Tatra. Een moordwagen

Auto Motor Klassiek » Bijzonder » Tatra. Een moordwagen
Er classics inkoop (copy)

Tijdens WOII namen de Duitsers al doende van alles in beslag. Daarbij kwamen ‘onze fietsen’ trouwens pas in een laat stadium aan de beurt. Maar in Tsjechoslowakije vonden de Duitsers de Tatra met hun luchtgekoelde V8 blokken in de achtersteven.

Foto’s: Bas van der Hoek

Die auto’s bleken gevaarlijke tegenstanders. Bij een beetje dapper sturen, zeker op een sub optimaal wegdek, bleken de Tatra’s zo staartlastig dat ze veel Duitse chauffeurs tot piloot maakten. Brokkenpiloot. Het resultaat? De betreffende Duitse tak van dienst verbood de expats in uniform om Tatra’s in beslag te nemen en/of er in te rijden.

Na de oorlog

Na de oorlog ging Tatra weer verder. Hoe ons fotomodel na de oorlog in Canada is terechtgekomen is nog even onduidelijk. Maar de zilvergrijze Tatra is van vriend Gary van onze Canadese vriend Bas van der Hoek. En de nog steeds futuristische vierwieler wordt met respect bereden.

Tatra in Nederland

Auto’s en motoren uit het Oostblok kregen niet veel voet aan de grond in het vrije westen. Maar een enkel merk of model lukte dat wel. Zo had het Tsjechische merk Tatra al voor de oorlog ook in ons land een eigen importeur. Dat importeurschap werd na de WOII weer opgepakt en wij zagen hier toen ook Tatraplan’s rondrijden. Niet veel. Want Tatra’s waren grote, benzineslurpende automobielen in een heel zuinige tijd. Het waren en zijn auto’s met een bijzondere constructie. De luchtgekoelde V8 (!) motor zat achterin en de stroomlijn ging zo ver dat de Tsjechen er net als bij een echt vliegtuig een kielvlak op schroefden voor de rechtuit-stabiliteit.

Dat concept stamde bij Tatra al van ver voor de oorlog en dankte zijn essentie aan de begaafde ontwerper Hans Ledwinka, die ooit Porsche veel moois leerde. Die Tatraplan was met zijn luchtgekoelde V8 van 3 liter niet alleen opvallend, maar ook nog eens buitengewoon snel. Hij liep een dikke 155 km/u en dat was weinig auto’s gegeven in die tijd.

Maar hard door de bocht pakken was wel een actie die viel onder de wet op de kansspelen. De Tatra was immers voorzien van pendelassen, indertijd het state of the art ontwerp op het gebied van onafhankelijke wielophanging. Helaas hield het concept ook in dat auto’s met zo’n achterasconstructie in dappere bochten te maken konden krijgen met een achteras die vanuit het midden als een hefboom kon scharnieren. Dan kantelde de toch al staartlastige Tsjech over zijn as. En waar Duitse gevechtspiloten in WOII befaamd waren om zo’n razendsnelle koersverandering… Nou ja. Duitse chauffeurs werden er niet blij van. Vanaf 1949 kreeg de Tatra een opvolger in de vorm van de wat simpeler 600. Die had een viercilinder boxer achterin van 2 liter inhoud.

Later…

Metalex (MTX) is een staalproducent die in de jaren ’70, ’80 en ’90 doende was met het aanpassen en ontwikkelen van nieuwe wagens. Zo is er de Skoda MTX Felicia Roadster, een cabrio op basis van de Skoda met dezelfde naam. In 1991 ging MTX de samenwerking met Tatra aan om zo tot de MTX Tatra V8 te komen. Het werd de snelste Tsjechische auto ooit, met een topsnelheid van 265 km/u..

Lees ook:
Tatra JK2500, de communistische Ferrari
IVA mannen M/V vind je overal
Skoda 1000 MB. Tsjechoslowaakse koerswijziging in de jaren 60
CZ: Česká Zbrojovka Strakonice

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

33 reacties

  1. Lof, Haagse lof over jullie stukken!!
    Ik zit zómaar een uur van stuk naar stuk te verdwalen in jullie verhalen en ik deel ze volop.
    Ook hier geldt, dunkt mij, dat de beste autojour-nalisten nauweijks lezers vinden.

  2. niets dan lof over de artikelen. de humor, die er wel degelijk is. prachtig , ik word er altijd vrolijk van.
    ga zo door!
    anthony.

  3. Toffe wagens.
    De pendelasachterwielophanging is volgens mij een vinding van Joseph Ganz, u weet wel de èchte bedenker van de volkswagen! (En dus niet die charlatan Porsche).

  4. Jullie maken heel wat leuke artikels. Altijd tof om te lezen.
    Dikwijls ook komen we dingen te weten die we nog niet wisten.
    Voort doen beste redactie.

  5. Beste Ed (en Peter?), bedankt alweer voor de ‘opbouwende’ kritieken. We kunnen natuurlijk elke dag een full size diepgaand artikel aanbieden, redacteuren en fotografen op pad sturen voor deze online artikelen. En natuurlijk het betaalde online abonnement introduceren. Geen enkel probleem. Gezien de niche waarin we publiceren en de grootte van het lezerspubliek, zal daar dan ook een aardig bedrag voor gerekend (moeten) worden om e.e.a. betaalbaar te houden. Dat schiet natuurlijk niet op. Je zult het niet willen betalen, want je besteedt je geld liever aan andere zaken. Met als resultaat dat we stoppen met publiceren, want de kosten worden te hoog en de baten wegen er niet tegenop.

    Dus kiezen we ervoor deze artikeltjes gewoon helemaal gratis zonder verplichtingen aan te bieden. We vragen je zelfs NIET je privacy op te geven (zoals dat bij grotere websites en social media het geval is) en je de hele dag te volgen via je mobiele telefoon of alle websites die je verder nog bezoekt. Want ook dat wordt gedaan bij bijvoorbeeld de grote social media zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en noem maar op. Terwijl mensen daar doorgaans meer dan tevreden zijn met een paar woorden en een foto en overgoten worden met advertenties.

    Het voordeel aan gratis is ook dat je niet hoeft te lezen als je de inhoud niet zint, zonder je bekocht te voelen, want je betaalt er tenslotte helemaal niets voor.

    Desalniettemin, ondanks het gratis, stoppen we er toch veel tijd, geld en moeite in, om jou deze artikeltjes voor te schotelen. Wij als uitgever, maar ook Dolf, Erik, Dirk en andere redacteuren die regelmatig hun artikelen met je delen. Misschien zou enige waardering daarom meer op zijn plek zijn, dan alleen maar zinloos af te katten.

    Maarten Wilbers, Auto Motor Klassiek.

  6. Ik kan me ook nog heel goed de Tatra vrachtwagens herinneren. Niet alleen het rumoerige motorblok, maar vooral die rare wielophanging als de auto leeg was. Denk ook pendelassen?

  7. De Tatra auto’s zijn prachtig maar kunnen jullie je nog alle Tatra vrachtwagens herinneren, luchtgekoelde diesels(?) met 6 wielaandrijving volgens mij. Tot ver in de jaren 70 populair.
    Iedere zand of grint auto was een Tatra.

  8. Ik heb dat dus ook bij Jay Leno opgevangen en neem het me niet kwalijk: het idee dat je met een bepaald automodel Nazi’s kan uitschakelen, vind ik eindeloos amusant. Wat zijn de laatste woorden van een Nazi in zo’n Tatra? “Děkuji tisíckrát”, duizendmaal dank je.

  9. Dat “veel Duitse automobilisten hier destijds hun piloten ervaring opdeden” zal destijds vast als een voordeel zijn gezien. Grapje, voordat iedereen hier overheen valt.
    Terug on topic.
    Die 8 cylinder van de laatste types was een een Mercedes luchtgekoeld boxer blok dat MB zelf niet meer wilde gebruiken. Tatra wel: In een carrosserie heel stoer, en dus midden Europees is, zie voor meer de strip Kuifje. Nu even over het heden.
    In de voor-corona klassieker show in Parijs (retro mobile 2020) was er een speciale stand van deze stoere Tatra’s die positieve emoties opriep bij iedereen die ik er heb gezien.

  10. Ja, hoe kan je nou een stukje over Tatra schrijven en niets zeggen over de T603 en T613, die na de oorlog tientallen jaren dé modellen van deze fabriek waren. En dan altijd weer die koude-oorlogstaal, over “het oostblok” versus “het vrije westen”, alsof daar alles altijd inferieur was en hier alles perfect.

  11. Ben je niet tevreden over de verhalen? Dan maar zelf aan de slag gaan en laten zien dat het jou beter afgaat. Helaas geven de meesten dan niet thuis.

  12. Je hebt helemaal gelijk Peter ! Wat een wazig niets zeggend verhaaltje weer. Maar het zal onder de AMK- lezers ondertussen wel bekend zijn dat Dolf over een rijke fantasie beschikt en hele “reizen” maakt en zelfs “vrienden” ontmoet achter zijn laptop vandaan. Als je dan bij gebrek aan kennis en inspiratie een verhaaltje moet verzinnen naar aanleiding van een ” vriend” van iemand die vanwege zijn geaardheid uitgeweken is naar Canada ? Sorry, daar heb ik geen goed woord voor. Kijk uit naar jou Tatra met het echte verhaal !

    Ed

    • Van harte welkom any time. Overigens heb ik behalve de T87 ook een 603 en een 613 en ben secretaris van het Tatra Register Nederland – dus ik denk dat ik er wel wat van af weet…

    • Wat zou er wazig en nietszeggends zijn aan dit stukje kopij?
      Naar mijn mening een informatieve, met humor geschreven, greep uit het Tatra verhaal.
      Voor het complete “echte verhaal” zou ik zeggen, koop een boek, daar zijn deze stukjes niet voor bedoeld en te beperkt voor.
      Door schrijver dezes een gebrek aan inspiratie en kennis toe te dichten, om dat het stukje jou niet bevalt, doe je hem te kort.
      En over rijke fantasie gesproken, waar lees jij iets over de geaardheid van wie dan ook?

  13. Zo jammer dat AMK niet spreekt met één van de Nederlandse bezitters van een T87 of kontakt heeft gezocht met het Nederlandse Tatra Register. AMK wéét dat ik er eentje bezit, want ik ben met mijn T87 wel bij de lezersavond te De Blesse geweest. Het zijn inderdaad schitterende auto’s, en er is veel meer over te vertellen dan bovenstaand onzinverhaal over Duitse militairen. Jammer maar helaas, maar het is volslagen nonsens. Ook als Jay Leno het blijft herhalen……

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten