Auto Motor Klassiek in december 2016

omslag-amk-12-2016-300

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

 

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

omslag-amk-12-2016-300

Hij lijkt de mensheid een beetje af te schrikken, toen en nu: de kolossale Jaguar Mk X, later geëvolueerd tot 420G. Neem toch eens de moeite om toenadering te zoeken tot deze ravissante automobiel, die reizen tot kunst verheft. Dit rollende monument tilt een gevoel van oppermachtigheid naar een nieuw niveau, al vergt dat financieel wel offers.

Yamaha YR1: De supersnelle tweetaktmotoren van Yamaha, die veel wegracetechniek in de genen hadden, begonnen in de jaren zestig kalmpjes aan steeds populairder te worden op de Europese markt. De gevestigde motorfabrikanten begonnen er wat nerveus van te worden. Yamaha’s grootste concurrent, en al snel de grootste motorfabrikant ter wereld, Honda concentreerde zich op viertaktmotoren en dat liet voor Yamaha de plek als ‘grootste tweetakt motorfabrikant ter wereld’.

Ford Capri: Waar zijn de tijden gebleven dat je als heer des huizes een statement kon maken in de straat? Zolang je geen al te zware aanslag op de gezamenlijke portemonnee pleegde en je kroost een fatsoenlijke achterbank garandeerde, had je de zegen van moeder-de-vrouw. Bijna 1,9 miljoen verkochte Capri’s bewijzen dat Ford de juiste snaar bij kerels raakte.

Klassieke voertuigen mogen zich vandaag de dag in een grote populariteit en verscheidenheid verheugen. En de gelukkige bezitters hebben allen hun eigen wijze om invulling te geven aan hun passie. Sommigen bezitten een klassieker en rijden er alleen mee. Anderen halen voldoening uit de restauratie van de oldtimer, rijden er een bepaalde periode in en verkopen hem aan een nieuwe gelukkige eigenaar. Maar er bestaat ook een overtreffende trap van oldtimerliefde. Lex Miedema geeft daar op een prachtige wijze invulling aan.

Dick Egberts is een gepassioneerd liefhebber van Saab. Hij heeft er al een aantal gerestaureerd en er volgen meer projecten. Aan onderdelen geen gebrek. De voorraad onderdelen is groot. “Met de voorraad ben ik mijn eigen leverancier”, zegt hij trots.

Horex Imperator (1954-1958): De Horex die een Zündapp werd. Is dat geen spannende ontwikkeling? Maar de officiële Horex importeur in Noord-Amerika werd er niet blij van.

In 1999 viel het oog van Peter de Roy uit Schalsum – tijdens een vakantie in Wassenaar – op een in aardige staat verkerende VW 1303 Cabriolet met Duits kenteken. De Karmann-Kever kwam via een ouderwetse advertentie in de zaterdagkrant van de Telegraaf bij de Roy in beeld. De Volkswagen zou een grondige restauratie ondergaan, zoveel was zeker.

Nu de kerst en de jaarwisseling actueel zijn, het bijna lenteweer is omgeslagen naar het winterweer, er op straat weer kwistig met pekel wordt gestrooid, staat uw klassieker natuurlijk in de winterstalling. Zorgt u de komende maanden goed voor uw oogappel dan zal uw inzet beloond worden. Doet u dat niet dan wordt het slepen met accu’s, startkabels, spuitbusje WD40, spuitbusje ‘start pilot’ – ‘remmenreiniger’ volstaat ook. En als het machien dan eindelijk aanslaat, wordt u nog verblijd door een zogenaamde ‘vastgevroren’ koppelingplaat, slepende remmen, ‘vierkante’ banden en mogelijk nog véél meer ellende. Vandaar dat wij in vijf stappen de stalling begeleiden. Vijf simpele suggesties. Mocht u nog vragen hebben, dan verwijzen wij u naar uw garagist?

Ontdekkingsreis door Canada: Het is woensdag 25 juni 2016, gisteren geland op het vliegveld van Calgary, Canada. Niet bijster interessant op zich, totdat ik u vertel waarvoor ik daar ben. Gary’s Yard. Wat dat is? Een enorme collectie auto’s die deels een zijn geworden met de natuur. Een soort ‘insider tip’ voor autoliefhebbers…

Deze keer foto’s van botsingen met lantaarnpalen en/of bomen, brugpeilers. Vroeger gaven die niet echt mee, anno heden nog steeds niet… Omdat wij natuurlijk niet weten of hier (zwaar) gewonden, doden of ander verdriet bij te betreuren was, willen wij u op voorhand laten weten, dat wij hiermee natuurlijk geen oude wonden willen openrijten…

In oktober 2015 kende CLASSICSNL – de beurs voor klassieke automobielen in Leeuwarden – een uitstekende start. Kwalitatief goed en hoogwaardig commercieel aanbod en klassiekers voor expositie doeleinden vormden uitstekende uitgangspunten om het hoogwaardige imago van CLASSICSNL vorm te geven. Dít jaar groeide de beurs op alle vlakken.

De Classic 500 Challenge van 16 en 17 september was alweer de zevende editie van dit toonaangevende evenement. Een initiatief van Martin Roosenboom die in zijn leven met veel succes deelnam aan welhaast ontelbaar veel rally’s en kaartleesritten, doch daar iedere keer iets miste. Roosenboom is een perfectionist, een alleskunner die het organiseren van een zo’n evenement niet in zijn eentje klaar zou kunnen spelen. In Frans Diepenveen vond hij een uitstekende kompaan. Mede doordat die goed met computers om kon gaan en dus een belangrijke schakel zou worden in het succes. Deze zevende editie werd rond Enschede verreden. De uitvalsbasis het splinternieuwe Van der Valk Hotel aldaar.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria en die van Erik. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Een meesterwerk maken is simpel. U hoeft dat niet van mij aan te nemen. Michelangelo wordt over het algemeen gezien als de beroemdste kunstenaar uit de Italiaanse renaissance. Zijn meest bekende werken zijn misschien wel de standbeelden “David” en “Pieta” en de fresco’s op het plafond van de Sixtijnse kapel. En zelfs die grootse kunstenaar zei desgevraagd over het beeld van David: “Simpel, het beeld zat al die tijd in het marmer, ik hoefde het alleen maar te bevrijden” (of woorden van gelijke strekking). Zijn “David” toonde een perfectie in anatomie, proporties en detail die tot op de dag van vandaag eigenlijk nooit geëvenaard is. Het was een werk dat direct als meesterwerk gezien werd.

Een meesterwerk is vaak niet zo moeilijk te herkennen. Neem bijvoorbeeld de race die Max Verstappen in Brazilië reed. Fan of niet, je kunt niet ontkennen dat de race een absoluut meesterwerk was. Een legendarische prestatie. En het was zo simpel… je bedenkt gewoon een nieuwe ideale lijn.

Toch zijn meesterwerken niet altijd zo evident. Natuurlijk is bekend dat William Lyons de Michelangelo van de auto’s was. Maar dan wordt meestal gedacht aan modellen zoals de SS 100, de XK 120, de E-type (die strikt gesproken meer een Sayer-creatie was). Zelden wordt de Jaguar Mark X genoemd. Behalve dan door Aart van der Haagen in deze AMK. Letterlijk spreekt hij over een ‘megalomaan meesterwerk’. Grootheidswaan? Tja, het valt niet te ontkennen dat de Mark X allesbehalve compact is. Het was tot de XJ 220 de breedste Jaguar ooit gemaakt. En toch… Het ìs weliswaar een grote auto maar toch ook de ultieme passende hardware bij de Jaguar slogan: Grace, Space & Pace. De langgestrekte lijnen, het licht vooroverhellende front en de vloeiende carrosserievorm geven stilstaand al de indruk van snelheid, pace. Maar het ‘pace’ blijft niet alleen bij de looks. Met de pakweg 265 pk sterke, vrijwel ongewijzigde E-type motor in het vooronder valt er weinig te klagen. En hoe groot de auto ook is, hij beschikt toch over een royale mate van grace. Goed, als van een ietwat corpulente kat. En wat betreft de space… het valt niet te overzien dat hij behoorlijk wat ‘space’ innam, en toch ook veel ruimte bood! Misschien zou het wel Lyons ultieme kunstwerk zijn geweest ware het niet dat hij in 1968 kwam met de perfect geproportioneerde XJ6… zijn David.

Blijkbaar hadden zich al twee beroemde beeldhouwers voordien met hetzelfde stuk marmer beziggehouden, maar het lukte hen niet wat de toen 26-jarige Michelangelo wel lukte. Er waren op Interlagos talrijke andere coureurs die poogden de perfecte race te rijden. Maar niemand maakte zoveel indruk. Er zijn al meer heel grote auto’s geweest. Maar nooit eerder was een zo forse auto zo gracieus. Dat soort details maakt duidelijk waarom niet iedereen meesterwerken maakt. Een meesterwerk maken is weliswaar simpel, maar nooit eenvoudig!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.