Auto Motor Klassiek in juni 2018

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Het was een buitenkans. Een Alfa Romeo Alfasud 1.5 Super, die in augustus 1979 nieuw werd geleverd door Rinsma in het Friese Berlikum. Maar helaas, het Italiaanse raspaard verdween uit beeld, om pas onlangs terug te keren in de schappen van de oudste Alfa Romeo dealer van Nederland. Nu restte niets anders dan er als de kippen bij te zijn om een dag met deze vergaand originele Alfasud te gaan rijden. Het werd een fantastische ervaring met een auto, die zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een zeldzame verschijning.

MV is zoveel meer dan de onbetaalbare viercilinders. Nou ja: de 350 cc stoterstangen MV’s zijn natuurlijk van een heel ander kaliber. Maar het zijn wel Echte MV’s en dat staat ook trots op de tanks. Van de ‘rondcarter’ 350’s zijn er naar Italiaanse begrippen best wat verkocht. Maar toen dat model aan het begin van de jaren zeventig toch wel wat oubollig was geworden, werd het tijd voor een nieuw plan.

Meestal blijft het bij platonische liefde wanneer je je zinnen hebt gezet op een alom begeerde, oogverblindende schoonheid. Herman De Ploey moest veel geduld opbrengen toen hij in ‘zijn’ stad Antwerpen een Buick Riviera van 1964 najoeg, maar zag dat uiteindelijk beloond. Dat moment ligt overigens al 42 jaar achter ons en de romance duurt onverminderd voort.

Met een naam als André François ligt het natuurlijk voor de hand om een voorliefde voor Frankrijk te hebben. Maar als die voorliefde dan uitkristalliseert in een hartveroverende Renault ‘Juva Fourgonette’, een braaf bestelwagentje, dan is er meer aan de hand. Want oudgediende bedrijfswagentjes zijn er niet veel. En daarbij worden ze vaak nog eens ondergewaardeerd ook. Dat is allemaal zo gek niet. Want dit soort auto’s is altijd ‘gebruiksartikel’ geweest. Ze moesten hun werk doen zolang ze konden. En daarna? Daarna bleven ze in schuren en op velden staan totdat de tand des tijds zijn werk had afgemaakt.

Hoe diep we ook in ons geheugen graven, we durven zelfs met een pistool op de slaap niet meer te zeggen wanneer we voor het laatst een Opel Kadett E GSi in levenden lijve zagen. Tot voor kort. Rick van Stippent schoof zijn Ford-gezindheid terzijde bij het ontdekken van een kraakvers exemplaar van deze Rüsselsheimer, onbedorven en met krap 20.000 kilometers op de klok, analoog geregistreerde onder het digitale dashboard. We staan paf.

Met de K100 had BMW de gedroomde aflossing van de grote tweeklepsboxers op de markt gebracht. De K100 was een revolutionaire machine die in verband met de vorm van zijn motorblok en zijn kenmerkende geluid de geschiedenis in is gegaan als ‘de fluitende baksteen’. De ontwikkeling van de K100 aan het begin van de jaren tachtig was een beslissing van marketeers die vonden dat het tijdperk van de boxers nu echt maar eens voorbij moest zijn. De van 1985-1996 gemaakte 740 cc driecilinder K75 met zijn motor ook ‘in de lengte’ en zijn cardanaandrijving was een ‘spin off’ van dat project, en volgens veel mensen de beste BMW aller tijden.

De wereld heeft in de afgelopen decennia vele tientallen, zo niet honderden ontwerpers en bouwers gekend. Veelal in Italië, maar ook Frankrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië, Duitsland, zelfs Nederland! Tussen al dat Italiaanse geweld ook Boneschi Srl.

Vanuit het Gevangenismuseum in Veenhuizen werd op 22 april voor de 37e keer de Horse Power Run verreden. Een rit voor motorrijwielen gebouwd voor 1921. De dag ervoor konden de deelnemers aan Rondom Gees meedoen.

Wie op vakantie naar Griekenland gaat, verwacht geen automuseum in het stadscentrum van Athene aan te treffen. Toch, op slechts 500 meter van het Nationaal Archeologisch Museum, staat een modern hoog gebouw met daarin 115 klassieke auto’s verdeeld over drie etages.

Tijdens het paasweekend vond de derde editie van Klassieker Drachten plaats. Net zoals bij de eerste twee edities liet de organisatie onder leiding van Sjouke Bosma zien hoe een uitstekend concept voor levendigheid én toekomstperspectief kan zorgen. Het wederom gegroeide evenement was in alle opzichten geslaagd.

Terwijl u dit leest dient u zich te bedenken dat er elders in Nederland 260.000 dementerende landgenoten zijn. Het aantal – zo wordt verwacht – zal in de komende jaren sterk stijgen. De Ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie en ook de allerduurste ziekte in ons land.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“Als iedereen het met me eens is krijg ik altijd het gevoel dat ik het mis heb,” zei Oscar Wilde ooit. Ik had het niet beter kunnen zeggen, daarom herhaal ik het maar. Want dat ervaar ik ook vaak. Bijvoorbeeld met Donald – Let’s make America great again – Trump. Het leek me van tevoren al een enorme hork en een ramp voor Amerika als hij gekozen zou worden. Maar als ik dan merkt dat iedereen er zo over denkt krijg ik toch mijn twijfels. Hij probeert zich in elk geval aan zijn beloftes te houden… iets waar je maar weinig politici van kunt beschuldigen. En… Noord- en Zuid-Korea praten weer met elkaar… hoe bizar is dat? Nu zit iedereen wel te zeuren op Amerika en Trump, maar dat is dan toch wel weer bijzonder. Bovendien, een land waarin de V8 decennia lang de norm was, kan niet echt slecht zijn, toch?

In mijn vroege jeugd raakte ik gefascineerd door Amerikaanse auto’s, die in het gewone straatbeeld in onze woonwijk gevuld met Simca’s, Fiats, Opels en de enkele Mercedes nogal uit de toon vielen. Ze hadden het brallerige van een Donald Trump qua uitstraling. Het schiere formaat was natuurlijk een dingetje. Maar ook de opvallende vormgeving. En dan het geluid… De eerst keer dat ik het V8 geluid bewust hoorde was toen de indrukwekkende auto van de schoonouders van een van de buren door de straat kwam. Ik wist niet wat het was, maar ik moest er ook zo een. (Het was een gitzwarte Studebaker Golden Hawk.) Statig gleed de auto door de straat. Behoedzaam tussen de Europese gezinswagens door met die magistrale V8 roffel… dat beeld en dat geluid zal ik nooit meer vergeten. Vanaf dat moment stond mijn 10-jarige leven in het teken van megalomane plannen die ervoor zouden moeten zorgen dat ik zo snel mogelijk zo’n soort auto zou hebben. Maar langzaam maar zeker – duurde zeker 3 weken – ging ik weer over tot de waan van de dag. Nieuwe Auto, Motor und Sports. Nieuwe liefdes – de Intermecchanica Indra, de Maserati Mexico of de nieuwe 350 SLC trokken mijn aandacht. De Lotus Europa TC… Elke twee weken weer een hele lading auto’s die ik ook moest hebben. Ik begrijp Jay Leno…

En dan ineens is het er weer. Dat gevoel dat ik kreeg bij die statig glijdende, donkerbruin blubberende Golden Hawk. Dat onbedwingbare verlangen. De megalomane plannen. Zo’n auto moet ik ook. Nu zag ik alleen nog maar de foto’s die Aart van der Haagen had gemaakt. Maar wat een auto, wat een verhaal. Jaloersmakend. Een ongerestaureerde Buick Riviera van 1964, bij de tweede eigenaar. Bijzonder geslaagd model. William Lyons merkte naar verluidt zelfs op dat Mitchell “had done a very wonderful job”. Ook Sergio Pininfarina en zelfs Raymond Loewy dachten er zo over. Maar alsjeblieft, ga niet mailen of bellen dat u het er óók mee eens bent. Het laatste dat ik zou willen is dat ik het gevoel krijg dat ik het mis heb…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X