60 jaar MGB deel 2: “Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”

Auto Motor Klassiek » Artikelen » 60 jaar MGB deel 2: “Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
Er classics inkoop

Bij de liefhebbers van Engelse auto’s stond dit jaar de viering van het 60-jarig jubileum van de MG MGB centraal. De redenen voor de populariteit van ‘The MGB’ zijn gemakkelijk te verklaren. De mechanische eenvoud, het mooie uiterlijk, de lage prijs en de pure charme worden als zijn troeven gezien. De MG MGB is een belangrijk onderdeel van het Britse auto-erfgoed, omdat hij het bezit van een echte sportwagen bereikbaar maakte voor de massa. Door deze eigenschappen bleef de MGB de hele jaren zestig een verkoopsucces. Maar rondom het sympathieke merk gebeurde er veel. Héél veel! In 1968 verliet MG zijn moedermaatschappij BMC, dat werd verruild voor British Leyland. Het is duidelijk dat BMC zich gedurende de jaren zestig had geconcentreerd op het vergroten van zijn capaciteit en het worden van een wereldleider op het gebied van autoproductie, waarbij de MG MGB een enorm exportsucces voor hen was.

Kardinale fout

In plaats van de filosofie van de MGB te koesteren, maakte Lord Stokes – zelf afkomstig van rivaal Triumph – een kardinale fout. Dat was in 1968, toen hij de stekker uit de ontwikkeling van een vervanging voor de MG MGB trok. Het project had de codenaam EX234 en was een mooie auto met een voorin geplaatste motor en ontworpen door top-stylist Pininfarina. Onnodig te schrijven dat de gevoerde politiek van eerst BMC en vervolgens British Leyland begon te bijten. Om toch te blijven concurreren ontstond de gedachte om de MG MGB te voorzien van een V8-motor. Er was al ervaring met de zescilinder in de MG MGC, dus waarom niet nog een maatje groter? “There is no substitute for cubic inches”, zeggen de Amerikanen, dus al spoedig werd de MG MGBGT V8 geboren.

V8 techniek

Ze hadden Rover’s van Buick afkomstige aluminium V8 toch al op voorraad in het British Leyland-huis. Dit was een compacte en lichte motor, perfect geschikt voor zijn sportwagenrol. De prestaties waren uitstekend, 0-100 km/h in 8,7 seconden en 200 km/h als topsnelheid. Het was beslist genoeg om de allesoverheersende Datsun 240Z te verslaan. Maar vanwege alle interne concernverwikkelingen (wanbeheer!) werd de MGBGT V8 nooit verkocht in de Verenigde Staten. Een onbegrijpelijke fout, want die V8 was juist voor die markt uitermate geschikt en de MGB had in de VS altijd uitstekende verkoopresultaten behaald. Dus aan het imago lag het niet. De aanloopfase van de MG MGBGT V8 was trouwens wel erg lang, het duurde vijf jaar vanaf de eerste plannen van BLMC tot het moment dat de MGBGT V8 daadwerkelijk in productie ging.

De beste ooit

De MG MGBGT V8 wordt vaak gezien als de beste MGB tot nu toe, met zijn soepele motor met veel koppel en uitstekende wegligging. De 3,5-liter motor voelde zich echt thuis in deze auto. Uiteindelijk werden er 2591 V8’s verkocht, maar dit cijfer had veel, veel hoger kunnen en moeten zijn. Was in 1967 maar de MGBGT V8 gelanceerd, in plaats van de MGC met zijn zes cilinders… De reorganisaties bedacht door Lord Stokes en later Michael Edwardes, bleven maar komen en van MG bleef er uiteindelijk maar weinig over. Het merk stierf echter niet helemaal, maar werd in leven gehouden met de komst van de nieuwe MG RV8 in 1992. Ook weer een variant op de MGB. Misschien dat ons verhaal over de MG MGB hiermee een ietwat treurig einde krijgt. Maar het feit dat de MGB zestig jaar later nog steeds springlevend is, zegt veel over het door iedereen geliefde concept. Anno 2022 is de MGB nog steeds razend populair!

Deel 1 van het artikel vindt u hier.

60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
Foto’s : Peter Vader – British Autojumble te Waalwijk
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”
60 jaar MGB deel 2:“Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

6 reacties

  1. Ik ben vanuit mijn klassiekerliefhebberij fan van Renault Alpine. Door toeval kwam ik in bezit van een MGB van 1978, helemaal uit elkaar in dozen voor “weinig”. Ik dacht ook wel leuk opbouwen en verkopen. Heb de auto nog steeds en sta versteld van de wegligging ennhet comfort, dus gaat voorlopig nog niet weg.

  2. Staat mij n ander verhaal bij mbt de toepassing van een V8 in de MGB. Corrigeer me of vul me aan…: MG wilde er zelf niet aan, omdat t de V8 van de Triumph Stag zou beconcurreren. Er was ‘n eigenwijze en inventieve man, Ken Costello, die eind jaren 60 de V8 in de MGB lepelde. Daarmee een geducht wapen makend om rondjes om een Porsche 911 te rijden. Het was een instan succes. Costello kocht de V8 motoren als crate-engine bij de BMC dealers, maar die mochten dat op gegeven moment niet meer leveren. BMC wilde zelf wel wat van dat succes en benaderde het heel voorzichtig met de MGB GT in V8 versie. Motor gedowntuned tot 145 pk helaas. Vloerpan/tunnel werd aangepast en sindsdien eigenlijk voor alle modellen gebruikt. Een later model MGB is dus wat makkelijker te converteren naar ‘n V8 dan een vroeg lepeldeur model.. Costello is V8-en blijven bouwen en die waren kwa performance altijd een stap beter dan de fabrieks V8. De business is later overgegaan in het bedrijf dan nu Frontline Developments heet.
    Ik rij inmiddels 10 jaar in een MGB roadster met v8 conversie. 3,9 liter met volledig Costello/Frontline onderstel, R380 vijfbak, RV8 headers, Offenhauser intake met Edelbrock 4 barrel carb.

  3. Top auto voor weinig geld . Fijne leuke reis wagen kan goed mee in het huidige verkeer. Voor 12.500 euro rij je een mooie goede sportwagen

  4. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld – 65 jaar lid van de MG Car Club Holland. General Manager van de MG Car Company Ltd John Thornley reed mij in juni 1962 in de omgeving van Abingdon-on-Thames rond in de MGB die een half jaar later geïntroduceerd werd. Ik zei hem dat ze weer een echte klassieker hadden gecreëerd. Dat er nu nog duizenden autosportplezier leveren had ik toen niet kunnen bevroeden. Mijn inmiddels bijna 43 jaar oude MGB – de zesde MGB achtereenvolgend in mijn bezit en twaalfde MG – is een aanrader voor ouderen die deelname met een MGB aan de vele ritten van de MGCC ervaren als een perfecte conditietraining en een overvloed aan gezelligheid en esthetisch genot.

  5. Het kan toch niet zo zijn dat een (1) persoon zomaar een heel bedrijf over de kop jaagt? Was de Lord een narcistische bullebak, zat de RvC te slapen? Of was er wat anders aan de hand?

  6. Nog meer redenen om voor een MG-B te kiezen: het is gewoon een goede auto, on-Brits betrouwbaar, het rijdt goed, redelijk goed bruikbaar (voldoende ruimte, relatief grote kofferbak, comfortabel), niet alleen een fraai, maar ook een sympathiek uiterlijk. Fijne motoren, vooral ook de 1.8 voor regelmatig gebruik. Gewoon een top-auto!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten