De sluitingsdatum voor het decembernummer is 21 oktober
Auto Motor Klassiek in februari 2016
Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.
[purchase_link id=”223530″ style=”text link” color=”” text=”Bestellen als PDF (€ 3,99 ipv € 4,99)”]
Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.
Stephan Ruitenburg uit het Friese Cornwerd is zelfs nog niet oud genoeg om voor youngtimer door te gaan. Desondanks is hij al jaren een groot liefhebber van klassieke automobielen in het algemeen en de Franse en Italiaanse in het bijzonder. Het begint, nog niet zo heel lang geleden, met de aankoop van een Peugeot 404 Break Super Luxe uit 1967 en later een Maserati Biturbo II uit 1986. De meeste 24-jarigen zouden hier al heel tevreden mee zijn en dat is Stephan in eerste instantie ook. Tot die mooie zomerdag dat de ICT-er met een zeldzame Fiat 1500 Coupé Pininfarina van ruim 1.5 miljoen op pad gaat.
Saab Silver Arrow: ‘Limited Editions’ zijn doorgaans aandachttrekkers of stoplappen. De kreet wekt de illusie van een topinvestering, maar is in praktijk doorgaans niet meer dan een leuke bijkomstigheid.
Moto Guzzi 254 four: Iedereen werd er heel nerveus van toen het DeTomaso concern aan het eind van 1975 de kleinste viercilinder ter wereld presenteerde. Zoveel cilinders voor zo weinig cilinderinhoud en voorzien van zo’n bizarre styling? De doorgaans conventionele motorwereld wist er niet goed raad mee.
Peugeot 504 sedan: In 1968 presenteerde Peugeot de 504 aan het grote publiek. De nieuwe vooruitstrevende Franse sedan – opvolger van de succesvolle 404 – sleepte al snel de prestigieuze ‘Auto van het Jaar’ prijs in de wacht. De zakenauto pur sang bleek het juiste en nauwelijks voor één gat te vangen alternatief te zijn voor de concurrentie uit bijvoorbeeld Duitsland en Engeland. Ook de tegenstrevers uit eigen land verwelkomden een landgenoot die klaar was voor de jaren zeventig. Het was bovendien een auto, waarbij de constructeurs zorgvuldig die typisch Franse karaktertrekken koesterden.
Vaak lijkt de juiste auto de juiste liefhebber te vinden in plaats van andersom. Een enkele keer dwarsbomen de omstandigheden een potentiële verbintenis en ontstaat er een obsessie. Lees het bizarre verhaal van Patrick Suselbeek, die 23 jaar lang een Amerikaanse (Buick) Opel GT 1900 met slecht 107 mijl op de teller najoeg. Uitgerekend na aankoop ging het avontuur bijna de mist in.
Het lijkt er eindelijk op dat Jaguar-liefhebbers de XJ40 en XJ81, bekend als de modellen met de rechthoekige koplampen, beginnen te omarmen. Kwalitatief vertegenwoordigen ze een reuzensprong voorwaarts ten opzichte van hun voorgangers en de rijeigenschappen, het raffinement en de gratie staan buiten kijf. We duiken in de details.
Groningen bestaat volgens de laatste berichten uit aardbevingen, goedkope panden en enorm veel ruimte. Dat was de reden om er eens te gaan kijken. En in Vlagtwedde troffen we twee locaties met een onverwachte inhoud.
Suzuki T500: B.V. Nimag startte in 1964 met de import van Suzuki-motorfietsen in Nederland. Dat blijkt een schot in de roos, want al in 1972 is Suzuki na Honda het bestverkopende motorfietsmerk in ons land.
Deze keer gaat het om ongevallen in Amsterdam. Gezien de toch wel behoorlijk schade werd daar indertijd stevig doorgereden…
De vaderlandse Saab Club heeft een eigen rallyteam, evenzo de Volvo Club en de Austin-Healey Owners Club. En zo zullen er misschien nog wel wat meer zijn? De afdelingen van die clubs organiseren dan ook vaak minstens één jaarlijks groot evenement. De Saab Club heeft bijvoorbeeld de Viking Prestatie Tocht, binnen de Volvo Club woedt nog steeds een strijd hoe men dit gaat verpakken, de Austin-Healey Owners Club heeft ‘De Langste Nacht’. Vooralsnog lijkt dit de meest uitdagende kaartleesrit dwars door Nederland. Inspiratie heeft men gevonden uit de Le Jog Trial, een uithoudingsslag in Groot-Brittannië die zijn oorsprong vond in 1923. Britten houden namelijk wel van een uitdaging. En geven ook nooit op. Van Land’s End naar John O’Groats, een slordige 1500 mijl, bijna 2500 kilometer aan een stuk afzien…
Na een afwezigheid van een jaar was The 100 Miles of Amsterdam terug. Vlak voor kerst reden ruim 50 vooroorlogse auto’s zo’n 160 kilometer in en om Amsterdam, in de langste zondagnacht van het jaar. Een evenement voor ijzervreters.
Jaarlijks hoogtepunt in kringen van de Saab Club Nederland, de Viking Prestatie Tocht. Een evenement dat kan bogen op een hele historie. Op 31 oktober 2015 ging de 53e editie van start. In Meppel. Het wedstrijdgebied Drenthe, lunch en finishlocatie ‘De Havixhorst’ in De Schiphorst. Was het voorheen een evenement waarbij ’n dag en ’n nacht moest worden doorgereden, de huidige voorzitter Dave Hartsteen wil die verantwoordelijkheid niet nemen. Er zit echter nog steeds een avondtraject in de rit.
Autoveteranenclub De Fryske Wâlden bracht van 10 tot en met 13 december een imposante verzameling oldtimers samen in de voormalige showroom van Peugeot dealer Haaima in Leeuwarden. Het evenement kende een bijzonder aspect: het werd ten bate van een goed doel georganiseerd. De volledige opbrengst werd ter beschikking gesteld aan de Voedselbank Leeuwarden. Het was overigens niet de eerste keer dat de actieve club een evenement organiseerde vanuit sociaal oogpunt.
Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.
Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.
Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen
Oldtimers te koop, Youngtimers te koop, Klassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.
“It doesn’t cost any more to make it look pretty” zei Sir William Lyons ooit. Het had het credo van zijn bedrijf kunnen zijn, want wat hebben ze een mooie auto’s gemaakt daar in Coventry. Maar Lyons zei het naar verluidt bij de constructie van de legendarische XK-motor met zijn bovenliggende nokkenassen en gepolijste aluminium kleppendeksels. Die motor was niet alleen wonderschoon, maar werkte nog ook …
Lyons was een ware meester, een kunstenaar, een onnavolgbare beeldhouwer. En de Jaguar XJ6 Series I is een prachtige sculptuur waar je nooit op uitgekeken raakt.
Zo’n schot in de roos als die sedan in zijn tijd was, dat is once in a lifetime. En dat maakt het natuurlijk ontegenzeggelijk moeilijk om zo’n meesterwerk te overtreffen. Als we even heel eerlijk zijn dan is dat ook helaas niet gelukt met de XJ40. Niet dat het geen mooie auto is, integendeel, maar hij haalt het niet helemaal bij het origineel.
Aart van der Haagen denkt dat het misschien wel die hoekige koplampen zijn die de XJ-generatie zoals hij van 1986 tot 1994 op het programma stond het meest in de weg gezeten hebben, hoewel in de praktijk een aanzienlijk deel van de productie een set dubbele ronde units kreeg.
Foto’s van de eerste prototypen uit het begin van de jaren zeventig tonen al een herkenbaar XJ-40 profiel, hoewel Jaguar later ook nog een beroep deed op Bertone, Pininfarina en Italdesign om met voorstellen te komen. Uiteindelijk viel de keuze toch op een design van eigen bodem. En dat was denk ik een goede zaak. Want Italiaanse creaties op basis van Jaguars zijn maar zelden een verbetering van het origineel.
Dat is dan toch wel weer vreemd want Italianen hebben heel mooie dingen bedacht. Dat de Fiat 1500 Coupé Farina daartoe behoort kun je niet ontkennen. Een plaatje, helemaal in deze uitvoering met zijn grijze lakwerk en rode interieur. Hij lijkt natuurlijk als twee druppels water op de 1500 Spider Farina, en dat is geen toeval. De coupé is voor de verandering eens gebaseerd op de spider, in plaats van andersom.
Iedereen heeft natuurlijk wel eens een slechte dag, dat gaat zelfs op voor de Italiaanse meesters. Kijk naar de Moto Guzzi 254. Een schot in de roos? Mwah. Ze zeggen wel eens dat goed design niet verjaart. Dat kun je van de Guzzi niet zeggen. Bijzonder was wel de plek van het instrumentarium. In de tank. Marina Block schrijft: “De bestuurder kon dus niet tegelijkertijd naar de weg en naar zijn instrumenten kijken. Dat was zelfs toen al onveilig. Zeker in Italië waar verkeersregels als grappig en verkeerslichten als beledigend worden ervaren. Bruikbaarheid had blijkbaar geen hoge prioriteit. Het is dus onduidelijk wat voor concept men achter deze aanpak had.” Waarschijnlijk was het niet meer dan “It doesn’t cost any more to make it look pretty”. Maar het moet natuurlijk wél werken…
Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:
- GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
- Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
- Slechts € 3 in plaats van € 4,99
Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.