Auto Motor Klassiek in september 2015

In de september 2015 editie van Auto Motor Klassiek: Volkswagen Karmann Ghia, Lancia Trevi, Chevrolet Impala, Mercedes W124 aankoopadvies, Autoshows 50 jaar geleden, Museo Storico Alfa Romeo, Imperia 500H, MV Agusta 175 sport, Schloss Dyck Classic Days, Diverse korte berichten met technische tips en productadviezen #AutoMotorKlassiek #Mercedes #Lancia #Chevrolet #Volkswagen

Omslag-AMK-9-2015-300px

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

[purchase_link id=”213103″ style=”text link” color=”” text=”Bestellen als PDF (€ 3,99 ipv € 4,50)”]

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

[dhvc_woo_product_page_images]

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

Omslag-AMK-9-2015-300px

Chevrolet Impala: Er is zeker een poëtische omschrijving te verzinnen, die beter recht doet aan de bijzondere vrouw met wie u op deze pagina’s kennis gaat maken. Ik kan echter zo snel geen betere bedenken dan dat Mieke Kemper een vrouw met ballen is. Een met wie je naar hartelust kunt ouwehoeren over cubic-inches, 8-track radio’s en spaghetti-spruitstukken. Dan blijkt ze ook haar twee rechterhanden niet om te draaien voor de restauratie van een oldtimer of drie! Sleutelen, lassen, schuren, slijpen, zonodig verkiest deze dame vette zwarte handen boven keurig gelakte nagels.

MV Agusta 175: MV Agusta, en dat ‘MV’ staat voor Meccanica Verghera, is op 12 feruari 1945 gestart in Cascina Costa, bij Milaan. Het bedrijf was een spin-off van de vliegtuigfabriek die graaf Giovanni Agusta in 1923 was begonnen.

Indien je als klassieker een ingrijpende belastingmaat­regel weet te overleven, dan mag je jezelf wel onder de gerespecteerde automobielen scharen. De Ster van de Mercedes-Benz 124-serie straalt nog steeds, want liefhebbers weten zijn kwaliteiten op waarde te schatten. Alle reden om er een koopgids aan te wijden.

In 1955 werd door Volkswagen, na de gewone personenwagen (type 1, de Kever) en de transporter (type 2, het VW-Busje), een derde model aan het VW-gamma toegevoegd: de Karmann Ghia coupé (type 14). Hoewel de sportief ogende nieuwkomer weinig meer was dan een Kever in een briljante vermomming – beide wagens deelden onderstel, motor en aandrijving – overtrof de verkoop alle verwachtingen. Van de ‘Hausfrauen-Porsche’, zoals de Karmann Ghia in Duitsland ook wel werd genoemd, werden er tot het eind van de productie in 1974 meer dan 440.000 exemplaren gebouwd.

Oké, ze lezen aan zijn uiterlijk af dat hij uit vervlogen tijden stamt, maar de meeste passanten zullen de Lancia Trevi amper een blik waardig gunnen. Daarmee lopen ze achteloos voorbij aan een zeldzame auto die speciaal in het geval van de VX-versie een aantal schoonheden voor de buitenwereld verborgen houdt.

Imperia 500H: Aan het eind van de jaren twintig van alweer de vorige eeuw was deze sportieve machine de verkooptopper in het Duitsland van toen. En de trotse bouwers, dat waren de mannen van Imperia uit Bad Godesberg. Dat was een team dat indertijd een gedegen reputatie had en ook op sportief gebied stevig scoorde. En met de groeiende wedstrijdsuccessen ging ook de verkoop in de lift.

Najaar 1965 autoshows: In Nederland maakt het parlement zich druk over de goedkeuringswet voor het huwelijk van Beatrix en Claus, terwijl het besluit valt om de kolenmijnen te sluiten. Op mondiaal niveau escaleert de oorlog in Vietnam, verklaart Rhodesië zich onafhankelijk, breekt oorlog uit tussen India en Pakistan en mislukt in Indonesië een staatsgreep (gevolgd door een spookjacht op communisten).

Sinds 24 juni 2015 halen de autoliefhebbers opgelucht adem. Want op de 105e verjaardag van Alfa Romeo werd in het Noord-Italiaanse Arese het totaal vernieuwde Museo Storico Alfa Romeo heropend. Het architectonische ontwerp van Benedetto Camerana en de zorgvuldige selectieprocedure voor het te exposeren Alfa-erfgoed vormden de optimale ingrediënten voor emotionele en zinderende harmonie. Sterker: “La Macchina del Tempo-Museo Storico Alfa Romeo” raakt je in iedere vezel.

Op Schloss Dyck vond de tiende editie van de Classic Days plaats. Natuurlijk gingen we er kijken, net als veel andere Nederlanders. Het is immers vlak over de grens.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Elke maand vind je de leukste gadgets op autogebied in de rubriek wannahaves.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“Wat voor auto rijd je zelf dan?” vroeg mijn vrouw toen ik haar voor het eerste ontmoette en mijn autoliefhebberij ter sprake kwam. Ik stond net op het punt deze prangende vraag te beantwoorden toen zij mijn gezicht taxerend er haastig aan toevoegde: “Niet dat ik er veel verstand van heb.” Had ik toch net in mijn hoofd alle gegevens betreffende mijn keuze, de technische uitvoering, motorisering en ter zake doende details verzameld. De toevoeging maakte duidelijk dat ze dat blijkbaar al aan zag komen. Dus antwoordde ik iets minder gedetailleerd dan oorspronkelijk in mijn bedoeling lag: “Een blauwe…” Even keek ze me vragend aan, toen begon ze te lachen en zei “okay, iets meer detail mag wel hoor!” “Met een ster…”

Ach, met de jaren heeft ze dit soort weliswaar volkomen correcte maar evenzo nutteloze antwoorden in de traditie van een Indiase computerhelpdesk een soort van geaccepteerd. Maar Mieke is ze niet en dat zal ze ook niet worden. Wie is Mieke, vraagt u zich nu mogelijk af. En dat weet Thomas Touw. Hij schrijft op pagina 74 het volgende:

“Er is zeker een poëtische omschrijving te verzinnen, die beter recht doet aan de bijzondere vrouw met wie u op deze pagina’s kennis gaat maken. Ik kan echter zo snel geen betere bedenken dan dat Mieke Kemper een vrouw met ballen is. Een met wie je naar hartelust kunt ouwehoeren over cubic-inches, 8-track radio’s en spaghetti-spruitstukken. Dan blijkt ze ook haar twee rechterhanden niet om te draaien voor de restauratie van een oldtimer of drie! Sleutelen, lassen, schuren, slijpen, zonodig verkiest deze dame vette zwarte handen boven keurig gelakte nagels.”

Zou dat niet leuk zijn? Een vrouw die net zo graag aan auto’s rommelt als jij en dat met net zoveel passie doet. Een goede vriend met wie ik dat besprak keek me verschrikt aan. “Um Gottes Willen….!” Hij woont al een tijdje in Duitsland. “Ik ben gek op mijn vrouw, kan me geen leven indenken zonder haar, maar nee, dat lijkt me helemaal niets. Ze heeft namelijk overal een mening over. En soms heb ik dat net even niet nodig. Sommige mannen gaan vissen om soms urenlang dom (of intelligent) voor zich uit te kijken, maar mijn rustpuntje is mijn werkplaats. Daar heeft zij niks te zoeken en dat wil ze ook niet. Ik vind dat perfect zo.”

Dat doet mij dan weer denken aan een item wat ik jaren geleden eens zag in een Brits autoprogramma, maar ik weet absoluut niet meer welke. De verslaggever werd rondgeleid in een enorme hal waar een gedreven op en top Brit niet alleen een hele collectie sportwagens en klassiekers had verzameld maar ook een set vrachtauto’s. Een waar museum, een walhalla voor de liefhebber.

Tot slot vraagt de verslaggever: “And what does your wife think of all this?” Waarop de verzamelaar ietwat ongemakkelijk glimlacht en zegt: “She doesn’t know…”

Soms volstaat “Een blauwe…” ook gewoon!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 18 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.