in 1980 overjarige winkeldochters werden aangeboden. Maar toen die uit de showrooms waren verdwenen waren er toch mooi meer dan 85.000 exemplaren verkocht.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen Deel IV

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 4

In de augustus uitgave heeft u het derde deel over typeaanduidingen kunnen lezen, die te kust en te keur door verschillende fabrikanten aan hun automobielen werden gekoppeld. In eerste instantie werd gedacht dat het om hooguit vijftien, zestien, dubbel gebruikte typeaanduidingen zou gaan. Bij het schrijven van het artikel groeide en groeide de collectie en wel zodanig dat het niet meer was samen te vatten in één boeiend artikel. Vandaar een verhaal-in-delen.

nieuws 9 2021

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 9 2021

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 9 2021

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

In 1841 publiceerde de Schotse journalist Charles Mackay het boek ‘Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds’. Wie had gedacht dat het een klassieker zou worden toen het uitkwam? Ik niet, zeker niet op dat moment, maar het wordt nog steeds gelezen. Logisch eigenlijk wel want de dwaasheid van menselijk kuddegedrag kent geen grenzen.

Binnen de waanzin van de menigte bereikte ons recent tragisch nieuws over VW onderdeelnummer 199 398 500 A. Het is niet meer leverbaar. Althans, Volkswagen heeft het in de bedrijfskantine van het menu afgehaald. De wereldberoemde Volkswagen ‘currywurst’, die inderdaad zelfs een eigen onderdeelnummer heeft en die VW-dealers bij de fabriek konden bestellen, wordt verbannen. De currywurst is voor Duitsers net zoiets als voor ons de frikadel of de kroket, volstrekt onmisbaar dus. Volkswagen introduceerde de currywurst in 1973 en het was van meet af aan een enorm succes. Het bedrijf verkocht inmiddels meer currywursten dan auto’s! Moeten onze arme Oosterburen nu dan helemaal op 199 398 500 A ‘verzichten’? Dat dan weer niet, want hij is nog wel te krijgen in een winkeltje aan de overkant van de bedrijfskantine. Maar in de bedrijfskantine is vlees na de ‘werksferien’ helemaal passé. Het menu is uitsluitend vegetarisch. Het grappige is dat de ‘originalton’ rept over de wens van het personeel, terwijl uit de reacties op Duitse internetpagina’s vooral erg veel verbolgen medewerkers hun gal spuien. Zelfs voormalig bondskanselier Gerhard Schröder vond het een eenduidig ‘Nein’. Het punt is vooral de dwang. Het is wel duidelijk dat onze ‘moderne tijd’ over enkele decennia goed gaat zijn voor meer dan één nieuw hoofdstuk in “Extraordinary Populair Delusions and the Madness of Crowds”, mocht er ooit een nieuwe editie komen.

Langzaam maar zeker gaat er steeds meer van het menu. Niet alleen de currywurst, maar ook de tweetakten. Gelukkig hebben we de klassiekers nog, want zeg nu eerlijk, hoe gaaf is zo’n driecilinder tweetakt Suzuki? Niet alleen om te zien, maar ook om te horen. En soms ruiken want we deden altijd een beetje slaolie in de benzine, niet vanwege een technische noodzaak, maar het rook zo lekker ‘Castrol’. En het is plantaardig, dus goed. Er worden geen nieuwe tweetakten van betekenis meer gemaakt, dus we moeten de klassieke tweetakten maar goed koesteren.

Natuurlijk, ook in het verleden was er genoeg waanzin. Neem de Mercedes 500 SEL, zelfs in standaarduitvoering een ‘waanzinnige auto’, maar deze limousineombouw – waarschijnlijk uitgevoerd in Litouwen – geeft letterlijk een heel nieuwe dimensie aan waanzin. Lijkt me wel een enorme uitdaging om in te rijden, of op zo’n minuscule parkeerplaats van tegenwoordig kwijt te kunnen. Is het echt een mooie auto? Daar kun je over twisten. Maar het lijkt qua ruimte en uitstraling van Duitse degelijkheid wel de ideale mogelijkheid om in privacy stiekem een currywurst te eten, mocht het ooit helemaal niet meer mogen!