Auto Motor Klassiek in mei 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Na een teruggetrokken bestaan, grotendeels achter de gesloten deuren van een oude schuur begon twee jaar geleden het tweede leven van een bijzondere coupé. Op een dag werd zijn extravagante karakter wakker gekust en schitterde hij voor het eerst van zijn leven in een professionele fotoreportage. Maar daar bleef het niet bij. Hij werd ontdekt door de makers van een Nederlandse film en maakte vervolgens carrière op het witte doek.

Goed: “Die Jappen maken gewoon alles na”, dat ging op in de prilste dagen van de Japanse motorwereld. Direct daarna begonnen de Japanners dingen beter te doen. Daarna trokken ze hun plan uit wat er geleerd was en gingen ze hun eigen gang. Zoals de Europese en Amerikaanse motorindustrie keihard merkte.

‘Dit is de oudste Simca 1500 van Nederland,’ meldt Van Spanje trots. Vooral de originaliteit van de auto springt in het oog. De Simca is in 1964 in Rotterdam geleverd aan een ingenieur. Deze eerste eigenaar had de auto tot eind jaren negentig in bezit. Na een aantal jaren stilstand is de auto toen in handen van een liefhebber gekomen, van wie Van Spanje de auto recent wist over te nemen.

In 2016 omarmde autoliefhebber Peter van Wijk zijn jeugdliefde. Hij kocht een Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde Combi met werk en bracht zijn Benz in samenwerking met professionals terug naar een onberispelijke staat. In dit artikel staat Peters’ auto centraal, spreken we met de betrokkenen die de aanvankelijk gehavende Benz in oude luister herstelden, én wordt Baan Twente in Rijssen bezocht, de dealer die Peters’ Mercedes-Benz van de Baureihe S210 in 1999 nieuw leverde.

Bentley werd in 1931 overgenomen door Rolls-Royce, waarna de productie twee jaar werd gestaakt. Tijdens de wedergeboorte van het merk werd besloten dat het merk de – zeg maar – sportieve tak van Rolls-Royce zou worden. Maar daar in was het management niet erg gewetensvol. We zien deze Bentley S1 niet persé in een dappere vierwieldrift door bochten vegen. De auto heeft meer van een statige oudere dame dan van een hooligan.

De meest bizarre automobiele ontwerpen ter wereld, zijn in de meeste gevallen driewielers geweest. Er werd wat afgeknutseld. Ook na de 2e Wereldoorlog toen men toch wel weer vervoer wilde hebben. Om droog van A naar B te komen. Geld voor aanschaf van een nieuw of gebruikt exemplaar was er niet. En dus moest er zelf iets bedacht en gebouwd worden.

Tussen 1985-1996 maakte Suzuki de RG 80 Gamma. Die motorfiets – dat motorfietsje – had een cilinderinhoud van 79 cc, een zesversnellingsbak, sportieve looks en een tophalf. De auto- en motorfietsmakers uit Hamamatsu zetten er een van de snelste lichte motorfietsen uit de jaren tachtig mee op de wieltjes. Dat klinkt misschien wat flauw. De RG 80 zag er immers groter, echter uit dan hij was. Daar hielp ook het toen hoogst moderne 16-inch voorwiel aan mee. En hij was heel wat mans. De zesbak was vrij uniek in zijn klasse en in combinatie met zijn lage gewicht was de kleine RG er best rap mee.

‘De mooiste Porsche ooit.’ Hele volksstammen durven het tegenwoordig te roepen over de 928, waarmee zij de 911-puristen links laten liggen. Wanneer je het design tot in detail gaat ontleden, raak je alleen maar meer in vervoering en slaat de verliefdheid in alle hevigheid toe, nog voor je één meter hebt gereden. Dat doen we echter óók.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels en Erik van Putten.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Bestaat God? Dat is een van de vele existentiële levensvragen die de mensheid volgende week maandag op de kop af duizenden jaren lang bezighoudt. Hele volksstammen denken het antwoord gevonden te hebben en zijn dan vaak bereid dit antwoord desnoods met geweld aan anderen op te dringen. Wat meer dan een beetje ironisch is, als je nagaat dat vrijwel elke religie toch wel zijn bedenkingen heeft bij moord en doodslag en fysiek geweld moeilijk te verenigen is met het universele religieuze beeld van de ‘goede mens’. Natuurlijk heeft dan ook wel weer een voordeel, de ‘gristelijke’ kruistochten uit het verre verleden hebben prachtige films en legendes opgeleverd. Waarbij Monty Python and the Holy Grail misschien wel de leukste, maar dan toch in elk geval de meest historisch verantwoorde representatie is van die tijd. En met zo’n kruistocht heb je natuurlijk wel wat te doen, da’s ook belangrijk. Dat brengt ons gelijk bij de volgende prangende levensvraag. Wat is de zin van het leven? Er zijn natuurlijk altijd van die bovennatuurlijke mensen die ultra-nobele doelen nastreven zoals het redden van de planeet, het bekeren van heidenen, het klimaat te redden door te spijbelen (stom, had ik daar toentertijd maar aan gedacht) of het uitvinden van vegetarisch vlees. Voor anderen zoals Michael A. Hoffman had het leven alleen nog maar zin als hij een zelfgebouwde, gemotoriseerde driewieler zijn eigen mocht noemen. Al zijn vrije tijd ging erin zitten, maar het resultaat maakt pijnlijk duidelijk dat passie alleen maar zelden voldoende is. Maar voor een simpele ziel zijn al die edele doelen natuurlijk veel te hoog gegrepen. Had je mij pakweg 30 jaar geleden gevraagd dan had ik geantwoord ‘het restaureren van mijn Alfa Romeo1750 GTV’. Want daar moest op dat moment alles voor wijken. Zo kan ik het ook volledig begrijpen dat iemand een Mercedes-Benz S210 kombi wil restaureren. Als ex-eigenaar van een vijfcilinder turbodiesel en een 4,2 liter V8 benzine kan ik onderschrijven dat het heerlijke auto’s zijn om te rijden. Maar zooo roestgevoelig. En zeker niet de meest robuuste Mercedes ooit. Vooral de V8 kende veel kleinere mankementen, hoewel de motor en de automaat nooit een slag hebben gemist. Maar je kunt je ook afvragen of het zin heeft om te vragen naar de zin van het leven. Stel je voor dat de Noordse Stern met die onzin zou beginnen? Deze ietwat vreemde vogel vliegt heel zijn leven (toch meer dan 30 jaar) tussen Noord- en Zuidpool (!) en legt zo’n 2.5 miljoen (!) km af in die tijd. Soms is het beter om dingen op zijn beloop te laten en de antwoorden zichzelf aan te laten dienen. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik spijbelde om verschillende goede redenen waaronder, uh, het klimaat. Op een van die fietstochten tijdens schooltijd ontwaarde ik achter op het erf van een garagist een visioen dat later een Jaguar E-type bleek te zijn. Een Series I. Coupé. Een regelrechte openbaring. Op dat moment leek het zo vanzelfsprekend. Het kan niet anders, God bestaat!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.