Auto Motor Klassiek in april 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Twee keer achter het net vissen was niet de bedoeling. Gerard Kramer Klassiekers bood in Wolvega een zeldzame Nederlandse jubileumversie van de Saab 96 aan, maar die was razendsnel verkocht. Gelukkig kreeg Kramer snel een andere Saab in het assortiment: een witte 99 GL 5 Speed uit 1983 met slechts 170.000 kilometer levenservaring. De auto werd in het Finse Uusikaupunki bij Saab-Valmet gebouwd en bracht meer dan 35 jaar van zijn leven door in het noorden van Zweden. Kramer haalde de auto naar Wolvega. Inmiddels is deze Saab ook verkocht, maar gelukkig niet voordat met deze 99 wél een reportage gemaakt kon worden, die alle stoere trekken van de Scandinaviër naar boven bracht.

Ducati’s hebben de neiging allemaal klassieke erkenning te krijgen. Zelfs als ze ooit, in het begin, helemaal niet zo juichend werden ontvangen of goed werden verkocht. Zo zijn de 860 GT modellen, de Darmahs en de Pantahs eerst allemaal een tijdje ‘niets’ waard geweest. Dat tijdje is intussen voorbij. De machines hebben nog lang niet het prijsniveau van een 750 SS of GT. Maar een nette, technisch in orde zijnde Darmah? Die kost toch om en nabij de tien mille.

Denk even de ‘Brabus’-opschriften weg en je staart enigszins misprijzend naar een Mercedes-Benz 190 die schijnbaar ooit door de zesde eigenaar voor een paar knaken werd opgedirkt. Oké, we hebben al een hint prijsgegeven, maar je slaat toch steil achterover zodra je vaststelt dat de verkoopprijs op 85 mille ligt. Vijf-en-tach-tig-dui-zend euro! Voor een ultrazeldzame Brabus 190 E 3.6, ja.

Een autofabrikant met gevoel voor allure en een modeontwerper met een technische tic, die moeten elkaar op een dag vinden. Kort gezegd is dat het verhaal achter de extravagant aangeklede Matra-Simca Bagheera Courrèges, een type dat Piet van Veldhoven alleen van plaatjes kende en als dealerzoon ernstig begeerde, decennialang. Hij gaf wat sturing aan het lot en bezit na een opmerkelijke restauratie nu zijn eigen exemplaar.

Volvo, al sinds mensenheugenis een merk dat vooroploopt in veiligheid. En dat was in de jaren zestig niet anders. De in 1966 geïntroduceerde 100-serie had behalve driepuntsgordels en kreukelzones een geheel nieuw remsysteem als standaarduitrusting.

Op 20 januari 2019 werd te Tarbes, Zuid Frankrijk, de nalatenschap van Henry Ruggieri geveild bestaande uit onder andere een verbijsterende collectie van 81 voertuigen. AMK lezers Michiel van der Wal en Adri Wisse waren erbij.

Ben Geutskens is gefascineerd door techniek. Hij restaureerde en rijdt een bril-Kever en een serie klassieke motorfietsen. Ook bouwde Ben twee heteluchtmotoren en is nu bezig met het exact nabouwen van de Newcomen stoommachine uit 1712. De afwijkende techniek van een Neracar “motorscooter” uit 1922 trok eveneens zijn aandacht.

Veel lezers herkennen dit, in de boekenkast staan Haynes workshop manuals van elke auto die we in bezit hebben gehad. De auto‘s zijn allang verdwenen, de vette vingers staan voor altijd op de belangrijkste pagina‘s gedrukt. Ze brengen herinneringen aan mooie klussen maar, eerlijk is eerlijk, ook aan projecten die de eigen vaardigheden te boven gingen. En dat terwijl elke stap van het proces keurig in woord en beeld beschreven was. De bedenker, John Haynes, overleed op 8 februari, aanleiding voor AMK om de bekende werkplaatshandboeken erbij te pakken.

Ja zo ging dat in de tijd dat autorijden nog geen criminele activiteit was. In de na-oorlogse jaren automobiliseerde de wereld zich. De benzinestations schoten als paddenstoelen uit de grond. Zelf tanken moest nog uitgevonden worden. Er bestond toen service, uw tank werd gevuld, de raampjes gelapt, de olie gepeild. Wat anders dan zoals het nu gaat, waarbij u zelfs 70 cent dient te betalen in een automaat om naar de WC te gaan, u op uw vraag over de te gebruiken olie de bediende alleen maar wijzend roept “Die staat daar”, een andere tekst dan “Zoek het zelf lekker uit”… In de bananendoos-met-foto’s troffen wij plaatjes uit de jaren vijftig aan die het Italiaanse merk Agip gebruikte om de brandstoftanker te lokken. Het is deze keer slechts een beperkte selectie. Er zijn er nog meer. Met architectonische hoogstandjes. Terug naar de jaren vijftig en zestig.

Van 1 tot en met 3 februari vond in Bremen de 17e editie van de Bremen Classic Motorshow plaats. De opening van het Duitse klassiekerseizoen, zo wordt de innemende beurs al jaren door de organisatie genoemd. Wanneer de verantwoordelijken een manifestatie met een dergelijke leus op de kaart zetten, dan valt er heel wat waar te maken. En dat deed de Bremen Classic Motorshow, ook dit jaar zagen meer dan 40.000 bezoekers een bijzondere opening van het seizoen in Duitsland.

Het is bijna niet zelf te bedenken, amper een week voor de start van de Midwinter Classic, leek het erop alsof dit eindelijk weer eens een petit Rallye de Monte Carlo Historique zou worden. En toen ging het dooien, liep de temperatuur verder op en werd het gewoon herfstweer.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels en Erik van Putten.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Bestaat magie? Waarschijnlijk niet. Het is meer een kwestie van je gelooft erin of je gelooft er niet in. Magie, voodoo, ik zal u op voorhand al zeggen: ik geloof er niet in. Nu zou je kunnen denken, wat een afgrijslijke wereld zo zonder magie met alleen kille feiten en logische verklaringen, maar ik vind het een geruststellende gedachte dat er geen magie bestaat. Magie kan mij nauwelijks bekoren. Misschien daarom dat ik – waarschijnlijk als enige ter wereld – nog nooit de behoefte heb gevoeld om een Harry Potter boek te lezen, dan wel een film te bekijken. Je wilt er toch niet aan denken hoe het zou zijn als magie echt zou bestaan. Hoe vaak zou ik anders al gedood zijn via speldjes in een voodoopop na weer zo’n misplaatste sarcastische opmerking, een voorwoord dat verkeerd viel, of mijn verregaande bemoeizucht? Magie heeft me nooit echt getrokken, zelfs niet als kind. Integendeel. Nog op de lagere school vond ik ooit een boek in de bibliotheek dat mij mateloos fascineerde. Het ging over een detective die door zijn grote analytische gaven misdaden kan oplossen, zuiver door logisch te redeneren. Decennia later bleek het een boek van Edgar Allen Poe te zijn geweest over C. Auguste Dupin, een beroemde Franse detective. Blijkbaar was ik niet de enige die door dat boek gefascineerd raakte, want Sherlock Holmes, Hercule Poirot en zelfs Dr. House zijn daarop gebaseerd. Denken is de ware magie. Neem bijvoorbeeld Nicolai Tesla, de geniale gek die wisselstroom op de kaart zette. Waar Edison als een kip zonder kop 10.000 materialen probeerde om iets te vinden voor een elektrisch licht, creëerde Tesla zijn ideeën eerst tot in het kleinste detail in gedachten, en ging dan pas aan het bouwen.

Misschien vind ik daarom het sleutelen aan klassiekers leuk. Niet de wat saaiere onderhoudsklusjes, maar juist het bedenken van oplossingen. Het soort dat je bedenkt door te sleutelen met beperkte middelen. Of door het zoeken naar de oorzaak van onverklaarbare euvels. Het artikel over de remmen in dit nummer deed mij denken aan de onverklaarbaar slepende rem van 1987. Zelfs nadat alle remcilinders én de hoofdremcilinder gereviseerd, dan wel vervangen waren, bleef de rem slepen. En niet een beetje, maar serieus zwaar. Zelfs de remleidingen waren nieuw, dan wel in goede staat. Er moet toch een logische verklaring zijn en in gedachten ga je alle opties langs. Er bleef maar een optie over: de remslang was misschien van binnen kapot, opgezwollen, waardoor het als een soort éénwegklep werkte. Logisch denken kan vaak een gebrek aan ervaring compenseren! Maar het werkt niet altijd. Soms werkt echt he-le-maal niets en is elke poging om tot een oplossing te komen tevergeefs. Dan kun nog maar één ding doen. Woedend scheldend de moersleutel dwars door het raam gooien. Het is bizar en wonderlijk, maar vaak komt kort daarna de oplossing tot je… dat is pure magie! Ik geloof er niet in, maar het bestaat dus duidelijk wel!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.