Auto Motor Klassiek in april 2015

In april: meer dan duizend oldtimers te koop, Kia K300, Cadillac Eureka Hearse, Renault 10 Major, Alfa Romeo 2000 Spider Veloce, Nordstadt Golf 928, Youngtimerpassie, Honda Monkey, Triumph Trident, Rallyrijden, even terugschakelen, Stuurhuizen met bekrachtiging, Porsche 914, Mid Winter Classic, Dutch Historic Rally Club.
omslag-4-2015-300

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

[purchase_link id=”198011″ style=”text link” color=”” text=”AMK 04-2015 bestellen als PDF”]

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

[dhvc_woo_product_page_images]

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

omslag-4-2015-300

Wanneer je dagen geteld zijn, wil je jezelf als rechtgeaarde autoliefhebber natuurlijk een passende laatste eer bewezen zien. Een majestueus voertuig als deze Cadillac Eureka Hearse vervult deze taak met overgave. Eigenlijk zonde dat je tot na je heengaan moet wachten alvorens erin te mogen plaatsnemen. Dat doen we dus nu maar vast.

Aan het eind van de jaren zestig wankelde de Britse motorindustrie. Management maakt meer kapot dan je lief is. Honda presenteerde de inmiddels legendarische CB 750 Four. BMW had de /5 serie bijna klaar. Kawa ging voor 900 cc en dubbele bovenliggende nokkenassen. Triumph zette de ultieme troef in: de 750 cc driecilinder ‘Trident’.

Renault 10 Major: Een bezoek aan André Kout te Wieringerwaard is steevast een feestje. Als je tenminste van automatenkoffie en fraaie klassieker houdt. André is ‘Le connaisseur’ als het gaat om merken als Alpine, Maserati en Matra; zijn showroom is altijd gevuld met exotische (sport)wagens uit ver vervlogen tijden.

Over hun leven in kofferbakken van auto’s zullen aardig wat Honda Monkeys schokkende verhalen kunnen vertellen. En dat is dan alleen al in de luxe setting van full-sized Amerikaanse bakken. Want de tweewielertjes met hun 1,7 pk en een wielbasis van 880 mm zijn zo klein dat alleen de bagageruimtes van Fiat 500’s en Austin Mini’s te krap voor ze zijn. Fiat Panda’s zijn randgevallen. Maar deze Bonsais op wielen passen met een opgevouwen lengte van 1,27 m en een gewicht van 55 kilo prima in een Golf.

Kia is een ‘nieuw merk’ dat sinds enkele jaren ons land overspoelt met saaie, liefdeloos in elkaar gezette auto’s. Toch? Think again. Het bedrijf bestaat al sinds 1944 en in de showroom van de importeur pronkt de ruim een halve eeuw oude K360.

Eigenlijk was Sake Tijsma (60) uit Harkema helemaal geen oldtimerliefhebber. Niet voor niets kocht hij zijn Alfa Romeo 2000 Spider Veloce uit 1978 toen de auto nog maar twee jaar oud was. Sake zocht gewoon een mooie cabrio.

De APK-meester brengt mij het slechte nieuws op allervriendelijkste toon. Hij spreekt over een ‘negatief bindend advies’ ten aanzien van de mijns inziens minimale lekkage van het stuurhuis. Dat klinkt toch heel wat vriendelijker dan ‘afgekeurd!’.

Verschillende vragen van lezers nopen ons om naar aanleiding van misschien wat onduidelijkheden, even terug te schakelen naar details. Met het oog op de naderende Tulpenrallye misschien wel belangrijke details, want de werkdruk – hoewel de heren dat niet als ‘erg’ ervaren – van het ‘leger’ aan servicemonteurs aldaar moet afnemen. Door een goede voorbereiding kunt u daar voor zorgen.

Youngtimer-katern Auto Motor Youngtimer

Als je snel kijkt lijkt het op een lullig Golfje. Maar schijn bedriegt. Dit is de legendarische Nordstadt Golf 928 van Günter Artz. Het is een kruising tussen de VW Golf I en de Porsche 928. Een understatement op vier wielen.

Richard van de Pol en Eric van der Werf zijn de gepassioneerde directieleden van Mobiliteitscentrum Van der Werf, de Peugeotdealer in Ede. Maar ze delen nog een tweede passie: hun youngtimerverzameling. Van der Werf richt zich op Peugeot; collega Van de Pol is een youngtimer- veelvraat die weinig merken schuwt.

Een magazine in een magazine heeft natuurlijk ook een eigen nieuwsrubriek, waar je belangrijke nieuwtjes vindt met betrekking tot het bezit van jouw youngtimer.

Op 28 juli 1914 begon vanuit het oosten de 1e Wereldoorlog, een oorlog die tot nu toe gezien wordt als de vreselijkste oorlog ooit en uiteindelijk meer dan 20 miljoen levens heeft gekost.

Van 6 tot en met 8 februari vond in Bremen de 2015-editie van de Classic Motor Show plaats: een evenement van importantie dat van oudsher het startsein voor het Duitse oldtimerseizoen betekent.

Heeft u de Monte Carlo Historique en/of de Rallye Neige et Glace moeten missen, dan was er altijd nog de mogelijkheid van start te gaan in de Mid Winter Classic. Evenals genoemde rally’s, eentje met historie die teruggaat tot decennia geleden. Daarnaast, tot in de puntjes verzorgd en voorzien van alle vergunningen en ontheffingen, iets waar anno heden aan gedacht moet worden.

De Porsche 914 is een zuivere sportwagen die tussen 1969 en 1976 door Porsche en Volkswagen ontworpen, gebouwd en gecommercialiseerd werd. De Porsche 914 werd vooralsnog bekend als VolksPorsche.

Het thema voor de fotowedstrijd van eerste twee maanden van het jaar was de klassieker uit je jeugd. Deelnemers mochten hun jeugdfoto’s indienen voor de strijd naar de hoogste eer, het scoren van de meeste likes op hun foto. Natuurlijk wel mét klassieker (of youngtimer). Het resultaat was ook deze keer overweldigend. De leukste oudtijdse plaatjes werden ingestuurd, waarvan wij een selectie ook daadwerkelijk in ons fotoalbum plaatsten.

In Bobs Boekenhoek hebben we weer een leuke selectie van aan te raden leesvoer bij elkaar gesprokkeld.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

De eerste keer dat ik de Cadillac Eureka Hearse uit 1958 zag moest ik denken aan Moos die zich kwam beklagen bij de begrafenisondernemer over het feit dat hij Sammy een veel goedkopere kist had verkocht. Waarop de begrafenisondernemer zegt: maak je niet druk Moos, als Sam een keer zó doet (plotselinge elleboogbeweging à la Lee Towers) ligt hij eruit… Wil je jezelf dat goedkope gevoel besparen, dan is de pracht en praal van zo’n magnifieke Cadillac misschien wat om het officiële afscheid indrukwekkend te maken. Je moet er toch niet aan denken om in zo’n moderne Mercedes dieselbus met de obligate landau bars je laatste rit maken? Laten we indachtig het ‘new age’ credo vooral in het nu blijven en genieten van al het moois dat ons omringt. Zoals de originele roestvrije ‘Nederlandse’ Alfa Spider van Sake Tijsma. Een prachtexemplaar dat hij in 1980, twee jaar na de geboorte in Milaan kocht. Een vuurrode Alfa Spider. Veel mooier kan toch niet? Hoewel, het felgele exemplaar dat ik ooit had, was ook erg mooi. Misschien wel omdat de kleur en de vijfspakige aluminium velgen me deden denken aan de gele Daytona op de Pirelli poster die ik ooit op mijn slaapkamer had hangen. Hoe dan ook, felgeel is prachtig, dat vond ook de mevrouw aan wie ik hem verkocht en die al jaren op zoek was naar juist een gele… Of wat dacht u van een Renault R10. Okay, ik geef toe, niet het soort auto waar je nu trillend van opwinding naartoe bladert, maar toch… een origineel Nederlands exemplaar van eerste eigenaar, dat is toch wel iets heel unieks. En juist dit soort gebruiksauto’s, waar je vroeger mee doodgegooid werd, is nu uitgesproken zeldzaam. En zo roept zo’n markante R10 dan toch een heel warm gevoel op nadat je hem enkele decennia niet meer hebt gezien. Sommige mensen vinden het sleutelen en reviseren vaak net zo leuk als het rijden. Er zijn mensen die denken dat Thomas Touw alleen maar sleutelt, omdat hij zoveel praktisch getinte artikelen produceert, maar dat is overdreven. Hij rijdt bij voorkeur Engels, vandaar… Dit keer neemt hij vol enthousiasme het stuurhuis van zijn Reliant op reis naar een specialist. Grotendeels uit vrije wil, deels geholpen door een kritische APK-keurmeester. Nog meer praktische informatie, in de aflevering ‘Rallyrijden’ van deze maand. Peter Ecury gaat onder andere in op de remvloeistof. Een vaak overzien niet onbelangrijk bestanddeel van de meeste reminstallaties. Goed, het gaat dan wel over rallyrijden, maar zelfs een toeristische rit over de Alpen stelt eisen aan het onderhoud van de remmen. Als remvloeistof gaat koken, dan ontstaan er dampbellen en die zijn samen te drukken. Dan kan het zomaar zijn dat je een keer zó doet (plotselinge stampbeweging à la Lee Towers) en… Cadillac Hearse.

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 15 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.