Een begerenswaardige auto uit een land waarin nog steeds een grote liefde voor de klassieke auto’s kan worden waargenomen. Zeker in de jaren 60 speelde Italië een belangrijke rol in design en werd er een grote reputatie in carrosseriebouw opgebouwd. Veel carrosseriebouwers gebruikten de kleine Fiats als basis voor speciale uitvoeringen die in beperkte oplages werden gemaakt. De autokunstenaars van het Italiaanse design lieten steeds weer knappe staaltjes zien, zoals met deze Fiat 850 Vignale Coupé uit 1965. De elegantie is natuurlijk vrouwelijk!
Fiat 850 Vignale Coupé
Virginio Vario was de hoofdontwerper bij Vignale en kwam met drie carrosserievarianten, de 2-deurs sedan, een coupé en een spider. Met zijn beeldschone Fiat 850 Vignale behoort Martin tot de gelukkige mensen die aan de dagelijkse spanningen en drukte kunnen ontsnappen. In dit geval door leuke ontspannende ritjes met dit Italiaans meesterwerk te ondernemen. De motor is een viercilinder met twee kleppen per cilinder. De motor levert 46 pk en die worden via een handgeschakelde vierversnellingsbak naar de wielen gestuurd.
Grote invloed
In klassieke autoland is – altijd en overal – de hartstocht voor Italiaanse auto’s zichtbaar. Doorgaans zijn het de kleine Fiats die door blijven klinken. De onderneming in Turijn bood altijd al een grote keuze aan vooral kleine en sportieve modellen, zoals de 500, 600 en de 850, in allerlei variaties.
Toonbeeld van sportiviteit
Martin: “Volgens informatie van openbare bronnen zijn er heel weinig exemplaren overgebleven, voor Nederland zou het gaan om enkele exemplaren. Het is duidelijk een zeldzame auto en inmiddels een gewild verzamelaarsobject. Voor mij is deze Fiat 850 Vignale een bijzondere schoonheid, die de functie heeft het oog en het hart te behagen. De zoektocht naar een mooie Fiat 850 Sport Coupé slaagde in Nederland niet en ik keek daarom ook over onze grenzen. Uiteindelijk vond ik deze unieke Vignale. Voor de openluchtrecreatie heb ik nog een Fiat 124 Spider cabriolet, die als echte liefhebber met een open kap moet worden bereden.”
Boordevol klassieker plezier
Wilt u ook enthousiasme en verbondenheid voelen met klassiek vervoer op 2 of 4 wielen? Dan komt het beter tot zijn recht als u een abonnement neemt op Auto Motor Klassiek, iedere maand weer volop autoplezier op de deurmat. En… bovendien elke dag leuke artikelen op de gratis website zodat u ook even kunt ontsnappen aan aan de dagelijkse werkelijkheid. Kan het mooier?
vind je de multipla mooier dan ?
Itt wat hier gezegd wordt; Italianen geven zo ongeveer niets om cultureel erfgoed, tenzij ze er EU subsidie voor krijgen. Bijna heel It. is leeggekocht. Met zaken doen ook very tricki ! Gewoon niet aan beginnen !
Je bent weer lekker bezig JP, zo ken ik je weer 😀 Kom op, gooi de mondhoeken eens omhoog; dat helpt.
De lelijkste die ooit is gemaakt? Nou nou nou…. Dat is nogal een kwalificatie. Ieder zijn meug maar deze witte 850 coupé heeft zeker meer karakter en schoonheid in zijn ontwerp dat al hetgeen vandaag onze ‘vergroening’ moet heten, toch? Zo lelijk kan hij (of was het nou een zij?) dus echt niet wezen. Maar iedereen heeft recht op zijn eigen smaak en mening. Dat valt alleszins te respecteren, net zoals de 850 coupé.
Wat een ontzettend, leuk, eigenwijs sportwagentje! Een oogstrelende parmantigheid. Cosmetisch nix op aan te merken, maar staat naar mijn smaak iets te hoog op zijn wieltjes. Kleinigheid. Een koetsje om te koesteren. Complimenten!
Lelijkste fiat die is gemaakt.
Een heerlijke originele 850 sport coupe heb ik zelf uit Italie hier naar toe gereden.De type 1 blijft voor mij de favoriet
dat waren nog eens tijden. Met zoveel emotie en raffinement gemaakte door de Italianen. Zeker deze Fiat 850.
Heel fraaie coupe, ik kende deze niet.
Heerlijke sportwagentjes, betaalbaar ontworpen en geproduceerd om het grote publiek te plezieren. Wat een mooie tijd was dat.
In 2023 zijn zelfs de betaalbare budgetauto’s al bijna niet meer betaalbaar voor het grote publiek en de autodesigners zijn ook al lang overleden, helaas.