in

USA pick ups: Noeste werkers

Buiten wat grote steden bestaat de US van A uit platteland dat varieert van grootschalig agrarisch tot puur ‘derde wereld’. Daar is geen plek voor de rich and the famous. Daar moet gewerkt worden om te overleven. En als je jezelf niet kunt bedruipen of ziek wordt? Nou ja: dan ga je dood. Daarom hebben de Amerikanen wat overlevingsstrategieën bedacht. Een van die strategieën is dat je een auto moet hebben waarmee je naar de kerk kunt, waarmee je op jacht kan gaan en waar in je in de laadbak een V8 blok kunt transporteren. Of een kuub hout. Of een vers geschoten hert.

Een pickup dus

Wat je daarvoor nodig hebt? Een conventioneel chassis van stalen dragers, stevige bumpers, een trekhaak stevige wielen en banden aan heavy duty assen, een V8, een automatische transmissie, een driezitsbank met optioneel een gewerenrek tegen de voorruit en een laadbak. En of zo’n V8 nu een 5,2 liter of een 7,5 liter exemplaar is? Ach, dat maakt niet echt uit..

Geen automobiel, maar een gebruiksvoorwerp

Zo’n pickup werd natuurlijk ooit nieuw gekocht. Maar al vrij snel daarna ondergingen ze het lot dat de meeste dingen in de States ondergaan: Na aankoop en de garantieperiode gebruik je het bij een minimaal onderhoud. Zo zijn Amerikanen meesters in het bijvullen van vloeistoffen. Olie, koelvloeistof of remvloeistof? Als er te weinig in zit, dan giet je het erbij.

Gelukkig zijn Amerikaanse auto’s tot in het midden van de tachtiger jaren ontworpen met die aanpak in gedachten. Want als je het op de keper beschouwt levert zo’n 7,5 liter V8 natuurlijks nauwelijks vermogen als je het relateert aan litervermogen. En de rest van het hele spul is simpel en nadrukkelijk overgedimensioneerd. Het zijn voertuigen voor mensen zonder enig gevoel voor techniek. Net als de Griekse ezeltjes moeten ze het doen met weinig vreten en veel slaag. Daarom vind je ook nooit pickups in een absolute showroomtoestand. De beste oudere exemplaren hebben wat ze tegenwoordig zo liefdevol ‘patina’ noemen. En zolang er in Duitsland een bedrijf is waar je voor 8.000 euro je Mercedes Gelände of Range Rover van bijna zo goed als echte deuken en butsen inclusief met blanke lak gefixeerde modder kunt laten voorzien is dat natuurlijk prima.

Dat patina is mooi en aardig. Maar bij aanschaf van zo’n stoere Amerikaanse pickup telt de structurele gezondheid meer dan de laklaag of het verse chroom. Amerikanen zijn namelijk meesters is cosmetisch werk dat de wereld aan ellende verbergt. Zo zijn we bij Amerikaanse ‘restauraties’ regelmatig door Chinees chroom omhelsde centimeters dikke plamuurlagen tegengekomen. Bij een pickup moet te technisch kijken. Loopt het blok goed? Schakelt de automaat fijn? Zij er geen gebroken veren in de veerpakketten? Rijdt hij keurig recht door?

Alle onderdelen zijn makkelijk en goedkoop te krijgen. Maar een revisie van een automaat is duur. En een goede V8 heb je ook niet meer voor 500 euro. Een doorleefd interieur is geen probleem. Daarvoor is alles nieuw, en voor verrassend weinig te krijgen. Bovendien maakt de bijna Flintstone achtige eenvoud van het geheel het er zelf aan werken eerder prettig dan uitdagend.

Deze overwegingen kwamen overigens bij ons op toen we tijdens een koffiestop bij Venema in Drempt deze twee pickups gelost zagen worden. Eerlijke werkers. Met echt patina.

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 

9 Comments

Leave a Reply
  1. Blijft wel apart wat er in de handel gevraagd wordt voor de patina pickups waar nog wel het “e.e.a.” aan gedaan moet worden naast op kenteken zetten e.d. Het woord “patina” of youngtimer verhuld tegenwoordig bijkans meer dan een kuub plamuur!
    Heb mijn Dodge pickup hier gekocht (import in 1991) omdat hij inderdaad qua toestand heel goed was (balken en plaatwerk e.d.) en een 440 Moparblok had, maar technisch best verknald was. Dat dus drastisch aangepakt en nu een erg fijn probleemloos rijdend klassiek pleziervoertuig op LPG.
    Dik genieten dus tegen weinig kosten!

  2. US of A versus VS van A?
    Begrijp het (gelukkig) soms ludieke taalgebruik van de schrijver en er verschijnt direct een glimlach op uw gezicht!!!!! ;;;;—–))))
    Enne…….voorruit/achter(r)uit is ook leuk gevonden hoor!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Alfa Romeo Giulia SS Bertone. Het mooiste prototype ooit

Een goeie bak – column