in

Tatra. Een moordwagen

Tatra 1947

Tijdens WOII namen de Duitsers al doende van alles in beslag. Daarbij kwamen ‘onze fietsen’ trouwens pas in een laat stadium aan de beurt. Maar in Tsjechoslowakije vonden de Duitsers de Tatra met hun luchtgekoelde V8 blokken in de achtersteven.

Foto’s: Bas van der Hoek

Die auto’s bleken gevaarlijke tegenstanders. Bij een beetje dapper sturen, zeker op een sub optimaal wegdek, bleken de Tatra’s zo staartlastig dat ze veel Duitse chauffeurs tot piloot maakten. Brokkenpiloot. Het resultaat? De betreffende Duitse tak van dienst verbood de expats in uniform om Tatra’s in beslag te nemen en/of er in te rijden.

Na de oorlog

Na de oorlog ging Tatra weer verder. Hoe ons fotomodel na de oorlog in Canada is terechtgekomen is nog even onduidelijk. Maar de zilvergrijze Tatra is van vriend Gary van onze Canadese vriend Bas van der Hoek. En de nog steeds futuristische vierwieler wordt met respect bereden.

Tatra in Nederland

Auto’s en motoren uit het Oostblok kregen niet veel voet aan de grond in het vrije westen. Maar een enkel merk of model lukte dat wel. Zo had het Tsjechische merk Tatra al voor de oorlog ook in ons land een eigen importeur. Dat importeurschap werd na de WOII weer opgepakt en wij zagen hier toen ook Tatraplan’s rondrijden. Niet veel. Want Tatra’s waren grote, benzineslurpende automobielen in een heel zuinige tijd. Het waren en zijn auto’s met een bijzondere constructie. De luchtgekoelde V8 (!) motor zat achterin en de stroomlijn ging zo ver dat de Tsjechen er net als bij een echt vliegtuig een kielvlak op schroefden voor de rechtuit-stabiliteit.

Dat concept stamde bij Tatra al van ver voor de oorlog en dankte zijn essentie aan de begaafde ontwerper Hans Ledwinka, die ooit Porsche veel moois leerde. Die Tatraplan was met zijn luchtgekoelde V8 van 3 liter niet alleen opvallend, maar ook nog eens buitengewoon snel. Hij liep een dikke 155 km/u en dat was weinig auto’s gegeven in die tijd.

Maar hard door de bocht pakken was wel een actie die viel onder de wet op de kansspelen. De Tatra was immers voorzien van pendelassen, indertijd het state of the art ontwerp op het gebied van onafhankelijke wielophanging. Helaas hield het concept ook in dat auto’s met zo’n achterasconstructie in dappere bochten te maken konden krijgen met een achteras die vanuit het midden als een hefboom kon scharnieren. Dan kantelde de toch al staartlastige Tsjech over zijn as. En waar Duitse gevechtspiloten in WOII befaamd waren om zo’n razendsnelle koersverandering… Nou ja. Duitse chauffeurs werden er niet blij van. Vanaf 1949 kreeg de Tatra een opvolger in de vorm van de wat simpeler 600. Die had een viercilinder boxer achterin van 2 liter inhoud.

Later…

Metalex (MTX) is een staalproducent die in de jaren ’70, ’80 en ’90 doende was met het aanpassen en ontwikkelen van nieuwe wagens. Zo is er de Skoda MTX Felicia Roadster, een cabrio op basis van de Skoda met dezelfde naam. In 1991 ging MTX de samenwerking met Tatra aan om zo tot de MTX Tatra V8 te komen. Het werd de snelste Tsjechische auto ooit, met een topsnelheid van 265 km/u..

Lees ook:
Tatra JK2500, de communistische Ferrari
IVA mannen M/V vind je overal
Skoda 1000 MB. Tsjechoslowaakse koerswijziging in de jaren 60
CZ: Česká Zbrojovka Strakonice

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 

33 Comments

Leave a Reply
  1. Lof, Haagse lof over jullie stukken!!
    Ik zit zómaar een uur van stuk naar stuk te verdwalen in jullie verhalen en ik deel ze volop.
    Ook hier geldt, dunkt mij, dat de beste autojour-nalisten nauweijks lezers vinden.

  2. niets dan lof over de artikelen. de humor, die er wel degelijk is. prachtig , ik word er altijd vrolijk van.
    ga zo door!
    anthony.

  3. Toffe wagens.
    De pendelasachterwielophanging is volgens mij een vinding van Joseph Ganz, u weet wel de èchte bedenker van de volkswagen! (En dus niet die charlatan Porsche).

  4. Jullie maken heel wat leuke artikels. Altijd tof om te lezen.
    Dikwijls ook komen we dingen te weten die we nog niet wisten.
    Voort doen beste redactie.

  5. Beste Ed (en Peter?), bedankt alweer voor de ‘opbouwende’ kritieken. We kunnen natuurlijk elke dag een full size diepgaand artikel aanbieden, redacteuren en fotografen op pad sturen voor deze online artikelen. En natuurlijk het betaalde online abonnement introduceren. Geen enkel probleem. Gezien de niche waarin we publiceren en de grootte van het lezerspubliek, zal daar dan ook een aardig bedrag voor gerekend (moeten) worden om e.e.a. betaalbaar te houden. Dat schiet natuurlijk niet op. Je zult het niet willen betalen, want je besteedt je geld liever aan andere zaken. Met als resultaat dat we stoppen met publiceren, want de kosten worden te hoog en de baten wegen er niet tegenop.

    Dus kiezen we ervoor deze artikeltjes gewoon helemaal gratis zonder verplichtingen aan te bieden. We vragen je zelfs NIET je privacy op te geven (zoals dat bij grotere websites en social media het geval is) en je de hele dag te volgen via je mobiele telefoon of alle websites die je verder nog bezoekt. Want ook dat wordt gedaan bij bijvoorbeeld de grote social media zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en noem maar op. Terwijl mensen daar doorgaans meer dan tevreden zijn met een paar woorden en een foto en overgoten worden met advertenties.

    Het voordeel aan gratis is ook dat je niet hoeft te lezen als je de inhoud niet zint, zonder je bekocht te voelen, want je betaalt er tenslotte helemaal niets voor.

    Desalniettemin, ondanks het gratis, stoppen we er toch veel tijd, geld en moeite in, om jou deze artikeltjes voor te schotelen. Wij als uitgever, maar ook Dolf, Erik, Dirk en andere redacteuren die regelmatig hun artikelen met je delen. Misschien zou enige waardering daarom meer op zijn plek zijn, dan alleen maar zinloos af te katten.

    Maarten Wilbers, Auto Motor Klassiek.

  6. Ik kan me ook nog heel goed de Tatra vrachtwagens herinneren. Niet alleen het rumoerige motorblok, maar vooral die rare wielophanging als de auto leeg was. Denk ook pendelassen?

  7. De Tatra auto’s zijn prachtig maar kunnen jullie je nog alle Tatra vrachtwagens herinneren, luchtgekoelde diesels(?) met 6 wielaandrijving volgens mij. Tot ver in de jaren 70 populair.
    Iedere zand of grint auto was een Tatra.

  8. Ik heb dat dus ook bij Jay Leno opgevangen en neem het me niet kwalijk: het idee dat je met een bepaald automodel Nazi’s kan uitschakelen, vind ik eindeloos amusant. Wat zijn de laatste woorden van een Nazi in zo’n Tatra? “Děkuji tisíckrát”, duizendmaal dank je.

  9. Dat “veel Duitse automobilisten hier destijds hun piloten ervaring opdeden” zal destijds vast als een voordeel zijn gezien. Grapje, voordat iedereen hier overheen valt.
    Terug on topic.
    Die 8 cylinder van de laatste types was een een Mercedes luchtgekoeld boxer blok dat MB zelf niet meer wilde gebruiken. Tatra wel: In een carrosserie heel stoer, en dus midden Europees is, zie voor meer de strip Kuifje. Nu even over het heden.
    In de voor-corona klassieker show in Parijs (retro mobile 2020) was er een speciale stand van deze stoere Tatra’s die positieve emoties opriep bij iedereen die ik er heb gezien.

  10. Ja, hoe kan je nou een stukje over Tatra schrijven en niets zeggen over de T603 en T613, die na de oorlog tientallen jaren dé modellen van deze fabriek waren. En dan altijd weer die koude-oorlogstaal, over “het oostblok” versus “het vrije westen”, alsof daar alles altijd inferieur was en hier alles perfect.

  11. Ben je niet tevreden over de verhalen? Dan maar zelf aan de slag gaan en laten zien dat het jou beter afgaat. Helaas geven de meesten dan niet thuis.

  12. Je hebt helemaal gelijk Peter ! Wat een wazig niets zeggend verhaaltje weer. Maar het zal onder de AMK- lezers ondertussen wel bekend zijn dat Dolf over een rijke fantasie beschikt en hele “reizen” maakt en zelfs “vrienden” ontmoet achter zijn laptop vandaan. Als je dan bij gebrek aan kennis en inspiratie een verhaaltje moet verzinnen naar aanleiding van een ” vriend” van iemand die vanwege zijn geaardheid uitgeweken is naar Canada ? Sorry, daar heb ik geen goed woord voor. Kijk uit naar jou Tatra met het echte verhaal !

    Ed

    • Van harte welkom any time. Overigens heb ik behalve de T87 ook een 603 en een 613 en ben secretaris van het Tatra Register Nederland – dus ik denk dat ik er wel wat van af weet…

    • Wat zou er wazig en nietszeggends zijn aan dit stukje kopij?
      Naar mijn mening een informatieve, met humor geschreven, greep uit het Tatra verhaal.
      Voor het complete “echte verhaal” zou ik zeggen, koop een boek, daar zijn deze stukjes niet voor bedoeld en te beperkt voor.
      Door schrijver dezes een gebrek aan inspiratie en kennis toe te dichten, om dat het stukje jou niet bevalt, doe je hem te kort.
      En over rijke fantasie gesproken, waar lees jij iets over de geaardheid van wie dan ook?

  13. Zo jammer dat AMK niet spreekt met één van de Nederlandse bezitters van een T87 of kontakt heeft gezocht met het Nederlandse Tatra Register. AMK wéét dat ik er eentje bezit, want ik ben met mijn T87 wel bij de lezersavond te De Blesse geweest. Het zijn inderdaad schitterende auto’s, en er is veel meer over te vertellen dan bovenstaand onzinverhaal over Duitse militairen. Jammer maar helaas, maar het is volslagen nonsens. Ook als Jay Leno het blijft herhalen……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Motobécane Z54C Motoconfort U54C

Motobécane Z54C (1954). Prijswinnaar van Jan-Gerrit Sprietsma. 

Winterstalling. Herfst, marters en muizen