Omslag AMK 12-2014

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Natuurlijk voor een speciale – lagere – prijs. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

[purchase_link id=”186122″ style=”text link” color=”” text=”AMK 12-2014 bestellen als PDF”]

 

 

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

[dhvc_woo_product_page_images]

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

Omslag AMK 12-2014

Wim te Brinke heeft de eerste Triumph TR 2 Francorchamps in zijn bezit. Na die eerste werden er nog eenentwintig gemaakt en de geruchten gaan dat op basis van de laatste onderdelen er nog eens drie in elkaar zijn gezet. Dat hier de nadruk ligt op het woord gerucht, dat is duidelijk. Want deze zijn niet getraceerd in de jaren erna, terwijl eigenlijk van alle anderen wel bekend is waar ze zijn gebleven.

FN M13 450 sv de luxe: Een motorfiets die er uit ziet als een vogelverschrikker was in de motorwereld geen gangbaar fenomeen en baarde daarom in 1947 aardig wat opzien. Het meest kenmerkende deel van de motorfiets, het ding dat er zo raar uit zag, dat was de wel heel bijzondere voorvork constructie waar de wapen- en motorfietsfabrikant uit Herstal bij de FN M13E voor gekozen had.

Alvis TD21 (1959):Als je van Britse auto’s houdt kun je natuurlijk in een Rolls-Royce of Bentley rijden, maar er zijn ook minder voor de hand liggende mogelijkheden; een Alvis, bijvoorbeeld. Wij gingen op pad met Anton Brouwers en zijn fraaie TD21. Veel Britser wordt het niet.

Mustang Shelby G.T.500CR: Het dreunt, het raast, het briest, het jankt… De Shelby G.T.500CR laat op niet mis te verstane wijze zijn gezag gelden. Zelfs op droog wegdek heb je er een aardige kluif aan om al die 545 paarden in toom te houden. Gone in 60 seconds, deze Eleanor-lookalike? Welnee, knipper twee keer met je ogen en hij is van de radar verdwenen.

Renault Dauphinoise: Vanuit zijn antiek- en brocantewinkeltje ‘Oude liefde roest niet’ heeft de 58-jarige Frans Heyl uitzicht op de parkeerplaats van de café/restaurant van zijn buurman. De hele dag kijkt hij uit op diens fraaie Volvo Amazon. En zo begon het dagdromen over een eigen klassieker en werden de stille uurtjes al snel gevuld met het op internet speuren naar een nieuwe liefde met wel een doorleefd karakter, maar zo min mogelijk roest.

De restauratie nam vijf jaar in beslag maar het was de moeite meer dan waard. BMW-fan Jaap Bloemhof (49) uit Sumar heeft iets om trots op te zijn: een prachtige, origineel Verona-rode BMW 3.0 CSi uit 1974. Een klassieker die gaat als de brandweer, een exemplaar om van te watertanden.

Youngtimer-katern Auto Motor Youngtimer

Ben je in de markt voor een terreinwagen? Vergeet dan even al je merkvoorkeuren en lees hoe we ons lieten verbazen door de Toyota Land Cruiser. Niet zo iconisch als een Defender of G-Klasse, maar wel een toonbeeld van kwaliteit.

Als een duvel uit een doosje was daar ineens Gijs Jansen met zijn gelijknamige bedrijf in het Drentse De Groeve. De Groninger heeft zich gespecialiseerd in youngtimers, liefst de wat apartere met weinig kilometers, omdat hij die juist zo leuk vindt. Binnen de gevestigde orde van youngtimerhandelaren heeft hij inmiddels een vaste plek verworven.

Triumph Trident: John Bloor kocht als vastgoed miljonair de rechten op de naam ‘Triumph’. En dat deed hij uit een failliete boedel in 1984. Triumph was als ‘Triumph Meriden’ immers al net zo overleden als alle andere Britse motormerken

Oktober, herfst. Een grimmiger plek op de aardbol bestaat er bijna niet. De Eifel. De Nürburgring. Het was de omgeving waar van 17-19 oktober de Youngtimer Touring Car Challenge zijn laatste twee wedstrijden van het seizoen afwerkte.

Een magazine in een magazine heeft natuurlijk ook een eigen nieuwsrubriek, waar je belangrijke nieuwtjes vindt met betrekking tot het bezit van jouw youngtimer.

Techniek- Koeling: Onze fraaie klassiekers zijn ontworpen in een tijd dat files nog een zeldzaamheid waren en je je om voldoende rijwind nauwelijks zorgen hoefde te maken. Maar die tijden zijn voorbij, een oldtimer die niet goed voorbereid is op het moderne verkeer kan danig in de problemen komen als het tegenzit op de weg. De werking van ouderwets mechanische ventilatoren is afhankelijk van het toerental van de motor en daardoor gering. Het monteren van een moderne elektrische koelventilator als back-up, of zelfs geheel ter vervanging van het origineel, kan veel rust geven en eventuele schade aan de motor door oververhitting voorkomen.

Na opnieuw een enerverend klassiekerseizoen met alle ups & downs, maken wij ons op voor de winterperiode. Tijd van bezinning, de tijd om ons terug te trekken in het vochtig schuurtje en heerlijk te knutselen aan het klassieke vervoer om dat er weer helemaal ‘bij’ te zetten als de lente van 2015 begint. Verschillende Britse kunstschilders hebben in het verleden hun uiterste best gedaan om die sfeer te ‘pakken’, de sfeer waar wij allemaal zo van houden, een klassieker in de sneeuw… Voorlopig een eerste selectie om in de sfeer te komen. Wij hebben er nog genoeg over om een volgende editie te vullen. De winter is nog lang niet voorbij! Wij wensen u alvast prettige kerstdagen en een nog beter 2015!

Het is weer december. De tijd van het jaar dat we onze hoofden breken op het verzinnen van de beste Sint en kerstcadeautjes voor echte gearheads. Wij hebben het net weer afgespeurd voor de leukste cadeautjes. Leuk om weg te geven, of gewoon voor jezelf voor onder de kerstboom.

Een goed idee wordt bijna altijd geboren uit een spontane gedachte. Op het Citroën-forum.nl is een grote en hechte groep liefhebbers van oude modellen actief. De DS groep is de grootste, maar de CX is een goede tweede.

Memorial Maus Gatsonides: Sinds jaar en dag organiseert de TR Club Holland een rally annex kaartleesrit ter nagedachtenis aan Maus Gatsonides, een van Nederlands’ succesvolle coureurs, meest briljante rallyrijders, automobielbouwer maar bovenal uitvinder.

Roestige klassiekers, je ziet ze wel eens vaker in AMK verschijnen. Natuurlijk in de altijd nog populaire rubriek ‘Verkeerd Afgelopen’, tussen de lezerspost en de nieuwspagina’s. Tijd dus om ook eens onze fotowedstrijd van dit thema te voorzien, dat was in de maand oktober. En daarvan vind je nu het verslag in Auto Motor Klassiek. In november nog en de maand december is het thema ‘winterprojecten’. Jawel, dan worden de eerdere roestige klassiekers naar binnen gehaald.  Wil je ook deelnemen? Maak een mooi plaatje van je winterproject en stuur hem naar facebook@amklassiek.nl.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Elektriciteit… het is nuttig, ik geef het toe, maar ik heb er niks mee. Het is denk ik begonnen met mijn eerste experiment op dat gebied toen ik als 8-jarige verschrikkelijk voor de gek werd gehouden door 220V wisselstroom. De eerste breinaald in het stopcontact gaf geen enkel effect. Ha, domme, domme ouders… het was helemaal niet gevaarlijk om een breinaald in het stopcontact te doen. Er gebeurde namelijk helemaal niets. Gerustgesteld stak die tweede breinaald in het overgebleven gat om me toch een enorme oplazer te krijgen. Dat vond ik zooooooo enorm flauw van het lichtnet, zo’n smakeloze grap uit te halen met zo’n onschuldig knaapje, dat het tussen elektriciteit en mij nooit meer helemaal goedgekomen is. Misschien is dat wel een van de redenen waarom elektrische auto’s me niet kunnen boeien. Een andere reden is natuurlijk dat ze per saldo niet milieuvriendelijker of efficiënter zijn dan de modernste huisbrandolieracers. Toch ben ik mede door “How its made: dream cars” op Discovery stiekem wel een beetje onder de indruk geraakt van Tesla. Niet alleen van de fabriek, maar ook wel de man erachter, Elon Musk. Een man die al drie keer eerder een bedrijf bedacht met baanbrekende technologie, daar honderden miljoenen dollars mee verdiende en dat geld vervolgens volledig riskeerde met twee uiterst risicovolle ondernemingen. Een bedrijf dat burgers in de ruimte brengt en een bedrijf dat elektrische auto’s maakt. Het scheelde maar een paar uur of zowel Tesla als Rocket X waren failliet geweest en Musk was de loser in plaats van de god van Silicon Valley geweest. En hoeveel mensen kunnen tegenwoordig nog zeggen dat ze vanuit een niets een succesvolle autofabriek hebben opgebouwd? Ik geef toe dat ik ietwat teleurgesteld was toen bleek dat de uitzending op Discovery dit keer niet over Lamborghini, Ferrari of de Mercedes SLS ging maar over de Tesla. Maar het is en blijft indrukwekkend wat daar in relatief korte tijd is neergezet. Bovendien is de Tesla S ook nog eens een mooie auto om te zien. Het commentaar was ook grappig. “De Tesla is fundamenteel anders dan andere auto’s. Hij heeft geen tankdop…” Alsof dat het fundamentele verschil is. Dat deed me trouwens wel denken een een vriend van me die altijd geamuseerd vertelde hoe zijn vrouw er een sport van maakte om in haar Kevertje de tank volledig leeg te rijden om op de laatste benzinedampen het tankstation binnen te pruttelen. Voor de zekerheid had hij maar een jerrycan voorin gezet, voor het geval ze het net niet haalde. Die – toen de nood aan de man kwam – ook prompt leeg bleek te zijn. Tja, leuk is het niet, maar in geval van nood kun je dan een jerrycan benzine halen. Wat doe je eigenlijk als je Tesla zonder eeeh, energie staat? Hoe transporteer je een paar liter elektriciteit? Met breinaalden…?

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 15 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.