omslag-amk-8-2016-300

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

[purchase_link id=”231793″ style=”text link” color=”” text=”Bestellen als PDF (€ 3,99 ipv € 4,99)”]

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

[dhvc_woo_product_page_images]

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

omslag-amk-8-2016-300

Alles wat een BMW moet zijn, en meer – dat is de BMW 02-Serie. ‘Deze compacte sedan is een van de modellen die BMW heeft gemaakt tot het merk dat het nu is,’ zegt BMW’s designchef Adrian van Hooydonk.

Hij is indrukwekkend en laat je wegdromen over lange ritten naar verre horizonten. De Indian Chief is met al zijn chroom, de verlichte Indianenkop op het volumineuze voorspatbord en de indrukwekkende V-twin de oervader van alle zware toermachines.

Sinds mensenheugenis worden Fiatjes 500 zo ongeveer doodgeknuffeld. De grotere, maar toch ook heel charmante Fiat 600 kon nimmer in de schaduw van het ‘Rugzakje’ staan, maar hij pleegt de laatste jaren een overtuigende inhaalrace. Zijn troeven? Een meer volwassen rijgedrag en oprechte ruimte voor vier personen. We pluizen de details uit

Wanneer de jonge Jan Galama zijn rijbewijs haalt, duurt het niet lang voordat hij van zijn zelfstandig verdiende geld zijn eerste auto koopt. Veel generatiegenoten starten met een Kever, een Opel Kadett, een Citroën 2 CV, een Ford Anglia of een Mini. Zo niet de inwoner van Reahûs. De Fries heeft wel iets met de Triumph Herald. Hij besluit vervolgens om een tweedehands exemplaar te kopen, een oudje. Het is het begin van wat later zal uitmonden in een kameraadschappelijk verbond in meerdere opzichten. Met de Triumph Herald als middelpunt.

De Ford Fiesta is jarig. Veertig jaar geleden startte Ford met de productie van de allereerste serie van de auto die Ford over de hele wereld wilde verkopen. Sinds de eerste Fiesta in 1976 van de band rolde in Saarlouis, heeft Ford meer dan 17 miljoen auto’s met die naam verkocht. Het is zonder overdrijven een succesnummer te noemen. De Mk I was de redder van het toen kwakkelende merk.

Frank van Dijk heeft de restauratie van zijn Audi Quattro op zijn naam staan en dat was een onverwacht moeilijke klus met een keiharde deadline. De Quattro was namelijk gepland als trouwauto, de datum was al vastgelegd. En hij liep tijdens het sleutelen tegen een aantal akelige tegenvallers aan…

Ontworpen als militair materieel en na de oorlog in het Army Surplus circuit terecht gekomen. Army Surplus Store heette bij ons ’de legerdump.’ De oudgedienden werden massaal gekocht door burgers die naar goedkoop gemechaniseerd vervoer snakten. Zo kregen heel veel Matchless G3L’s een burgerpakje aan. En nu? Nu gaan ze weer teruggebouwd worden naar hun oorspronkelijke specificaties. AMK vond een G3/L die nu nog even zijn burgerkloffie draagt.

DeSoto S2 Airflow Six Series Sedan (1936): Geschiedenis schrijven betekent niet automatisch dat je de waardering ontvangt die gerechtvaardigd zou zijn. Sommige artiesten en vroegere componisten weten daar alles van. De Airflow-generatie van Chrysler en DeSoto bleek ook zo’n tragisch lot beschoren en zelfs heden ten dage loopt de klassiekerwereld er amper warm voor. Dat prikkelt onze nieuwsgierigheid des te heviger.

Goodwood Festival of Speed: De jaarlijkse viering van verbrand rubber die luistert naar de naam Festival of Speed, bestaat al ruim twintig jaar. Je weet inmiddels dus wat je kunt verwachten. En toch blijft het een fantastisch evenement, zelfs als het totaal in het water valt.

Dankzij een dringend verzoek van Jan ‘Tulpenrallye’ de Beus hebben wij zaterdag 4 juni het geluk gehad de allerlaatste Classic Gelderland Rit georganiseerd door de Stichting Gelders Rally Team, mee te mogen maken. De drie grote ‘motoren’ achter de organisatie besloten eerder dit jaar dat het boek na de 21e uitvoering definitief dicht ging. Het was mooi geweest.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Donald Trump is de laatste tijd regelmatig in het nieuws, niet alleen omdat hij zich kandidaat heeft gesteld voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar vooral ook door zijn – laten we maar zeggen –  ongenuanceerde uitspraken over vrouwen, Mexicanen en moslims, om maar eens wat groepen te noemen. Bekend geworden is hij natuurlijk als projectontwikkelaar. Elk magistraal bouwwerk wat in zijn handen komt wordt getooid met zijn naam met als hoogtepunt misschien wel de Trump Tower. Een indrukwekkend gebouw waarvan de inrichting toch wel serieus ‘over the top’ is met de overdaad aan marmer, gepolijst messing en watervallen… Toch is zijn meest indrukwekkende bouwwerk misschien wel zijn kapsel… een creatie die zich nog het best laat omschrijven als een tulband gemaakt van haar en mysterie…

Als genetisch autofiel denk ik dan meteen aan de aan de automobiele equivalent van dit bouwwerk: in de pre-APK-dagen had je een rubriek op tv genaamd ‘wrak van de weg’ (een soort van gemene verkeerd afgelopen). Het was goedbeschouwd het enige onderdeel van ‘Kieskeurig’ dat de moeite van het kijken waard was…

Dan zag je auto’s waar de bestuurdersstoel bijna door de bodem zakte wat de eigenaar met wat lapwerk had weten te voorkomen. “Ik dacht, die plaat multiplex is net zo sterk als de oorspronkelijke bodem…” en dat soort uitspraken. Voor veel van dat soort wrakken was een hobbel in de weg als een windvlaag voor Trumps kapsel: funest. En wat voor het wrak van de weg vloeibaar polyester was, is voor het Trump-monument haarlak. Een soort wanhoopsdaden om de onhoudbare en onvermijdelijke teloorgang van het begeerde object, of dat nu een weelderige haardos of een auto is, tegen te gaan. Een bij voorbaat kansloze strijd, in de meeste gevallen. Qua haar begrijpelijk natuurlijk, want als dan je eigen haar wat dunner wordt merk je ineens dat je het dan toch net effe iets langer laat groeien, net effe iets anders kamt. En voordat je het weet heb je ook zo’n Trump-monument op je hoofd.

Ferm en doortastend optreden kan gelukkig bij klassieke auto’s vaak een bijna ‘verkeerd afgelopen’ tot een pareltje maken. De Audi Quattro restauratie op pagina 54 is daarvan een mooi voorbeeld. Net als de prachtige Triumph Herald, die door twee vrienden in goed tien jaar aan woensdagavonden in zijn oude luister hersteld werd. Eigenaar Galema’s eerste Triumph Herald – ook zijn eerste auto –  ging roemloos als een soort ‘wrak van de weg’ ten onder aan roest. Deze werd gered.

Niet alles is te redden. De halve Saab op pagina 82 lijkt op zijn best een uitdagend project, om van de Giardiniera een pagina daarvoor maar niet te spreken. En het Trump-haar spreekt voor zichzelf. In die gevallen moet je keihard zijn en de moeilijke keuze niet uit de weg gaan: You’re fired…!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.