Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Lancia Flaminia Berlina 2.5V6

Lancia Flaminia Berlina 2.5V6

In het voorjaar van 2018 vertelde Nan Beers uit Schagen tijdens de reportage met zijn Triumph Dolomite dat hij een Lancia Flaminia Berlina op het oog had. In januari 2019 ging zijn wens in vervulling. Hij kocht een 2.5 V6 Bicolore. De met de hand gebouwde Italiaanse schone vormde alle reden om weer eens naar Noord-Holland te rijden en daar een reportage over deze uiterst voorname Lancia te maken.

Vader en zoon BMW’s; BMW R90/5 en BMW R75/5

Vader en zoon BMW’s; BMW R90/6 en BMW R75/5

Ben van Kaam heeft een BMW R90/6 uit 1975. Hij is stapelgek op de 900 cc grote boxer en dat heeft hij niet van een vreemde. Zijn vader Jos zit ook graag op zijn BMW. Een R75/5 uit 1972.

BMW 635 CSi

Betovering BMW 635 CSi reikt verder dan Duitse Gründlichkeit

Niet iedereen laat zich makkelijk bekoren door Duitse auto’s. Sommigen vinden ze kil, klinisch en een tikkeltje bombastisch. Aan de betovering van de BMW 6 Serie valt echter haast geen weerstand te bieden, hetgeen zich reflecteert in harde waardestijgingen. De verleidingskracht komt niet uit de lucht vallen: een Fransman zette het lijnenspel uit.

Audi 80 L

Monumentenzorg met ondeugend tintje bij Audi 80 L

De OEM-plus-look. Nee, wij kenden die term ook niet, maar de ’73-er Audi 80 L op deze pagina’s beantwoordt eraan. Althans, dat leggen de eigenaren ons uit, Arnold en Indra Soddeman. Noem het monumentenzorg met een ondeugend tintje, de milde upgrade die de zeldzame klassieker ondergaan heeft. Verder blijft hij lekker origineel en net zo Zaans groen als zijn dagelijkse omgeving.

Condor 580

Condor 580

Oorspronkelijk Frans, maar op economische gronden ‘uitgeweken’ naar Zwitserland: Condor. Het Zwitserse merk is hier vooral bekend van de Condors met Ducati motorblokken. Maar daarvoor lagen de ambities hoger. Veel hoger.

Volvo 740 sedan 1984-1989

Volvo 740 sedan 1984-1989

Wanneer je van een verstokte oude Volvorijder hoort dat hij een andere Volvo een z.g.a.n. auto met maar heeeel weinig kilometers heeft gekocht? Dan is je eerste gedachte niet dat dat een 1986’er met anderhalve ton op de klok is. De Volvo voelt en rijdt nog als nieuw.

Fiat 126 uit 1976

Restauratieverslag: Fiat 126 uit 1976

Zeer goed, deze term komt maar liefst 34 keer voorbij in het rapport van Wilbers Taxaties. Eigenaar Matthias Wubs is zelf prettig bescheiden over zijn eerste (en mogelijk enige) restauratieproject. De Fiat 126 is nieuw in 1976 in Nederland geleverd. De auto is de afgelopen zeven jaar compleet gerestaureerd en dat was nodig ook. Het geanimeerde verslag daarvan leert dat een kleine auto best een klus kan zijn.

Claxon repareren

Claxon repareren

Een elektrische claxon is wat werking betreft veel eenvoudiger dan menigeen zou denken. Toch is de kans zeer groot dat het mechaniek er vroeg of laat mee ophoudt, juist wanneer de claxon zelden of nooit gebruikt wordt. Bij claxons is het spreekwoord ‘rust roest’ zeker op zijn plaats.

Becvrijding

Beleef de bevrijding (5)

De serie-met-plaatjes uit de in het Drentse Vledder aangeschafte Bananendoos-met-foto’s geniet grote belangstelling. Het gaat over de afbeeldingen uit de 2e Wereldoorlog en de invasie van de geallieerden die op 6 juni 1944 op de stranden van het Franse Normandië begon. Deel 5.

Youngtimer Rally

Youngtimerrally

Op 11 juli 2020 verzamelden zeventien equipes zich bij het Aardhuis in het lommerrijke Hoog Soeren voor de Youngtimer Rally. Zij hadden er zin in en dat was terecht, want er wachtte op de Veluwe een mooie dag én een fraaie rit voor de enthousiaste deelnemers.

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten, Jouke Bloem en Mark van Beeck.

Klassiekerpost

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

“Ik heb ooit een keer gelezen dat drinken je lever onherstelbaar kan beschadigen. Daar ben ik zo erg van geschrokken, dat ik onmiddellijk gestopt ben met lezen,” hoorde ik iemand eens zeggen. Datzelfde had ik ook min of meer. Maar dan met al het krankzinnige nieuws van het afgelopen jaar. Blijkbaar ben ik daar ook enorm van geschrokken. Het was geen bewust besluit maar een week of zo geleden realiseerde ik me dat ik mezelf vrijwel de hele zomer had afgesloten van alle nieuwsbronnen en social media dingen. Een heerlijke periode. Ik was nergens meer boos over. Niet gechoqueerd, verontwaardigd of verbaasd over de bizarre gebeurtenissen dan wel irrationele overtuigingen van tegenwoordig. Ik werd niet geplaagd door mensen die hun mening kostte wat het kost wilden opdringen. Het was een beetje zoals de zomer van de familie Dunphy. Zelfs het fruit smaakte heerlijk.

In deze gelukzalige toestand van nirvana besloot ik vanuit het niets om mezelf een motorfiets cadeau te doen. De vakantie was tenslotte ook al afgezegd voor deze zomer. Niet dat die motor iets heel bijzonders was, maar wel iets wat deze gelukzalige toestand nog eens versterkte. Een Honda XL500S. Japanse glorie uit het einde van de jaren zeventig. Iets wat ik altijd al wilde hebben. Heerlijke 500 cc eenpitter met ferme klappen. Geen monoshock maar nog echte schuin geplaatste dubbele schokdempers. Uitlaat boven langs. Breed stuur. Geen elektrische starter. Allemaal precies zoals het moet. En nog steeds praktisch voor niks te vinden, in tegenstelling tot de XT500 uit ongeveer dezelfde periode. En het leuke is dat het een beetje een project is. Geen ingrijpende restauratie, maar wel wat ‘dingetjes’. Maar dat is voor mij dan meestal ook de helft van de genot. Sleutelen. Of poetsen. Of verbeteren. Of een combinatie. Zo begon dus de perfecte zomer. Een geslaagde combinatie van ‘social distancing’ in zijn meest extreme vorm en een zenachtige rust tijdens het werken aan een (Japanse) klassieker.  

Het was werkelijk een perfecte – zij het tamelijk rustige – zomer. Vrijwel helemaal zonder nieuws. Is dat nu wat ze noemen de kunst van het weglaten? 

‘Curiosity killed the cat’ zeggen ze in Engeland. Nieuwsgierigheid was mijn Alex. Het moment dat Alex weer in huize Dunphy arriveerde was het afgelopen met de harmonieuze zomer. En het moment dat ik nieuwsgierig werd naar het laatste nieuws was het einde van mijn nirvana. Het eerste bericht dat ik las? Wiskunde is tegenwoordig racistisch. Daar was de opperste verbazing weer. Wat heet, ik was geshockeerd. Is dit serieus? Dat kàn toch niet waar zijn? Ik krijg langzamerhand het gevoel dat we weer op weg zijn naar de donkere middeleeuwen. Kan ik dit weer ongezien maken? Je zou toch bijna onmiddellijk stoppen met lezen (behalve AMK natuurlijk). En om het af te maken, serieus te beginnen met drinken…

En dan hebben we natuurlijk nog de oude Newton die – grappige anekdote – een appel op zijn hoofd kreeg terwijl hij in de tuin zat. Waar een normaal mens zou vloeken, kwam hij tot zijn gravitatiewet. Naar zijn idee zou de kracht die de appel recht naar de aarde liet vallen, dezelfde kracht zijn die planeten in hun baan houdt.

Maar waar Faraday en Newton, inclusief bijbehorende anekdotes, bijna net zo bekend zijn als de Kardashians, weet niemand wie Murphy is en welke hilarische anekdote aan deze natuurwet ten grondslag ligt. Het maakt duidelijk hoe krachtig en universeel Murphy’s law is: zelfs bij de toekenning en optekening van de anekdote die leidde tot Murphy’s law ging alles fout. Griezelig gewoon….

Bij het sleutelen aan klassieke auto’s en motoren krijg je veelvuldig te maken met Murphy, zelfs al weet je het niet. Ooit een slotje van de nokkenasketting losgehaald? Je weet dat het met ware doodsverachting in de vettige schemering van het motorcarter gaat springen. Dus je propt het zo goed en zo kwaad mogelijk dicht met een doek. Mocht het slotje vallen, dan houdt de doek het tegen. En dan komt Murphy om de hoek kijken. En gebeurt hetzelfde wat gebeurde toen Pavarotti op de Dam stond. Net dat ene stukje waar Pavarotti niet staat, daar poept een doif. En net dat ene gaatje wat niet afgedekt is, daar valt het slotje door.

Murphy kan ook andersom werken. Gehard door de genadeloze Murphy ga je altijd van het ergste uit. Ik reed eeuwenlang met mijn Triumph Spitfire, wetende dat de motor aan revisie toe was. Hij liep wel goed, maar maakte een duur metallisch geluid. Tot ik door toeval zag dat er bij bepaalde toerentallen twee metalen plaatjes tegen het gaskabel omhoog kropen, om luid rammelend weer naar beneden te oscilleren. Plaatjes weg, en de Spitfire was als nieuw. Het is altijd het ergste wat je kunt denken, tenzij je daar vanuit gaat. Murphy kàn je echt blij maken. Het is alleen al die jam, hè? Wàt een knoeiboel.