Auto Motor Klassiek in augustus 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Een auto kopen waar een oud vrouwtje mee heeft gereden. Is dat wel slim? Freerk Trenning deed het en dat leverde hem een jarenlang restauratieproject op. Waarom kiest hij voor deze Daf-Volvo? “Het is een outsider, een underdog. Hij is traag en lawaaierig en hij was te duur destijds. Maar daarom heb ik deze auto gekocht.”

Als Mulo leerling ging ik wekelijks naar de boekhandel om het ‘Weekblad Motor’ te kopen. En in 1971 las ik in mijn op krantenpapier gedrukte lijfblad over de motor die mijn leven veranderde: De Paladijn, de schepping van Ab van Ginhoven. Hoewel Ab van Ginhoven een volbloed techneut was, was romantiek hem blijkbaar toch niet vreemd. Hij noemde zijn nieuwe aanwinst immers ‘Paladijn’. En een paladijn, dat was een soort huurling voor nobele zaken. Maar waarom had dat ding die die waanzinnig lange inlaatkelken? In het archief van wat ooit Weekblad Motor was vond ik nog wat informatie. En daarna werd de Paladijn gevonden.

Als je John heet en jezelf voor de hobby een Legend aanmeet, dan is je bijnaam snel geboren, wat ons betreft. De vraag bereikte ons of we eens aandacht wilden besteden aan Honda’s voormalige vlaggenschip, want het heeft altijd een bestaan in de schaduw geleid en dat steekt deze liefhebber. Na het ontdekken van de modelkwaliteiten voelen we met hem mee.

E-nummers uit Beieren kwamen en gingen, maar Wim de Zeeuw bleef hunkeren naar zijn eerste liefde, de E10 oftewel de 02-reeks. Acht stuks bezat hij, waarvan eentje 500.000 kilometers op LPG draaide. Zijn huidige 2002 restaureerde hij zelf en die fungeert min of meer als dagelijks vervoermiddel, gewoon weer op gas, zij het nu om andere redenen.

Wanneer Richard van der Bijl AMK’s impressie over het bezoek aan het Siku museum in Stadtlohn ziet zoekt hij contact. Het is de voorbode van deze reportage, waarin zijn unieke Robijnrode VW 1200 Export uit 1964 en zíjn omvangrijke Siku verzameling centraal staan.

De HY camper van Anton van den Oudenrijn zit al 41 jaar in de familie. En heeft geen vakantie gemist

Met de Katana maakte Suzuki in 1980 op de IFMA in Keulen abrupt een einde aan alle normen die tot dat moment golden bij de vormgeving van een motorfiets. Vooral de GSX1100S Katana was bij het verschijnen zijn tijd zeer ver vooruit en zou grote invloed gaan krijgen op het design van motorfietsen die voortduurt tot op de dag van vandaag. Met een futuristisch en bijna tijdloos model stak de firma uit Hamamatsu de nek dertig jaar geleden enorm ver uit door de intimiderende en agressieve creatie(s) van de Europese ontwerpers Jan Olof Fellström, Hans Georg Kasten en Hans Muth bijna ongewijzigd in productie te nemen.

Ook bij Mercedes-Benz had men wel eens hun dag niet. Dat wordt meer dan duidelijk bij het aanschouwen van het prototype van het type W118/W119. Nadat onze Oosterburen in 1945 verslagen waren, bloeide de economie daar – mede door de inzet van de geallieerden – in rap tempo.

Naar aanleiding van de maandelijkse AMK Lezerscontactavonden in het Friese De Blesse werden er in het grijze verleden wel eens berichten ontvangen met de vraag “Is het goed als wij met ons autoclubje aanschuiven?”

Een gipsmeester legt verbanden aan in gips of kunststof om botbreuken of spierafwijkingen te kunnen herstellen. In het Brabantse Goirle traceerden we een gipsmeester die niet de papieren heeft, maar wel deze titel verdient door zijn activiteiten met deze grondstof. Adrie van Dijk giet, snijdt en plamuurt grondvormen van gips tot schitterende automodellen. Hij mag zich van ons een gipsmeester noemen.

De inschrijving voor de Alzheimer Rally opent traditioneel op Wereld Alzheimer Dag. Wat de 9e editie betreft, die van 2020 dus, op 21 september aanstaande.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“Got to write a classic, got to write it in an attic” Het nummer was “Classic” van Adrian Gurvitz. Heeft u dat nummer ooit nog eens gehoord na 1982? Natuurlijk niet. Het was een klassieke fout. Je kunt nu eenmaal geen bestseller schrijven als dat op zich het doel is. En je kunt geen legendarische classic schrijven als dat je doel is. Vooral niet als je het nummer zelf de titel “classic” meegeeft. Dan is zelfs het schrijven op zolder verloren moeite geweest.

Als je een legendarische auto wilt bouwen dan weet je een ding: noem hem niet legendarisch. En wat doet Honda? Legend… Dan vraag je om ongelukken. Zo van hoogmoed komt voor de val. Beetje a-typisch wel voor de bescheiden Japanner, maar da’s vast de schuld van de marketingafdeling. Met zo’n naam kun je er nagenoeg van op aan dat iedereen die auto vergeet. Iedereen. Behalve John Legend dan, zoals zijn bijnaam inmiddels luidt. John Marcelis, echte naam, is gefascineerd door het merk Honda. Dat is natuurlijk volkomen begrijpelijk. Van alle Japanse autofabrikanten is Honda zonder meer de meest legendarische. Hoewel de grondlegger Soichiro Honda inmiddels al jaren geleden is heengegaan, leeft zijn DNA overduidelijk voort in het bedrijf. Het is, op curieuze wijze, een van mijn favoriete merken. Misschien dat de fabelachtige S800 die ik ooit had eraan heeft bijgedragen. Ik kocht hem ooit als een berg onderdelen en zo is ie uiteindelijk ook weer weggegaan. Maar niet voordat ik alle onderdelen talloze malen door mijn handen heb laten gaan. Gefascineerd door de mythische techniek. Zelf het werkplaatshandboek was zo meeslepend dat ik het las als een boek. Helaas is dat boek ooit bij een verhuizing verloren gegaan. Wie heeft er nog een…?

Deze AMK treedt bijna buiten zijn oevers van de legendarische ‘classics’. De BMW 2002 is er een van. Het is de auto die BMW op de kaart zette als fabrikant van bliksemse sportieve sedans. Hoewel deze natuurlijk voortborduurde op de weg die met de evenzo legendarische ‘neue Klasse’ werd ingeslagen, was de 2002-serie een fenomeen op zich. 

De VW-Kever is misschien wel de definitie van legendarisch… hoewel hij dat nooit in de naam voerde. In plaats daarvan ingetogen namen als 1200, 1302, etc. Maar het effect was er niet minder om. De Kever was nooit de snelste, zuinigste of meest luxueuze. Maar zijn vertederend stoere uiterlijk, zijn betrouwbaarheid, zijn onmiskenbare geluid en zijn historie maakten hem tot een legende.  

Ach, zo kunnen we nog wel even doorgaan met legendes: de vermaarde Citroën HY, de fabelachtige Suzuki Katana of de fameuze Paladijn. Het kan niet op. Maar niemand zal de Honda Legend een legende noemen. En dat terwijl de Legend zo’n excellente automobiel is. Ach, lees het zelf maar op pagina 64, in een vertelling van Aart van der Haagen. Misschien wel geschreven op zolder…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.