Auto Motor Klassiek in januari 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

De eerste generatie Volkswagen Polo werd gelanceerd in 1975 en 43 jaar later zijn er nog steeds verse Polo’s te koop. Dat Polo concept is dus een schot in de roos geweest.

De in 1968 in Europa geïntroduceerde Suzuki T500 Cobra (Titan) maakte bij verschijning grote indruk. Niet eerder was het een fabrikant gelukt om twee direct naast elkaar geplaatste verbrandingskamers van elk 250 cc langdurig te laten snerpen zonder de zaak vast te laten lopen. Het uitgekiende ‘Posi Force’ smeersysteem van de firma uit het Japanse Hamamatsu had echter een einde gemaakt aan oververhitting en venijnige vastlopers. De T500 Cobra werd trots gepresenteerd als ‘the engine that couldn’t be built’.

Gerard van Lent (68) is gek op zijn Lancia. Deze Scorpion heeft hij een aantal eigen uiterlijke kenmerken gegeven, zoals de ronde achterlichten. “Dat past beter bij deze Italiaan. Maar ik heb niks vernield hoor. De originele rechthoekige achterlichten heb ik nog en kunnen er gewoon weer erop.”

Wacht even, hier klopt iets niet. Peugeot heeft zich toch nimmer aan combiversies van de 205 en de 309 gewaagd? Inderdaad. Waar fabrikanten een grens trokken, fantaseren carrosseriebouwers echter lustig verder en zo af en toe laten ze een idee tot zijn volle wasdom komen. Een Nederlandse verzamelaar legde beslag op twee van deze eenlingen: de 205 Nepala en de 309 Break, die dertig jaar geleden voor het eerst de show stalen.

Daf is emotie. Regelmatig krijgt Oosterlaan een bezoeker voorrijden in een fraaie BMW of andere stevige moderne middenklasser, die even de werkplaats binnenloopt. Oosterlaan heet welkom en de bezoeker kijkt een tijdje rond en is volkomen op z’n gemak. Bekende auto’s van vroeger uit zijn jeugd, auto’s waar hij in tegenstelling tot bij die moderne BMW nog feilloos de knopjes weet te vinden en precies weet waar die voor zijn. Geuren van vroeger die het verleden weer naar voren halen. Die gelukkige jaren uit de jeugd. Binnenkomen in de werkplaats van Oosterlaan is een soort thuiskomen.

Niemand weet het nog, maar Rickenbacker maakte faam door als één van de eerste autofabrikanten vier geremde wielen toe te passen. De firma bleef slechts vijf jaar in business en van de weinige overgebleven exemplaren hebben er drie hun ankers uitgegooid bij de Nederlandse verzamelaar Henk Bakker. Ze vormen ’s werelds grootste Rickenbacker-collectie.

Er zijn weer nieuwe Ducati Scramblers. Die machines zijn op een bijna perverse manier in de markt gezet. Ducati deed dat – op trouwens precies dezelfde manier als de reclamejongens die voor Edsel werkten deden – door in een lang traject steeds meer bloot te geven over hun nieuwe Scrambler. ‘Eerst teasen, dan pleasen’.

De hemel is op de ochtend van de reportage dag niet waterdicht. Toch gaat de afspraak door. Voorzichtig breekt de zon door, en eenmaal bij Klaas Stoeten gearriveerd, is duidelijk dat de keuze heel goede is geweest. Doel van de excursie is de fraaie ’59-er Triumph TR3A van Klaas Stoeten. Maar hij heeft nog een tweede juweel in de garage staan: een in uitmuntende staat verkerende NSU 1000 C uit 1972, het laatste bouwjaar van het model. Een opvallende Brits-Duitse combinatie die je direct al in vervoering brengt.

Er zijn liefhebbers die verzamelen en er zijn liefhebbers die veel verzamelen. Twee verzamelingen van de laatste categorie liefhebbers zijn ruim 25 jaar geleden bij elkaar gezet in een oude hal, de een in eigendom en ander als stalling. De verzameling die erbij is gekomen is overwegend van Franse makelij, de eigen verzameling daarentegen varieert. Laat dit geheel ruim 25 jaar over aan de tand des tijds en je treft een bonte verzameling auto’s aan die deels in goede of redelijke staat zijn en deels in verregaande staat van ontbinding zijn en eigenlijk in de rubriek `verkeerd afgelopen` thuis horen.

Van 26 tot en met 28 oktober werd in het WTC Expo de vierde editie van CLASSICSNL gehouden. De beurs bood opnieuw alle aanleiding voor een bezoek. De organisatie slaagde er onder leiding van Femke Beekink in om andermaal hoogwaardigheid, toegankelijkheid en kwaliteit te combineren. Daarnaast stelden zij drie hoofdthema’s samen: 60 jaar “Frogeye”, de Iconic Cars timeline en voertuigen van geüniformeerde beroepen.

Het gaat slecht met Groot-Brittannië in 1968. Het land ligt lam door stakingen en onrust. Om een streep licht te laten schijnen op die ellende en om de moraal een boost te geven organiseert de krant the Daily Telegraph een evenement waaraan de natie zich omhoog kan trekken. Iets dat de mensen bindt en een gevoel van nationalisme kan kweken. Dat evenement wordt een rally. Niet zomaar een rally maar een marathon van London naar Sydney.

Na een voortreffelijke zomer, belandden wij ineens in het najaar. Het slechte weer zorgt ervoor dat men eigenlijk binnen één dag die heel tropische momenten in bijna één klap vergeten is.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels en Erik van Putten. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Parijs is de hoofdstad van de mode. Dat werd in ieder geval vroeger altijd gezegd, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er te weinig verstand van om daar een kundig oordeel over te geven. Wat ik wel zeker weet is dat mode irrationeel is en misschien daardoor wel de meest verschrikkelijke dingen heeft voortgebracht. Mensonterende kledingstukken bijvoorbeeld. Overdreven? Dat bent u waarschijnlijk te jong om het horror-fenomeen van de broekrok meegemaakt te hebben. 

Vroeger was het tamelijk onbegrijpelijk voor me dat een land dat er prat op gaat het centrum van de mode en stijl te zijn, zulke saaie auto’s voortbracht. Tuurlijk, ze zijn praktisch, economisch, heerlijk soepel en comfortabel maar hadden vaak de uitstraling van een stoeptegel. Dat is niet direct waar je van droomt als puber. Dat gold meer voor de uitzonderingen. De Matra Bagheera. Of de Alpine Renaults. De Peugeot coupés en cabriolets. De DS & SM. Natuurlijk de Facel Vega’s. Het beeld veranderde volkomen toen ik de vooroorlogse Franse autoproducten ontdekte. Met stomheid geslagen zag ik de prachtigste auto’s met de mooiste carrosserieën en fascinerende technische vondsten. Auto’s waar je nu nog van in vervoering raakt. Natuurlijk, het waren geen enorme aantallen, maar toch… het waren echte droomauto’s. Uit Frankrijk! Het kon dus wél!

Tja, waar het fout ging is eigenlijk vrij duidelijk. Na de oorlog ontstond in Frankrijk het ‘Pons Plan’, wat in feite inhield dat de regering bepaalde wat de autofabrikanten mochten bouwen. Je deed wat gezegd werd of je ging ‘out of business’, zoals bijvoorbeeld Mathis, die zwaar geïnvesteerd had, maar noodgedwongen zijn fabriek moest verkopen aan Citroën. Verregaande overheidsbemoeienis leidt maar zelden tot iets goeds.  

Helaas is het met slechte ideeën net als met mode: alles komt weer terug. In Nederland gaat de overheidsbemoeienis inmiddels krankzinnig ver. Men gaat zelfs bepalen wat je gaat eten! Tja, er zijn bizarre dingen gaande. Mode is irrationeel. Modieuze ideeën kunnen dat ook zijn. Correlatie is niet persé causaliteit, is het dan logisch om vet eten onmogelijk te maken als er alleen maar correlatiestudies zijn? Is het logisch om ‘minder gefortuneerde’ mensen te laten betalen voor de elektrische auto’s van de beter gesitueerden? Is het logisch om tientallen miljarden te investeren in ideeën waarvan nu al bekend is dat ze niets op gaan leveren? 

Diepe gedachten, zo op de valreep naar het einde van het jaar. Maar gelukkig hebben ze er in Frankrijk wat op bedacht. Een correlatieonderzoek toonde aan dat met de opkomst van de broekrok de hongersnood in Ethiopië ten einde kwam. In Parijs hebben ze daarom nu het gele hesje bedacht. Gaat het werken? Logisch is het niet, maar ja, Parijs is dus wél even de hoofdstad van de mode…

Alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X