FIAT 850 Sport Coupé (1968): Een blikvanger van het zuiverste water voor Arend.

Auto Motor Klassiek » Toevallige ontmoetingen » FIAT 850 Sport Coupé (1968): Een blikvanger van het zuiverste water voor Arend.
Er classics inkoop

Arend is een uitmuntend voorbeeld van hoe rijdend erfgoed gekoesterd moet worden. Zijn FIAT 850 Sport Coupé houdt hij zo origineel mogelijk, met zorgvuldig onderhoud en het begrip dat de coupé niet bedoeld is voor dagelijks verkeer. Dat dit kleine Italiaanse raspaardje in handen is van een ware liefhebber, wordt duidelijk uit zijn verhaal.

Het verhaal achter het trotse bezit

Arend deelt: “Al jaren was ik op zoek naar een FIAT 850 Sport Coupé, maar het aanbod in Nederland was schaars en de exemplaren die ik vond, waren vaak slecht onderhouden. Daarnaast wilde ik specifiek een model uit mijn geboortejaar, 1968, wat mijn zoektocht nog uitdagender maakte. Uiteindelijk stuitte ik op een Italiaanse autosite op een prachtige FIAT in Zuid-Italië, aangeboden door een oudere heer die inmiddels naar een appartement was verhuisd. Een eerste poging om in het Engels contact op te nemen mislukte, maar een gesprek in mijn beste steenkolen Italiaans bracht ons uiteindelijk samen. De auto was vanaf de eerste aankoop goed onderhouden. Mijn bod werd geaccepteerd, en zo begon de lange reis naar huis, samen met mijn zoon.”

FIAT 850 Coupé club

Lidmaatschap van de FIAT 850 Coupé club biedt Arend een speciale band. De club brengt bezitters van de FIAT Coupé 850 type 1, 2 en 3 samen, maar staat ook open voor andere modellen zoals de Coach, Special, Seata, Vignale, Lombardi en Moretti. Actief betrokken bij technische dagen, onderdelenvoorziening en gezamenlijke ritten, is de club de lijm die de autohobbyisten samenbrengt.

De FIAT 850 is een geweldige uitvinding!

De FIAT 850 is meer dan alleen een auto; het is een icoon dat aan de vele wensen van de automobilist uit vervlogen tijden voldeed. Met respectabele prestaties en een aantrekkelijk uiterlijk, was het destijds de massamobiel van Italië.

Enthousiasmeren

Arend wil anderen enthousiasmeren voor het rijden in een FIAT 850 klassieker. Dit jaar heeft hij de eer om de prachtige voorjaarsrit voor de FIAT 850 Coupé club te organiseren, een initiatief dat de historische waarde benadrukt en liefhebbers samenbrengt om te genieten van hun prachtige voertuigen. Het koesteren en onderhouden van dit populaire model is bijna een noodzaak om een stukje autogeschiedenis levend te houden.

De club en de trotse eigenaren streven ernaar om positief in de media te verschijnen, waarbij ze de FIAT 850 Sport Coupé promoten als een constante bron van plezier en vermaak.

Liefhebbers zijn via een onzichtbaar lijntje met elkaar verbonden, een verbinding die u ook kunt voelen door u te abonneren op Auto Motor Klassiek (<- klik op die link dus). Maar let op: dit kan leiden tot een ongekend gevoel van leesplezier voor iedereen met een warm autohart.

Fiat 850 sport coupé (1968): een blikvanger van het zuiverste water voor arend.
Fiat 850 sport coupé (1968): een blikvanger van het zuiverste water voor arend.
Fiat 850 sport coupé (1968): een blikvanger van het zuiverste water voor arend.
Fiat 850 sport coupé (1968): een blikvanger van het zuiverste water voor arend.

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

11 reacties

  1. In 1968 mijn eerste nieuwe auto, was er reuze trots op, een collega van mijn werk was er jaloers op. Vele jaren later heb ik deze in mijn ander werkkring weer ontmoet en toe vertelde hij dit verhaal aan mij, heel veel plezier van dat autootje gehad, ben er in mijn ééntje mee naar Italië op vakantie geweest. In 1970 jammer genoeg wegens mijn werk als zelfstandig ondernemer verkocht omdat ik een grotere auto nodig had.

  2. Fantastisch autootje. Mijn vriend had er een. Wij woonden beide in Utrecht en gingen geregeld met de Fiat naar Zandvoort om de blits te maken en dat lukte. Veel meisjes waren toen onder de indruk van het mooie karretje en gingen geregeld met ons mee een ritje maken. Met alle gevolgen van dien!! Hele leuke tijd gehad mede door deze Fiat 850 coupé

  3. Ik heb er nu 2 jaar ook een. Mijn vrouw vond de, ook heel mooie, 600 wat claustrofobisch. Het zit heel laag maar wel goed en ruim genoeg, je kunt er vlot mee door het verkeer, we noemen hem onze mini-Ferrari. Deze witte is heel mooi, in betere staat dan de mijne, veel plezier.

  4. Ik haalde m’n rijbewijs in n fiat 850 coach. Mijn vader kocht in 1968 n splinternieuwe 850. Licht blauw met bruine skai bekleding. Heel Zuid Europa mee doorgereden tijdens vakanties. En dat motortje maar zwoegen bergop. Lekker op toeren houden. Geen centje pijn. 100.000 km mee gereden

  5. Even waterpas gaan staan hier zodat het water mij langs twee kanten uit de de mond kan lopen. Wat issie mooi!! De 850 was en is altijd een hele leuke geweest met een zeer betrouwbare krachtbron. De 850 Sport is prachtig!! Zo ook het kleine nummerbord aan voorzijde. Al vrees ik een beetje dat de handhavers daar wellicht niet zo blij van worden 😬. De aanblik van de auto is vertederend. Congratulazione!!

  6. jaren geleden samen mer mijn vrouw de fiat 850 club internationaal op gericht en veel 850 gerestaureerd , helaas waren er veel leden die het de moeite niet vonden om de contributie te betalen , en toen de fehac er zich mee begon te bemoeien was het helemaal over , wel in het begin van de club een hele leuke tijd hehad en veel leuke bij eenkomsten en ritten gedaan 🙂

    • wat jammer John, tsja, al die moeite die je doet, vrije tijd, weet er alles van: dankbaarheid kennen sommigen niet meer, een dure hobby hebben wel, en dan betalen nope, schande !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten