Auto Motor Klassiek in maart 2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Schets je het ideale GTV-plaatje, dan is de bejubelde Busso V6 present. Toch? Volgens de Vlaamse radiopresentator Guy De Pré wel, die een 2.0 inruilde op een ‘6’. Wetende dat Alfa Romeo decennialang een verdomd prettige Nord-viercilindermotor in het gamma had, prikkelt zijn afdankertje onze nieuwsgierigheid. Wordt het behelpen of onverwacht genieten?

Heel lang was het ‘not done’ om interesse te hebben in ‘Nazi’ legermateriaal. Terwijl die machines toch echt de enigen waren die weg zouden moeten komen met “Befehl ist Befehl”.

Martin de Jong heeft sinds zes jaar een Trabant 601 uit 1965. Hij rijdt ermee maar er kriebelt meer bij hem. Want het is een Nederlandse auto. Wie kocht destijds deze auto zonder fratsen? Daarom is hij een onderzoek gestart en komt al een heel eind in de richting van het bouwjaar, de geboortedatum van zijn adoptiekind. Maar er zit nog een groot gat in de historie en dus wil hij graag horen van AMK-lezers die mogelijk meer weten.

De Citroën 2CV modellen die door liefhebbers Echte Eenden worden genoemd stammen uit een lange periode. Die loopt van de 2CV introductie van 1948 tot en met de bouwserie die door Citroën begin jaren zeventig uit productie wordt genomen. De kans om met een 2CV berline uit het laatste volledige bouwjaar van deze oude Eend te rijden wordt met beide handen aangegrepen.

‘Ouder dan 25 jaar’, dat is klassiek voor de wet. Veel klassiekerliefhebbers zitten op twee keer die leeftijd. Jesse ‘Djess’ Bruggeman is nog niet eens ‘houderschapsvrij’. Maar hij heeft wel een 100% ‘nostalgiaproof’ denkraam.

De bescheidenheid ten top, deze Nissan Cedric uit 1965, want buiten het typeplaatje op het schutbord draagt hij nergens fier zijn merknaam uit. Juist dat zorgt er echter voor dat hij onbedoeld alle aandacht op zich gevestigd weet, want omstanders lopen hopeloos vast in het identificeren van de barokke sedan, die vorig jaar verscheept werd vanuit Australië. De eigenaren moesten wel, aangezien hij op ons continent amper in het wild voorkomt.

Het is opvallend hoe weinig aandacht er in de literatuur wordt besteed aan het door de gebroeders Boselli gestichte bedrijf in Bologna. Er was namelijk een tijd, waarin Mondial in de Grand Prix racerij tot de absolute wereldtop behoorde.

Dit jaar stonden enkele merken in de spotlight die niet meer bestaan maar die prachtige ontwerpen hebben geproduceerd in het verleden. ‘Forgotten Classics’ ofwel, ‘vergeten klassiekers’ was het thema van de oldtimerbeurs die inmiddels behoort tot de grootste oldtimerevents van de Benelux.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“Ooit, tijdens de drooglegging, moest ik dagenlang leven op niets anders dan eten en water” zei de wereldvermaarde beroepsdrinker W.C. Fields ooit, die naar verluidt altijd onder invloed was. Behalve dan tijdens die paar dagen gedurende de drooglegging. 

Nu is de drooglegging een interessant fenomeen, dat voornamelijk werd veroorzaakt door irritante moraalridders. Wie dacht dat de hedendaagse moraalridders met hun onwrikbare geloof in hun eigen gelijk een nieuw fenomeen waren, slaat de plank dus gevoelig mis. Mensen die hun gelijk kostte wat het kost aan anderen op willen leggen, desnoods met geweld, zijn van alle tijden. Interessant is dan wel weer dat deze drooglegging veel onbedoelde effecten had. Sommige amusant, zoals het feit dat de omzet van druivensap verviervoudigde. Simpel omdat druivensap vanzelf gaat fermenteren als het lang genoeg ligt en dan wijn met wel 12% alcohol wordt. Minder amusant was de enorme toename van de criminaliteit. Het beoogde effect werd ook een soort van bereikt: het aantal gevallen van levercirrose nam af, net als dat van alcohol psychoses en kindersterfte. Veelzeggend was de reden voor de beëindiging van de drooglegging: de overheid kreeg een stuk minder geld binnen aan accijnzen en heffingen…

Drooglegging heeft bar weinig te maken met klassieke auto’s en motoren. Zou je denken… Maar als je kijkt hoezeer fossiele brandstoffen – die je zelfs met een beetje goede wil een natuurproduct kunt noemen – in het verdomhoekje worden gezet, dan zou het zomaar kunnen dat we een nieuwe drooglegging tegemoet gaan. 

Maar alle mogelijke horrorscenario’s ten spijt, nu kunnen we in elk geval nog steeds genieten van alle mooie zaken die de autowereld in het verleden heeft voortgebracht. Ik bedoel maar, deze AMK puilt uit van de talloze mogelijkheden. Het kan zo’n prachtige 2CV zijn uit het begin van 1970, met al zijn charmante en eigenzinnige oplossingen. Als je die luchtgekoelde tweecilinder hoort lopen en je ervaart dat deinende veercomfort en de totale afwezigheid van enig spoor van prestatiedrang, dan ben je ineens weer twintig (of meer) jaren jonger en vergeet je op slag alle hedendaagse horror. 

Een heel andere ervaring is dan weer de temperamentvolle en heerlijke Alfa Romeo GTV 2.0. Een echte rijdersauto met zijn heerlijke dubbelnokker, zijn twee dubbele carburateurs en onmiskenbare gulzige blèr bij bepaalde toerentallen. Een auto waarbij je het zijraampje altijd een stukje open houdt om volledig te genieten van het geluid. 

Hoewel je bij een Eend en een Alfa al een tijdje niet meer van extreem betaalbaar kunt spreken, kun je dat bij een snerpende tweetakt Trabant 601 wel. Bewust afzien, en toch de geneugten van het bewust autorijden ervaren. Blijf genieten van het moment. Laat je niet gek maken, niemand weet wat de toekomst brengt. En mocht echt de nood aan de man komen, weet iemand hoelang druivensap moet liggen voordat het benzine wordt?

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.