Fiat 850 Sport Coupé uit 1971. Het 850 familiegevoel voor Jan 

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » Fiat 850 Sport Coupé uit 1971. Het 850 familiegevoel voor Jan 
Er classics inkoop

Als we het over de Fiat 850 hebben dan kan Jan zijn enthousiasme niet op een laag pitje houden. Jan heeft dan ook een hele 850 familie die op dit moment bestaat uit een Fiat 850 Idroconvert, inmiddels een unieke auto met automatische transmissie. Een Fiat 850 Coach in de basis uitvoering. Een Fiat 850 Spider die nog een restauratie moet ondergaan en een Fiat 900 busje in de Amigo uitvoering. 

Duik in het verleden

Het eerste model van de Fiat 850 verscheen in 1964 en sindsdien zijn er verschillende varianten en afgeleide modellen verschenen. In 1965 verschenen de Coupé en Spider voor het eerst. Deze beide uitvoeringen waren gebaseerd op de basisversie van de Fiat 850. De 850 verschilde technisch niet veel van de Fiat 600, had dezelfde motor, echter met verhoogde cilinderinhoud en iets meer vermogen. De auto was natuurlijk wel een stuk ruimer, oogde volwassener en moderner van lijn. Het carrosserieontwerp van de coupé was van Fiat afkomstig en de Spider was het werk van Bertone. De designmeesters waren kunstig in het verleiden, beide sportwagens hebben een tijdloze schoonheid, en wat zeker bijzonder was in die tijd dat er geen directe concurrentie was. Helaas stopte de productie al in 1972 voor de coupé en het doek voor de Spider viel een jaar later. 

Grondige aanpak

Voor Jan was het jaar 1995 bepalend. Hij werd toen helemaal in beslag genomen door de Fiat hobby. Jan nam de Coupé over van een verpleegster die er geen heil meer in zag door de APK afkeur. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de roest inmiddels doeltreffend had toegeslagen en de restauratie bijna 3 jaar duurde. Zeker deze Fiat 850 coupé blijft nog steeds de harten roeren. Jan beschouwt het model met de fraaie taillelijn als het toppunt van schoonheid. 

Fiat/Seat 850 Coupé club Holland

De club is voor liefhebbers van het Italiaanse merk Fiat, die al sinds 1996 de belangen behartigt voor de bezitters van de 850 Coupé 1/2/3 en van alle andere types zoals de Coach, Special, Spider, Siata, Vignale, Lombardi en Moretti. Jan heeft binnen de club een bestuurlijke functie en dan is het niet onlogisch dat hij geheel en totaal verliefd is op zijn aantrekkelijke Italiaantjes. Het zijn ’vrienden voor het leven’.

Abonneer nu ook op AMK en ontvang elke maand een nieuw nummer in huis.

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

6 reacties

  1. In 1970 zat ik in de Militaire Dienst. Was uitgezonden naar Seedorf. Het vervelende was dat je eens in de 6 weken een week naar huis mocht met een Bus die ons naar Zwolle bracht en ik kon dan met een vrijkaartje met de trein naar huis. Ik had een vriend in Seedorf waarvan de ouders bemiddeld waren en toen al een nieuwe rode Fiat 850 sport coupe reed. Ik had het geluk dat ik met hem mee mocht rijden, hij woonde in Amsterdam en ik in Utrecht. Ik werd zelfs thuis afgezet. Dit scheelde een halve dag reizen. Vanaf dat moment was ik min of meer verliefd geworden op Fiat modellen. Wat was de Fiat sport coupe een mooie en aparte auto. Heb zelf een in 1974 een tweede hands gekocht . Maar reed hem in 1976 total loss. Vanaf die tijd heb ik alleen maar Fiats gereden van 128 sport coupe in 1976 tot een Fiat Bravo 2014. Nu rijd ik Al jaren diverse Jeep Renegade, die nog steeds een Fiat motor hebben

  2. Het was 1980 druk bezig met mijn rijbewijs toen ik in de krant bij de rubriek auto’s een Fiat 850 sport coupé zag staan.
    Ik er met mijn vader erop af en de Fiat was niet best, rechts voor het spatbord in de kreukels en aan beide kanten door de kriksteunen gezakt maar voor 250 gulden konden we hem /haar niet laten staan.
    De auto opgeknapt voor wat we toen konden en met veel plezier mee gereden toen ik het roze papiertje in bezit had.
    Na ń half jaar prima rijden toch maar eens voor de gein in de krant gezet voor 1600 gulden en ja hoor daar ging ze…. altijd jammer gevonden.
    Nu ruim 40 jaar later vind ik het model nog steeds prachtig en laat ik er toevallig een tegen komen met bijna het zelfde kenteken als die ik toen had namelijk 82-83-SP en toen 82-53-SP dat komt aardig in de buurt van de Fiat van Jan 😄
    Deze was in ń nog slechtere staat stond al 35 jaar stil alleen het kontje was nog hard de rest krokant
    Nu sinds november in de schuur en langzaam aan begonnen met slijpen uitdokteren lassen en of het ooit gaat rijden we zullen het zien.
    Ben ook lid geworden van de Fiat 850 club dus misschien ontmoet ik daar Jan nog eens…
    Groet Pieter

  3. In 1976 ‘n Seat 850 coach als eerste auto gehad; ruim dertig jaar later een kopie(zelfde kleur binnen/buiten) op de kop kunnen tikken hier in Frankrijl.
    Ben elke keer weer achttien als ik er mee rij…

    Fiat 850 Sport Coupé uit 1971. Het 850 familiegevoel voor Jan 

  4. Heb er twee gehad ,eentje in 1971 als eerste wagen ,en onlangs vond ik er eentje in Nederland en de liefde bloeide weer op in 2020,in perfecte staat,er wat aan bijgewerkt zoals radio ingezet ,en chroom lucht filterhuis ,bougieskabels in carrosserie kleur,dacht even terug te gaan naar mijn jeugd en alleen het rijplezier kwam boven ,dus doorverkocht aan iemand die er 1 zocht zelfs tot in Portugal deze mens was dolgelukkig,vind het nog steeds 1van de mooiste Fiat 850 coupé sport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten