Auto Motor Klassiek in februari 2014

In AMK februari 2014 Saab 95 Break, BSA B33, Rob Slotemaker Camaro, Audi 100 Avant, LE JOG, Braziliaanse Volkswagen T2, Matra Djet V, Nimbus II, Glas Isar

Als iconische klassiekers uit de autogeschiedenis zijn vintage Saab’s, meer bepaald de types 92, 93 & 96, graag gasten op oldtimerevenementen. De minder courante Saab 95 break, door de eigenzinnige Zweedse autobouwer steevast ‘combinatiewagen’ genoemd, werd destijds geprezen om zijn veelzijdigheid. Vandaag de dag is hij bij Saab-isten vooral geliefd om zijn bijzondere contouren.

BSA, British Small Arms. En wat doet een wapenfabriek als de vrede uitbreekt? Dan gaat hij motorfietsen produceren. Ooit was BSA mondiaal heel groot en toonaangevend. Kort daarna bedachten de vermaledijde Britten ‘Management 1.0’. Dat was nog niet zo pervers perfect als de huidige versies, maar toch al kwaadaardig genoeg om de hele Britse motorindustrie van de kaart te vegen. BSA B33.

Het is misschien wel hét icoon voor vrijheid blijheid: de klassieke Volkswagenbus. Maar hoeveel hippies, surfers en avonturiers het busje sinds de jaren zestig ook vervoerd heeft, aan zijn lange rit komt nu een eind. Op 31 december is de allerlaatste Volkswagen T2 in São Paulo van de band gerold. Aangescherpte veiligheidsvoorschriften betekenen de laatste adem van een voertuig dat, in ieder geval in Brazilië, zijn weerga niet kent.

Na de eerste kennismaking met de Matra Djet V in 1965 roemt de vakpers met name diens superieure wegligging, maar voegt er in één ademteug aan toe dat de Matra uitsluitend een wagen voor ‘liefhebbers’ is. Het is een beleefde manier om te zeggen dat de pragmaten onder u beter met een grote boog om het vehikel heen kunnen lopen.

De tientallen jaren gefabriceerde viercilinder Nimbus II, het geesteskind van de Denen Peder A. Fisker en zijn zoon Anders doorliep net zo’n lange carriere van modelontwikkeling als Henry Fords Model T. Van af 1934 hielden de Kopenhaagse stofzuigerfabrikant en zijn zoon vast aan het beginsel van hun motorfiets.

In een onooglijke schuur ergens op een Amsterdams industrieterrein staat een bonk roest. Nou ja, een chassis van een race Chevrolet Camaro met erg veel ervaring en weinig onderdelen eraan vast. Als je het wat aardiger wil formuleren. De bekende racefamilie Moritz wil de geweldenaar in zijn oude glorie herstellen. Ze hebben er alleen nog wat hulp bij nodig.

Gerrit Smid (74) uit het Groningse Haren is sinds jaar en dag ‘ansprechpartner’ voor de GLAS Automobil club International in Nederland. Hij weet dan ook alles te vertellen over dit verloren gegane merk. En kan ook veel laten zien. Zelf verzamelde Gerrit vele jaren het type Isar. In niet-rijdbare uitvoering. Met het doel ze te restaureren. Maar dat kwam er door drukte niet of nauwelijks van. Inmiddels laat zijn gezondheid het niet meer toe de restauratieprojecten op te pakken. Een stuk automobielhistorie dreigt verloren te gaan.

Begin december van verleden jaar werd alweer voor de 19e keer de Land’s End to John o’Groats Reliability Trial verreden, een van Europa’s absolute topevenementen op het gebied van rally’s voor klassiek vervoer.

In voorgaande jaren lieten wij u weten dat wij op een rommelmarkt helemaal gelukkig werden door de aanschaf van een ‘gezinsverpakking ’Foto’s-Uit-de-Oude-Doos’. Letterlijk, een bananendoos vol met zwart/wit plaatjes van allerlei ‘automotive’ geschiedenis uit de jaren vijftig, zestig en een beetje zeventig. Iemand moet er jaren mee bezig zijn geweest om dat allemaal te verzamelen om daarna de interesse te verliezen. Misschien wel een verhuizing, een sterfgeval, gevolgd door een zogenaamde ‘zolderopruiming’?

In de redactie rijdt leest u de maandelijkse beslommeringen van redactieleden en hun klassiekers. Zo is Dolf ook weer van de partij. Inmiddels heeft hij een aardige collectie motoren en een youngtimer op vier wielen. Dat staat borg voor vooral vele uren sleutelplezier. Columnist Jordan Strik heeft een andere Porsche gekocht. Wat dat voor een is, dat lees je vanzelf.

Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Ook deze maand heeft Bob, die eigenlijk Hans heet, weer een leuke selectie klassiekerboeken voor het voetlicht gehaald. Deze maand zijn dat Morris The cars and the company, Eine kurze Geschichte des Automobils en The Magnificent 7.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Je hebt optimisten en je hebt pessimisten. De ene soort concentreert zich op vervelende zaken die eindeloos lijken te duren, zoals het wachten voor een rood licht als je haast hebt of het kabinet Rutte II. De andere soort concentreert zich op de leuke zaken die eindeloos lijken te duren. Scandinaviërs lijken meesters te zijn in het maken van evergreens… leuke dingen die maar blijven bestaan. In mei 1959 verraste Saab, dat op dat moment slechts één model (de 93 sedan) in het gamma had, vriend en vijand met de onthulling van een nieuw prototype: de Saab 95 break, waarvan later dat jaar de serieproductie zou opgestart worden. Met deze compacte 7-zitter wilde de Zweedse fabrikant niet alleen de strijd aangaan met de succesvolle Volvo PV455 Duett op het thuisfront, maar ook nieuwe horizonten verkennen op de exportmarkt. De Saab 92-96 serie hield het honderden jaren vol. Net overigens als de Deense viercilinder motorfiets, de Nimbus II, het geesteskind van de Denen Peder A. Fisker en zijn zoon Anders. Deze opvallende motor doorliep net zo’n lange carriere van modelontwikkeling als Henry Fords Model T. Vanaf 1934 hielden de Kopenhaagse stofzuigerfabrikant en zijn zoon vast aan het beginsel van hun motorfiets. De klassieke metalen stofzuigers van dezelfde fabrikant (Nilfisk) hielden het zelfs nog langer vol! Maar toch… aan alles komt een einde. Zelfs aan de hippiebus. U dacht misschien dat de VW T2 bus al jaren niet meer in productie was? Tot december vorig jaar was hij dat wel degelijk in zijn bijna oorspronkelijke vorm. In São Paulo, Brazilië. Maar airbags en ABS, zijn nu zelfs in Brazilië verplicht, dus ook de T2 moet daaraan geloven. Volkswagen kon niet aan de eisen voldoen en stopte de productie van het busje. De nieuwe technieken vielen niet in de oude bus te implementeren. “Voor veel mensen was dit een droevig feit”, zegt een woordvoerder van de fabriek. “De klassieke bus is nog steeds enorm populair.” Maar om andere redenen dan hier… wij gingen naar Brazilië, om te kijken waarom! Veel minder lang hielden automerken als Glas of Djet het vol. Hans Glas was nog maar net begonnen met het maken van echte auto’s of hij moest alweer stoppen. Althans zo leek het. Toch wist Glas een stel modellen in de markt te zetten die het merk de koosnaam ‘Glaserati’ opleverden. De bizarre Glas Isar kan daar niet echt toe gerekend worden. Gerrit Smid (74) uit het Groningse Haren weet daar alles van, want hij heeft heel wat Glas Isars verzameld. Wat niet alleen qua auto’s een unieke verzameling oplevert… De staat van de auto’s is voorzichtig gezegd uiteen­lopend. Van netjes gerestaureerd tot wrak. Hoe je deze Glas-verzameling ziet hangt er sterk vanaf hoe je in het leven staat. Voor een optimist is de Glas half hard, voor een pessimist is een Glas half verroest…

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • Saab 95 Break – een unieke 7-zitter uit Zweden
  • BSA B33 – de kersverse redactionele tweewieler
  • Ex-Rob Slotemaker Camaro – een brok roest
  • Audi 100 Avant – in onder de kap gekeken
  • Land’s End to John o’Groats – een bijzondere rally
  • Einde van de hippiebus – de allerlaatste Braziliaanse Volkswagen T2 liep 2013 van de band
  • Matra Djet V – voor de echte liefhebber
  • Nimbus II – de evergreens
  • Glas Isar – industrieel erfgoed
  • De redactie rijdt
  • Uit de oude doos
  • Jaarinhoud 1985-2013 – de nog leverbare AMK’s in een oogopslag
  • Klassiekertjes Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

En: De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 15 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten